Верховний Суд у постанові від 12.12.2023 відступив від висновку щодо застосування положень ч. 2 ст. 122 КАСУ у подібних правовідносинах, відповідно до якого про порушення свого права на перерахунок пенсії, у тому числі й відсутності сформованої довідки як складової в алгоритмі згаданого перерахунку, позивач повинен був дізнатися 1 січня відповідного року, та дійшов наступних висновків:
Видача довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії державними органами, зазначеними в п.2 Порядку № 45, є одним з етапів реалізації права особи на перерахунок пенсії в порядку, установленому ст. 63 Закону № 2262-ХІІ.
Згідно із ч. 3 ст. 51 цього Закону перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно із цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Тому до правовідносин щодо оскарження неправомірних дій чи бездіяльності уповноважених на те суб`єктів владних повноважень щодо видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, та членам їх сімей, не підлягає застосовуванню встановлений ч.2 ст. 122 КАСУ шестимісячний строк звернення до адміністративного суду.
Застосування вказаного строку звернення до адміністративного суду унеможливить реалізацію права, передбаченого статтею 63 Закону № 2262-ХІІ, на перерахунок пенсії у зв`язку зі зміною видів грошового забезпечення з урахуванням норм ч.3 ст. 51 цього Закону щодо перерахунку пенсій із дати виникнення права на нього без обмеження строком у разі непроведення перерахунку з вини державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії.
Верховний Суд, скасовуючи 07.06.2024 постанову суду апеляційної інстанції про залишення без розгляду позову пенсіонера –військовослужбовця з підстав пропуску шестимісячного строку звернення до адміністративного суду зауважив, про не врахування апеляційним судом вказаної правової позиції суду касаційної інстанції.
Так, рішенням суду першої інстанції від 13.01.2023 задоволено позов Особи 1 про визнання протиправними дії Управління Служби безпеки України області щодо відмови у підготовці і наданні до ГУ ПФУ області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 для перерахунку його пенсії з 01.02.2022; зобов`язано Відповідача надати до пенсійого органу довідку про розмір грошового забезпечення Позивача станом на 01.01.2022 відповідно до вимог статей 43 і 63 № 2262-ХІІ, з урахуванням положень постанови КМУ №704 від 30.08.2017 щодо визначення розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії для перерахунку пенсії з 01.02.2022.
Постановою апеляційного суду від 10.08.2023 вказане рішення скасовано, а позов Особи 1 залишено без розгляду з з того, що позивач звернувся до суду з порушенням шестимісячного строку звернення до суду, визначеного ч.2 ст. 122 КАСУ.
Скасовуючи 07.06.2024 вказану постанову суду апеляційної інстанції Верховний Суд зазначив, що відповідно до ч. 3 ст. 122 КАСУ для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Частинами 1, 4 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ установлено, що перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Згідно з п.2 Порядку від 13.02.2008 № 45 після прийняття КМУ рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики ПФУ повідомляє своїм головним управлінням про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунк, та надсилає відповідну інформацію органам державної влади, у тому числі СБУ. Головні управління ПФУ у 10-денний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки та подають їх органам, уповноваженим видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, та у місячний строк подають їх ГУПФУ.
Відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені ч.ч. 2.3 ст. 51 Закону, а при настанні обставин, які тягнуть за собою зміну розміру пенсій, призначених військовослужбовцям строкової служби та їх сім`ям, перерахунок цих пенсій провадиться відповідно до строків, встановлених ч. 4 ст. 45 ЗУ № 1058-ІV- з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Разом з тим, як зазначену у ч. 3 п. 51 ЗУ № 2262-ХІІ якщо вказаний перерахунок пенсій не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, перерахунок провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
За таких обставин з огляду на вказані приписи ч. 3 ст. 51 ЗУ № 2262-ХІІ та сформованої практики Верховного Суду, висновки суду апеляційної інстанції про пропуск позивачем строку звернення до суду, встановлений ч. 2 ст. 122 КАСУ ґрунтуються на неправильному застосуванні норм матеріального та процесуального права.
За результатами нового розгляду суд апеляційної інстанції 25.09.2024 рішення суду першої інстанції від 13.01.2024 залишив без змін.
Ураховуючи вказану правову позицію Верховного Суду, апеляційний суд вказав на неправомірність відмови Відповідача у наданні довідки з мотивів того, що оскільки з 2018 року грошове забезпечення не змінилося, відсутні підстави для перерахунку пенсії Позивачу.
Водночас, апеляційний суд вказав, що з 29.01.2020 відновлена дія такої величини обчислення розміру окладу за посадою та окладу за військовим званням як прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року на відміну від попереднього правила обчислення розміру окладу за посадою та окладу за військовим званням як прожитковий мінімумом для працездатних осіб, встановлений законом на 01.01.2018.
Отже, з 29.01.2020 оклад за посадою та оклад за військовим званням повинен розраховуватися із використанням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, який з 01.01.2020 було збільшено, внаслідок чого настала подія підвищення розміру винагороди за службу діючого військовослужбовця.
Окрім того, з огляду на збільшення розміру прожиткового мінімуму з 01.01.2022 відповідно до Закону України «Про державний бюджет на 2022 рік», у Відповідача виник обов`язок щодо перерахунку грошового забезпечення з урахуванням нового (збільшеного) розміру прожиткового мінімуму, а у Позивача виникло право на отримання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з 01.01.2022.