Перейти до вмісту
Главная страница » Оскарження рішень Антимонопольного комітету України до суду

Оскарження рішень Антимонопольного комітету України до суду

У разі незгоди з рішеннями Антимонопольного комітету України законодавство надає можливість їх оскаржити в судовому порядку відповідно до положень Кодексу адміністративного судочинства до Окружного адміністративного суду м. Києва.

Ефективність судового захисту порушених прав у сфері публічних закупівель учасників публічних закупівель підтверджується ухваленими судовими рішеннями на користь суб’єктів господарювання.

Оскарженню можуть підлягати будь-які рішення, дія чи бездіяльність замовника, що пов’язані зі здійснюваними ними закупівлями. Як показує практика, найчастіше скарги подаються стосовно:

  • кваліфікаційних критеріїв, що виходять за рамки обґрунтованих вимог;
  • критеріїв оцінки, що є необґрунтовано складними або надають непропорційну вагу певним параметрам;
  • необґрунтовано ускладнених та завищених технічних вимог;
  • вимог щодо використання певної торговельної марки;необґрунтованого відхилення тендерних пропозицій;
  • допущення до аукціону або визначення переможцем торгів постачальника, тендерна пропозиція якого не відповідає встановленим замовником вимогам.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 30.11.2022 року у справі № 640/3510/21 частково задоволено адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Емпекс» до Антимонопольного комітету України, треті особи без самостійних вимог на предмет спору – Комунальне підприємство «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Деснянського району м. Києва», Товариство з обмеженою відповідальністю «НАНО ФРЕШ», про визнання протиправним та скасування рішення №103-р/пк-пз від 05 січня 2021 року. Визнано протиправним та скасовано рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №103-р/пк-пз від 05 січня 2021 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Деснянського району м. Києва» розпочато процедуру (відкриті торги) закупівлі за ДК 021:2015:90920000-2 , у якій позивач приймав участь.

За результатами аукціону найменша ціна 991 100,00 грн запропоновано ТОВ «НАНО ФРЕШ», тому Замовник оголосив намір укласти договір з останнім.

Проте позивач не погодився із з таким рішенням Замовника та звернувся із скаргою до відповідача, обґрунтувавши її тим, що у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутня інформація про кінцевого бенефіціарного власника ТОВ «НАНО ФРЕШ», що підпадає під положення п.9 ч.1 ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі» та у зв`язку з чим Замовник мав прийняти рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов`язаний був відхилити тендерну пропозицію учаснику, відмовивши йому від участі у переговорній процедурі закупівлі.

Також позивач вважає необґрунтованими посилання Замовника на лист Мінекономрозвитку, а не на чинну станом на день виникнення спірних правовідносин редакцію статті 9 Закону, який має вищу юридичну силу, та посилається на лист Міністерства юстиції України від 04.01.2021 №153/Ш-36669/8.4.4, у якому підтверджено позицію позивача, викладену у скарзі від 18.12.2020. 

Суд погодився з доводами позивача та задовольнив позовні вимоги в частині визнання протиправним рішення Постійно діючої колегії №103-р/пк-пз від 05 січня 2021 року.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 травня 2022 року у справі №640/22893/21, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 вересня 2022 року, позовні вимоги ТОВ «БК КБР» задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 02 серпня 2021 року №17634-р/пк-пз, в частині пункту 1.1, пункту 2.2 мотивувальної частини та в резолютивній частині.

В обґрунтування позовних вимог вказано про порушення прав позивача у зв`язку з прийняттям неправомірного рішення суб`єктом владних повноважень, оскільки тендерна пропозиція ТОВ «БК КБР» відповідала вимогам тендерної документації замовника.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції вказав, що висновки Антимонопольного комітету України, наведені в оскаржуваних частинах спірного рішення, є помилковими, свідчать про необґрунтованість відхилення тендерної пропозиції ТОВ «БК КБР» та прийняття тендерної пропозиції ТОВ «Будвендор».

Враховуючи відсутність в тендерній документації вимог щодо надання листів-згод саме від фізичних осіб-підприємців, суд дійшов висновку, що відповідач помилково ототожнив вимоги тендерної документації до фізичних осіб як такі, що підлягають застосуванню у випадку надання позивачем договорів, укладених з фізичними особами-підприємцями.

Також суд першої інстанції зазначив, що тендерна пропозиція ТОВ «Будвендор» не відповідала вимогам тендерної документації Замовника, оскільки у тендерній пропозиції був відсутній у повному обсязі «Опис документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної зміни».

Суд апеляційної інстанції погодився із висновком суду першої інстанції щодо неправомірності спірного рішення суб`єкта владних повноважень та стосовно необґрунтованого відхилення тендерної пропозиції ТОВ «БК КБР» і визнання ТОВ «Будвендор» переможцем тендерної пропозиції.

