Перейти до вмісту
Главная страница » АДВОКАТ ЗІ ШТРАФІВ УКРТРАНСБЕЗПЕКИ

АДВОКАТ ЗІ ШТРАФІВ УКРТРАНСБЕЗПЕКИ


При здійсненні своєї діяльності перевізники вантажів та пасажирів часто стикаються з представниками Державної служби України з безпеки на транспорті – Укртрансбезпека, що здійснює державний нагляд за автомобільними перевезеннями (вантажний транспорт, пасажирський транспорт, таксі). Дана служба діє на підставі Положення, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015 року.

Посадовці Укртрансбезпеки перевіряють у перевізників наступне:

  • схеми маршрутів, розклад руху, наявність відповідної категорії в посвідченні водія, наявність ліцензій на перевезення;
  • технічний стан транспортного засобу;
  • документи на вантаж (товарно-транспортна накладна тощо);
  • перевірка роботи тахографа в транспортному  засобі;
  • наявність відповідних дозволів та дотримання стандартів при перевезенні небезпечних вантажів;
  • відповідність кількості пасажирів, що перевозяться, технічним характеристикам транспортного засобу;
  • здійснення габаритно-вагового контролю транспортного засобу;

Цей перелік питань, по яким проводять перевірки транспортних засобів інспектора Укртрансбезпеки не є повним і, як правило, після такого спілкування знаходяться порушення та на перевізника накладається штраф, розміри якого, в залежності від виду порушення, можуть сягати десятки тисяч гривень.

Скасувати такий штраф можливо, як правило, тільки в судовому порядку.

Однак, не всі застосовані до перевізників штрафи є юридично бездоганними, так як намагаючись накласти як можна більше штрафів, інспектора Укртрансбезпеки припускаються грубих порушень, що дають підстави оскаржити такий штраф до суду та скасувати його (помилки в складанні документів, двозначність, неправильно обрана норма права та інші).

Також слід пам’ятати, що в адміністративному суді всі неточності та помилки в документах, складених Укртрансбезпекою, будуть тлумачитися на користь перевізника.

Як показує практика, нескасований штраф Укртрансбезпеки при порушенні норм габаритно-вагового контролю несе ризик отримання позовів на відшкодування витрат на ремонт доріг, розмір яких може сягати кілька сотень тисяч гривень!

Досвідчені та кваліфіковані адвокати АБ «Ткачук і партнери»  у разі виникнення спору Укртрансбезпекою нададуть наступні юридичні послуги:

  • Консультація адвоката, оцінка ситуації, розробка стратегії та шляхів вирішення виниклої суперечки з Укртрансбезпекою;
  • Проведення перевірки на предмет правомірності дій, рішень службових осіб Укртрансбезпеки, у тому числі зібрання доказів, складання адвокатського запиту тощо;
  • Оскарження постанов про застосування адміністративно – господарських штрафів та притягнення фізичних осіб до адміністративної відповідальності в судовому  порядку;
  • Складання процесуальних документів –  позовів, відзиву, апеляційної та  касаційної скарг, клопотань, пояснень тощо;
  • Представництво інтересів клієнта у судах всіх інстанцій та органах Укртрансбезпеки при розгляді справ про порушення у сфері автомобільних пасажирских та вантажних перевезень.

ЗА ЯКІ ПРАВОПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО АВТОМОБІЛЬНИЙ ТРАНСПОРТ МОЖЕ БУТИ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Стаття 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» установлює правопорушення, за які органами Укртрансбезпеки до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно – господарські штрафи:

