Однією з опцій для збільшення доходу бізнесу є отримання замовлень, що фінансуються за рахунок державного бюджету (бюджетів органів місцевого самоврядування), а також природних монополій.
Практично всі замовлення для купівлі товарів, робіт, послуг ( навіть допорогових) Замовники мають розміщуватися на площадці електронних торгів Prozzoro.
Працювати в Проззоро необхідно через особистий кабінет майданчика Прозорро – на сьогоднішній день це 12 майданчиків – Public Bid ТОВ “ІТ Контракт”, SmartTender.biz ТОВ “СМАРТТЕНДЕР, Newtend ТОВ “НЬЮТЕНД”, E-tender ТОВ “Е-Тендер”, Zakupivli.Pro ТОВ “ЗАКУПІВЛІ.ПРО”, Держзакупівлі.Онлайн ТОВ “Держзакупівлі.Онлайн” zakupki.com.ua, ТОВ “ЗАКУПІВЛІ:ЮА “Українська універсальна біржа ТОВ “Українська універсальна біржа”,ТЕНДЕР – online ПП “ТЕНДЕР ОНЛАЙН”, GOV.AUCTION ТБ “ПУБЛІЧНІ АУКЦІОНИ”, IZI.TRADE ТОВ “ІЗІ.Трейд”, “PlayTender” ТОВ “Плейтендер”.
Яку інформацію має розмістити Замовник на торговому майданчику – якщо це спрощена процедура:
- дані про Замовника – найменування та інші дані;
- Що саме закупається – товари, роботи, послуги, класифікатор предмета закупівель;
- Інформація про істотні технічні та інша істотна інформація про предмет тендеру;
- Кількість та обсяг товару, місце виконання робіт;
- Строки виконання замовлення або виконання робіт, надання послуг;
- Оплата та умови оплати;
- Остаточний строк розміщення пропозицій; інші істотні умови – критерії здійснення оцінки тендеру, можливе забезпечення, умови пониження ціни та інше.
Для проведення спрощеної закупівлі із застосуванням електронного аукціону має бути подано не менше двох пропозицій.
У разі якщо була подана одна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку подання пропозицій автоматично переходить до етапу розгляду на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозиції учасника.
Пропозиції подаються учасниками після закінчення строку періоду уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм та завантаження необхідних документів через електрону систему закупівель, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним замовником.
Учасник має право внести зміни або відкликати свою пропозицію до закінчення строку її подання без втрати свого забезпечення пропозиції.
Однак, основною процедурою публічних торгів є саме відкриті торги з особливостями на період дії військового стану, встановленими Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178. Перебіг процедури у воєнний час відбувається у коротші терміни та простіше як для замовника, так і для учасника.
Інформація про проведення відкритих публічних торгів повинна мати наступну інформацію:
- Повна інформація про Замовника
- Предмет закупівлі- товар, робота, послуга;
- Ціна, строки поставки товарів, виконання робіт;
- Можливе забезпечення;
- Час та дата розкриття тендерних пропозицій;
- Процедура зниження ціни та можлива формула зниження ціни.
Також разом з оголошенням Замовник має оприлюднювати тендерну документацію.
Тендерною документацією визначаються усі вимоги до учасника та його документів. Тож для правильного розуміння вимог тендерної документації учаснику спершу слід ознайомитися з її положеннями, усіма її додатками, а також інструкцією з підготовки тендерних пропозицій.
Єдиного підходу до вимог, які мають містити тендерна документації, окрім загальних, не існує. Кожен тендер особливий, як і вимоги до різних предметів закупівлі. Навіть до одного і того предмету закупівлі різні замовники можуть висувати різні вимоги та по-різному описувати технічні вимоги, залежно від специфіки предмета закупівлі.
Тендерна документація може містити опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх пропозицій.
Відповідно до Особливостей, затверджених постановою КМУ № 1178, тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель із зазначенням інформації про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформації від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
У зв’язку із постійними змінами тендерного законодавства часто виникає безліч запитань та сумнівів на етапі підготовки та розміщення тендерної пропозиції, відповіді на які складно знайти самостійно.
Варто не забувати про право учасників процедури закупівлі звернутися до Замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації або з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру відповідно до Особливостей, затверджених постановою КМУ № 1178.
Учасник має право не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через Прозоро до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Усі звернення автоматично оприлюднюються в Прозорро без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника.
Замовник зобов’язаний відповісти заявнику протягом трьох днів з дати оприлюднення та надати роз’яснення на звернення, оприлюднивши його в Прозорро.
Також учасники процедури закупівлі мають право внести зміни до своєї тендерної пропозиції або відкликати її до закінчення кінцевого строку її подання.
Важливо знати, що не може бути підставою для відхилення Замовником тендерної пропозиції відсутність у її складі документів, не передбачених законодавством.