 Касаційна скарга Антимонопольного комітету України залишена без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 травня 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 вересня 2022 року – без змін.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 червня 2022 року у справі №640/23833/20 задоволено позов фізичної особи-підприємця до Антимонопольного комітету України про визнання протиправним та скасування рішення постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 16.09.2020 №17459-р/пк-пз.

Суть судового спору: Товариством з обмеженою відповідальністю “ТД СКАЙС” подано скаргу до Антимонопольного комітету України у зв`язку з незгодою з рішенням Замовника щодо визначення фізичної особи-підприємця переможцем процедури закупівлі.

Підставою для часткового задоволення скарги Товариства з обмеженою відповідальністю “ТД СКАЙС” та скасування рішення про визнання ФОП переможцем процедури закупівлі стало те, що Переможець в термін, передбачений протоколом переговорів, не усунув невідповідності тендерної пропозиції.

Однак, адміністративний суд зауважив, що питання несвоєчасного усунення невідповідностей тендерної пропозиції ФОП вирішено відповідачем під час розгляду скарги від 15.07.2020 №UA-2020-04-03-003021-b.c2.

Рішенням Постійно діючою адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 04.08.2020 №14959-р/пк-пз зобов`язано Міністерство оборони України скасувати рішення про відхилення цінової пропозиції фізичної особи-підприємця та рішення про визначення ТОВ “ТД СКАЙС” переможцем процедури закупівлі.

З урахуванням вимог абз. 2 ч. 12 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі», доказів оскарження Рішення Постійно діючою адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 04.08.2020 №14959-р/пк-пз в судовому порядку суду не надано.

В порушення ч. 4 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі», відповідачем скаргу ТОВ “ТД СКАЙС” прийнято до розгляду та прийнято за результатом її розгляду оскаржуване рішення від 16.09.2020 №17459-р/пк-пз.

Наведені обставини свідчать про обґрунтованість позовних вимог стосовно визнання протиправним та скасування рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 16.09.2020 №17459-р/пк-пз.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 січня 2022 року у справі №640/30614/20 задоволено позов Приватного акціонерного товариства «НОВИЙ СТИЛЬ» до Антимонопольного комітету України про визнання протиправним та скасування рішення постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 06 листопада 2020 року №20655-р/пк-пз.

29 липня 2020 року Територіальний відділ освіти Олександрівського району департаменту освіти і науки Запорізької міської ради розміщено оголошення про проведення процедури закупівлі, предмет закупівлі «ДК 021:2015:39160000-1 – Шкільні меблі».

За результатами розгляду тендерних пропозицій учасників процедури закупівлі, переможцем конкурсних торгів визнано ПрАТ «НОВИЙ СТИЛЬ». Повідомлення про намір укласти договір з переможцем оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу.

ТОВ «МЕБЛЕВА ФАБРИКА «МЕБЛІБУД» через електронну систему закупівель до органу оскарження подано скаргу від 09 жовтня 2020 року щодо порушення Замовником порядку проведення процедури закупівлі.

За наслідками розгляду вказаної скарги, відповідач прийняв рішення від 06 листопада 2020 року №20655-р/пк-пз, яким зобов`язав Територіальним відділом освіти Олександрівського району департаменту освіти і науки Запорізької міської Ради скасувати рішення про визначення ПрАТ «НОВИЙ СТИЛЬ» переможцем процедури закупівлі.

Відповідач мотивував своє рішення тим, що у складі пропозиції ПрАТ «НОВИЙ СТИЛЬ» відсутні сертифікати відповідності вимогам ДСТУ ГОСТ 11015-93, ГОСТ 11016-93, ГОСТ 18666-95 та ДСТУ 4414:2005, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.

Судом такі вимоги відповідача визнано порушенням ч. 11ст. 26 Закону України «Про публічні закупівлі», а оскаржуване позивачем рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Оскарженню також підлягають також вимоги тендерної документації суб’єктами господарювання, які позбавленні можливості взяти участь у тендері.

Так, Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 09.08.2022 року у справі № 640/32924/21 задоволено позов ТОВ «4 Д Груп»  до Антимонопольного комітету України про визнання протиправним та скасування рішення Постійно діючої Адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель №23090-р/пк-пз від 11.10.2021 року.

Задовольняючи позовні вимоги суд прийшов до висновку про порушення Замовником принципів закупівлі, зокрема: недискримінація учасників та рівне ставлення до них, так як в даному випадку взяти участь у закупівлі з дотриманням всіх вимог тендерної документації останнього, можуть лише ті учасники які були заздалегідь проінформовані про зміни, що будуть внесені до документації.