  • перевезення вантажів та пасажирів (у тому числі резидентами або нерезидентами України щодо міжнародних перевезень) за відсутності передбачених цим Законом документів та дозволів, а також без розпізнавальних знаків держави реєстрації транспортного засобу;
  • відмова від пільгового перевезення пасажира;
  • використання легкового автомобіля без відповідної ліцензії як таксі ( у тому числі стоянка та посадка пасажирів на стоянці таксі);
  • порушення режимів праці та відпочинку водіями транспортних засобів ( у тому числі перевезення пасажирів понад 500 км одним водієм);
  • при здійсненні міжнародних пасажирських перевезень відсутній список осіб, управління транспортним засобом відбувається без контрольних пристроїв (тахографів) (або вони вимкнені) реєстрації режимів праці чи відпочинку водіїв  або без щоденних реєстраційних листків цих режимів;
  • невиконання перевізниками приписів органів державного контролю про усунення порушень транспортного законодавства;
  • перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 до 10 відсотків при перевезенні без дозволу неподільного вантажу або подільного вантажу. Відповідно штраф збільшується у разі перевищення цих норм: від 10 до 20%; від 20 до 30 %; понад 30 %.

Окрім того, при проведенні рейдових перевірок інспектори Укртрансбезпеки перевіряють наявність у водія необхідних для здійснення перевезень документів, відсутність яких тягне за собою також відповідальність у вигляді застосування адміністративно–господарських штрафів, а саме:

При здійсненні пасажирських перевезень:

  • посвідчення водія, реєстраційні документи на транспортний засіб, схема маршруту (погодження маршруту при перевезенні дітей), розклад руху, таблиця вартості проїзду, витяг з дозволу на маршрут, протокол перевірки технічного стану транспорту;
  • протокол перевірки та адаптації тахографа, тахокарти (або роздруківка з цифрового тахографа), особиста картка водія (індивідуальна контрольна книжка) (при міжнародних перевезеннях), паспорт маршруту;
  • копія договору із замовником послуг; документ підтвердження оплати послуг, страховий поліс у пасажирів.

У вантажних перевізників, крім зазначених документів повинні бути:

  • свідоцтва про допущення транспортного засобу та підготовки водія до перевезення небезпечних вантажів, інструкція на випадок аварії або надзвичайної ситуації;
  • санітарна книжка водія (для перевезення харчових продуктів);
  • товарно-транспортна накладна на вантаж;
  • дозвіл на рух автомобільними дорогами (при перевищенні габаритно-вагових обмежень).

 Додатково при міжнародних перевезеннях необхідно мати:

  • білетно-облікову документацію та список пасажирів;
  • дозволи України та іноземних країн, по території яких буде здійснюватися перевезення; щодо узгодження умов та режимів перевезення в разі перевищення габаритно- вагових обмежень;
  • сертифікат відповідності транспортного засобу безпеці руху та екологічної безпеки вимогам країн, на території яких буде здійснюватися перевезення.

У випадках виявлення уповноваженими особами Укртрансбезпеки порушень законодавства з питань безпеки на наземному транспорті можуть притягуватися до  адміністративної відповідальності водії та інші особи за статтями КУпАП: 122-2, 132-1, 133-1, 133-2,  136, 141, 142, 164, 188-57 та інші  – в частині, що стосується правопорушень у галузі  діяльності, пов’язаної з перевезенням пасажирів і вантажів.

Зокрема, особи можуть бути притягнуті до відповідальності за: регулярні перевезення пасажирів на постійних маршрутах без укладення відповідного договору або без паспорту маршруту; порушення правил надання послуг з перевезення організованих груп туристів або дітей; перевезення пасажирів таксі, в яких не працює (не встановлено) таксометр; відсутність візуальної або гучномовної інформації для пасажирів про відправлення, прибуття автобусів, вартості проїзду, правил надання послуг та пільги на пасажирському транспорті, а також відсутність візуальної інформації; порушення правил, спрямованих на забезпечення схоронності вантажів; невиконання водієм вимог працівника Укртрансбезпеки про зупинку автомобіля та інші.

Таким чином перелік порушень, за які перевізник або водій чи інша особа можуть бути притягнуті до відповідальності шляхом накладення штрафу безліч, а юридичні послуги щодо перевірки їх законності та оскарження надасть професійний адвокат по спорам з Укртрансбезпекою АБ «Ткачук і партнери».

ПОРЯДОК ВИЯВЛЕННЯ, ФІКСАЦІЇ ПОРУШЕНЬ ТА ПРИЙНЯТТЯ ВІДПОВІДНИХ РІШЕНЬ

Порядок виявлення, оформлення та оскарження адміністративно-господарських штрафів Укртрансбезпеки застосованих до перевізника здійснюється у відповідності до Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567.

Виявлені під час перевірки на дорозі порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

Водій може відмовитись від підписання акта рейдової перевірки транспортного засобу,  про що до нього вноситься відповідний  запис.

Слід пам’ятати, що порушення законодавства про автомобільний транспорт, передбачені абзацами 14-17 ч.1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» можуть бути зафіксовані в автоматичному режимі відповідно до Порядку, затвердженому постановою КМУ № 1174 від 27.12.2019.

Справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки та за результатами розгляду, за наявності підстав, виноситься постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу до перевізника, яка вручається або направляється останньому не пізніше 3-х днів з дня її прийняття.

При встановленні в діях автомобільного перевізника-фізичної особи  ознак адміністративного правопорушення розгляд справи відбувається за правилами, установленими Кодексом України про адміністративні правопорушення.

У разі своєчасного звернення до адвоката зі спорів з Укртрансбезпекою нашого Бюро, він ще до розгляду справи про порушення допоможе зібрати необхідні матеріали та довести позицію про відсутність підстав для накладення на перевізника адміністративно-господарського штрафу або притягнення фізичної особи до адміністративної відповідальності.

ОСКАРЖЕННЯ ПОСТАНОВ  ПРО НАКЛАДЕННЯ АДМІНІСТРАТИВНО-ГОСПОДАРСЬКИХ  ШТРАФІВ ТА  ПРИТЯГНЕННЯ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ОСІБ

Найбільш дієвий спосіб відмінити незаконні адміністративно-господарські штрафи Укртрансбезпеки – це судовий, в порядку передбаченому Кодексом адміністративного судочинства України.

Постанова про накладення штрафу може бути оскаржена  в суд протягом 10 днів з часу її отримання і цей строк може бути поновлено.

При цьому, зазначені справи відповідно до КАСУ є незначної складності, а тому, як правило, розглядаються у спрощеному провадженні без виклику сторін.

У зв’язку із цим, для відміни судом незаконно накладеного адміністративно-господарського штрафу, слід ретельно обґрунтувати позовну заяву та підкріпити, викладену у ній позицію належними доказами, в чому Вам допоможе кваліфікований юрист зі спорів з Укртрансбезпекою нашого Бюро.

Аналогічно в судовому порядку можливо оскаржити постанову про притягнення до адміністративної відповідальності водіїв транспортних засобів, а також інших осіб за правопорушення, пов’язані з вантажними та пасажирськими перевезеннями.

ПРО ЩО СВІДЧИТЬ СУДОВА ПРАКТИКА

Як засвідчила практика адвокатів нашого Бюро, найбільше спірних питань виникає при накладенні адміністративно-господарських штрафів на перевізника за  перевищення габаритно-вагових норм транспортних засобів.

Розглядаючи справи даної категорії суди перш за все перевіряють дотримання посадовими особами Укртрансбезпеки порядку таких перевірок транспортних засобів, зокрема, його замірів та зважування, а також належного оформлення виявлених порушень.

Так, суд у справі № 440/7886/20 визнав незаконною та скасував постанову про накладення штрафу в розмірі 34 000 грн. за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.

Суд зазначив, що при проведенні перевірки працівники Укртрансбезпеки не проводили фактичне зважування автомобіля, а обмежились лише інформацією про вагу, вказану в товарно – транспортній накладній.

Згідно позиції суду, товарно-транспортна накладна, з якої відповідач взяв масу вантажу є первинним документом, який містить відомості про господарську операцію, та не може вважатися документом, який беззаперечно визначає масу вантажу.

Доказів проведення габаритно-вагового контролю у спеціально відведеному місці з використанням сертифікованого обладнання, відповідачами до матеріалів справи не надано. Матеріали справи також не містять жодних доказів з приводу того, що після встановлення перевищення нормативно допустимих вагових параметрів водієві або власникові транспортного засобу пропонувалось привести габаритно-вагові параметри у відповідність з установленими нормативами чи подальший рух транспортного засобу, яким керував водій, було заборонено.

Отже, оскільки посадовими особами органу контролю не проведено зважування транспортного засобу та вантажу, висновки відповідачів про те, що позивачем перевищено нормативно допустиму масу транспортного засобу разом з вантажем, є необґрунтованими.

Окрім того, є непоодинокі випадки накладення адміністративно-господарських штрафів на власника вантажу, транспорту або інших осіб, в той час як відповідальність за порушення вимог законодавства у сфері автомобільного транспорту під час перевезення вантажів та пасажирів застосовується саме до перевізників.

Так, Верховний Суд  у справі № 540/383/21 скасував рішення попередніх інстанцій про відмову у задоволенні позову про скасування постанови про накладення штрафу  на власника транспортного засобу  за перевезення вантажів з перевищенням вагових норм на одиночну вісь.

Скасовуючи судові рішення ВС зазначив, що матеріали справи не містять відомостей про відповідні заміри відстаней між осями належного позивачу транспортного засобу, зокрема, в акті перевірки графа «відстань між осями»-не заповнена. Отже, за відсутності замірів відстаней між осями не можливо встановити, що осі транспортного засобу є саме одиночними та як наслідок встановити факт перевантаження на вісь.

Крім того, штраф накладено на власника транспортного засобу, а суди повинні при розгляді такої категорії справ з’ясовувати правильність визначення суб’єкта адміністративної відповідальності за такі правопорушення, яким є, зокрема, перевізник. 

Довести ці та інші порушення, допущені посадовими особами Укртрансбезпеки при проведенні перевірки допоможе кваліфікований фахівець-юрист зі спорів з Укртрансбезпекою нашого Бюро.

Також, перевізнику можуть нарахувати плату за проїзд великогабаритного транспортного засобу автомобільними дорогами загального користування, зокрема, габаритно-вагові параметри якого перевищують нормативні.

Звертаю увагу, що сама плата за проїзд у судовому порядку  в адміністративному суді не оскаржується. Така плата може бути стягнута Укртрансбезпекою з перевізника через господарський суд в порядку господарсько-процесуального законодавства. Проте, якщо адміністративний суд визнає процедуру зважування неправомірною, господарський суд повинен врахувати дані висновки при вирішенні питання про стягнення плати за проїзд.

Окрім того, відносно водія, який здійснює перевезення можуть скласти протокол за правопорушення, передбачене ч. 2 ст. 122-2 КУпАП, згідно якої він підлягає відповідальності за невиконання  вимог працівника Укртрансбезпеки щодо зупинки автомобіля.

Як правило, суди  займають позицію не на користь інспекторів Укртрансбезпеки, у зв’язку з порушенням порядку оформлення правопорушення, неналежної доказової бази, зокрема, відсутності відеофіксації.

Окрім того, судами приймається до уваги, що працівники Укртрансбезпеки наділені повноваженнями вимагати зупинення транспортного засобу лише у пункті  габаритно-вагового контролю або інших визначених місцях, а до того ж якщо водій не зупинився,  не можуть його переслідувати, а лише передати цю інформацію до відповідного підрозділу Національної поліції.

Таким чином, у разі незгоди з рішенням, постановою, діями посадових осіб органів Укртрансбезпеки не вагайтесь із зверненням до адвоката зі спорів з Укртрансбезпекою АБ «Ткачук і партнери», який проведе юридичний аудит усіх документів, оскаржить їх в судовому порядку та доведе справу до позитивного для клієнта результату.