ПОСЛУГИ АДВОКАТА
Загальновідомою є обставина, що з часом, національна грошова одиниця -гривня частково втрачає свою купівельну спроможність, внаслідок чого раніше призначені пенсії для збереження свого купівельного розміру мають бути проіндексовані.
Однак чи проводять органи Пенсійного фонду належну індексацію пенсій громадян ?
Пенсійний фонд при відмові в проведенні законної індексації посилається на положення ч. 2 ст. 42 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та на положення Порядку проведення перерахунку пенсій відповідно до ч. 2 ст. 42 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», внаслідок чого реальна індексація пенсії проводиться в значно заниженому розмірі, ніж це передбачає закон «Про індексацію доходів громадян».
Так, положення Порядку проведення перерахунку пенсій відповідно до ч. 2 ст. 42 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою КМУ № 124 від 20.02.2019 не узгоджені із приписами вказаної норми Закону, оскільки по-різному визначають показник, який збільшується на відповідні коефіцієнти. Користуючись такою неузгодженістю працівники пенсійного органу трактують положення законодавства на свій розсуд, занижуючи коефіцієнт індексації або взагалі не проводячи останню.
Наслідком застосування пенсійними органами саме Порядку № 24 багатьом пенсіонерам у 2000-2024 році не було проіндексовано пенсію, що значно вплинуло на її розмір.
Такі дії призводять до того, що розмір пенсійної недоплати може сягати 30 %, 50 % і навіть 60 % Вашої пенсії в залежності від періодів неналежного проведення індексації пенсії !
Також органи Пенсійного фонду, нібито проводячи індексацію, реально її не виплачують в проіндексованому розмірі, посилаючись на законодавчо встановлені обмеження максимального розміру такого збільшення пенсій.
Мають місце випадки обґрунтування пенсійними органами своїх неправомірних дій нормами права, які Конституційним Судом України визнані неконституційними, а отже не повинні застосовуватись у пенсійних правовідносинах.
Зазначені мотиви непроведення належної індексації пенсії суперечать пенсійному законодавству, є неправомірними діями працівників пенсійних органів та такі дії можливо оскаржити в судовому порядку.
Однак, через складний і незрозумілий пересічному громадянинові механізм проведення індексації пенсії, велику кількість змін у законодавчих актах з цього питання та прийняття законів та постанов КМУ, які не відповідають Конституції України, підготувати обґрунтований позов та довести судову справу до позитивного результату можливо лише за допомогою кваліфікованого та досвідченого пенсійного адвоката.
ПОСЛУГИ АДВОКАТА ЩОДО ІНДЕКСАЦІЇ ПЕНСІЇ:
1. Консультація з усіх питань, пов’язаних з індексацією пенсії, аналіз виниклої ситуації та перспектив майбутніх судових процесів;
2. Індивідуальний Розрахунок пенсії з урахуванням її індексації у відповідності до вимог законодавства;
3. Збір доказової бази та оскарження в судовому порядку відмови пенсійного органу в індексації пенсії або її індексації у заниженому розмірі;
4. Участь у судах усіх інстанцій з метою захисту інтересів клієнта;
5. Оскарження судових рішень, постановлених не на користь клієнта, в апеляційному та касаційному порядку;
6. Юридичне супроводження клієнта на стадії виконання пенсійними органами судового рішення.
ПОРЯДОК ТА ПІДСТАВИ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ІНДЕКСАЦІЇ ПЕНСІЇ
Економічною підставою для проведення індексації грошових доходів населення згідно зі статтею 4 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.1991 № 1282-ХІІ, є факт, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.
У зв`язку із необхідністю вдосконалення пенсійного забезпечення громадян, визначення дати щорічної індексації пенсії та кола осіб, яким пенсії індексуються, 15.02.2022 було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення пенсійного законодавства» № 2040-ІХ. Цим законом викладено в новій редакції ч.5 ст. 2 Закону № 1282 –ХІІ, в якій визначено, що індексація пенсій проводиться у порядку, визначеному КМУ, із застосуванням коефіцієнта збільшення, що визначається відповідно до абз.2, 3 ч. 2 ст. 42 ЗУ № 1058-ІV.
Відповідно до ч.2 ст. 42 Закону № 1058-ІV для забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.
При цьому показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, щороку збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.
Розмір та порядок такого збільшення визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням КМУ з урахуванням мінімального розміру збільшення, визначеного абз.2 ч. 2 ст. 42 Закону № 1058-ІV.
У разі відсутності дефіциту коштів Пенсійного фонду для фінансування виплати пенсій у солідарній системі розмір щорічного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, передбачений абз. 2 ч. 2 ст. 42 Закону № 1058-ІV, може бути збільшений, але не повинен перевищувати 100 відсотків показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.
Кожен наступний перерахунок у зв`язку зі збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться з урахуванням збільшеного у попередніх роках показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.
Звертаємо увагу, що положення Порядку № 124 від 20.02.2019 не узгоджені з приписами ч.2 ст. 42 Закону України № 1058-ІV, оскільки по-різному визначають показник, який збільшується на відповідні коефіцієнти, а саме:
-показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (за приписами Закону);
-показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, станом на 01 жовтня 2017 року (за приписами Порядку).
Однак, в переважній більшості пенсійні органи не проводять індексацію пенсії громадянам, неправомірно застосовуючи положення саме Порядку № 124.
Разом з тим, пенсійний адвокат зможе довести справу про визнання дій органу ПФУ неправомірними та зобов’язання останнього здійснити індексацію до логічного кінця, повернувши Ваші законні кошти.
Водночас слід зазначити, що право громадян на індексацію пенсії не є абсолютним і його захист може бути обмеженим строком звернення до суду за захистом прав, свобод та інтересів.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Наслідки пропущення строків звернення до адміністративного суду регламентовані ст. 123 КАСУ, відповідно до ч.3 якої якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду.