Зручно мати автомобіль. Разом з цим, він є засобом підвищеної небезпеки та нерідко потрапляє в дорожньо-транспорті пригоди, внаслідок чого завдається шкода здоров’ю та майну їх учасників.
Як правило, водії потрапляють в ДТП раптово, як внаслідок власної самонадіяності, так і в наслідок протиправних дій інших осіб, що як правило полягає в порушенні правил дорожнього руху.
Відразу після ДТП, крім морального стресу, виникає безліч юридичних запитань:
• Як оформити ДТП ? Як вести себе на місці ДТП ?• Як про ДТП повідомити страхові компанії ?
• Як розрахувати відновлювальний ремонт автомобіля ?
• Як отримати відшкодування шкоди від винуватця ДТП ?
• Як діяти, якщо на Вас складено протокол як на винуватця ДТП, але в дійсності вашої вини немає ?
• Якщо потерпілий вимагає в суді занадто завищену суму ремонту автомобіля, яка не відповідає дійсності ?
Це невелика кількість юридичних запитань, які виникають при ДТП. Питання ДТП регулюються Законом «Про дорожній рух», Правилами дорожнього руху, Кодексом України про Адміністративні правопорушення, Законом «Про поліцію», глава 82 Цивільного Кодексу України.
Розібратися з цими законодавчими нормами та надати ефективну допомогу допоможе адвокат по ДТП.
Послуги адвоката при ДТП:
• юридичні консультації, пов’язані з дорожньо-транспортними пригодами;
• стягнення страхового відшкодування після ДТП;
• стягнення моральної та матеріальної шкоди;
• оскарження дій поліції;
• ознайомлення з матеріалами дорожньо-транспортної пригоди;
• призначення експертизи: авто-технічну, товарознавчу та інші у справі, що сталося в результаті ДТП, супроводження кримінальної справи;
• складання та подання до різних інстанцій заяв, скарг, претензій;
• захист інтересів в суді, державних установах та правоохоронних органах;
• оскарження процесуальних та судових рішень.
Питання, що виникають під час врегулювання питання стягнення шкоди, завданої в результаті дорожньо-транспортної пригоди:
1. Що відразу робити після ДТП?
Вказане питання регляментовано ст. 33 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів».• Обов’язково залишатися на місця вчинення ДТП.
• Викликати швидку допомогу в разі наявності потерпілих учасників події.
• Оцінити наявність або відсутність підстав для складання повідомлення про ДТП – Європротоколу за умов: участі лише забезпечених транспортних засобів, відсутності травмованих (загиблих) людей, а також за згоди водіїв цих транспортних засобів щодо обставин її скоєння, за відсутності у них ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.
• Зафіксувати дані свідків ДТП (ПІБ, номер страхового поліса ОСАЦВ і КАСКО (при наявності), номери телефонів, держномери автомобілів, адреса реєстрації, якщо вийти) і показання свідків. Все це найкраще робити за допомогою фото та відео. Записати дані займає час, а в стані шоку часто забуваєш, що саме необхідно фіксувати.
• Зафіксувати місце розташування камер відеоспостереження.
• Викликати поліцію. Варто знати: Оформлення ДТП за допомогою європротоколу можливо без поліції за умови взаємної згоди, немає потерпілих і п’яних можливий при сумі збитків до 50 000 грн (майно)
• Повідомити страхову компанію. За умовами страхових договорів, повідомити в страхову компанію необхідно відразу ж після ДТП, тому після виклику поліції можна повідомити в страхову компанію. Виходячи з досвіду, важливіше зафіксувати обставини ДТП і свідків. Недобросовісні водії всіляко намагаються приховати свою провину тому вдаються до різних хитрощів. Страхової компанії необхідно повідомити дані учасників ДТП, дані полісів (номер і страховиків, дані про складання европропроткола, пошкодження автомобіля, постраждалих і т.д.). При істотних пошкодженнях, страхова компанія може викликати аварійного комісара для фіксування пошкоджень і тілесних ушкоджен.
Важливо також знати, що порядок оформлення ДТП при наявності пошкоджень авто та (або) потерпілих, передбачено розділом IX Інструкції з оформлення поліцейськими матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані не в автоматичному режимі, має складатися протокол, до якого мають додаватися:
1) схема місця ДТП (додаток 8), яку підписують учасники ДТП та поліцейський;2) пояснення учасників пригоди та свідків (у разі їх наявності);
3) показання технічних приладів (у разі їх наявності);
4) показання засобів фото- та/або відеоспостереження (у разі їх наявності).
Інші матеріали додаються за потреби.
Якщо внаслідок ДТП її учасникам заподіяно тілесних ушкоджень, викликається слідчо-оперативна група для проведення слідчих дій на місці пригоди відповідно до вимог КПК України.
За вимогою учасників ДТП їм надається можливість зробити фотографію схеми ДТП, а у випадку відсутності технічної можливості – її копія та фотографії з місця ДТП надаються за письмовою заявою в підрозділі поліції у разі, якщо матеріали не було надіслано за належністю.
Схема місця ДТП має графічно зображувати та фіксувати об’єкти, визначені п. 4 Інструкції, та бути підписаною водіями транспортних засобів.
В разі необхідності отримання додаткових даних матеріали протягом доби направляються для подальшого розгляду уповноваженій особі підрозділу поліції, на території обслуговування якого сталася пригода, яка в найкоротший строк, але не більше одного місяця з дати вчинення ДТП, повинна провести відповідні перевірочні дії щодо встановлення обставин скоєння ДТП, об’єктивного визначення особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, передбачене статтею 124 КУпАП, скласти відносно такої особи протокол про адміністративне правопорушення та в п’ятиденний строк надіслати його до відповідного суду.
В разі якщо один з учасників зник з місця ДТП поліцейський оформляє схему місця ДТП, відбирає пояснення в потерпілого, свідків (у разі їх наявності), встановлює наявність засобів зовнішнього відео-, фотоспостереження та невідкладно повідомляє уповноважену особу підрозділу поліції, відповідальну за розшук осіб, що зникли з місця ДТП, яка зобов’язана вжити всіх можливих заходів для встановлення винуватців ДТП та обставин її вчинення в найкоротший строк, але не більше двох місяців.
Розшук осіб, що зникли з місця ДТП, здійснюється шляхом використання баз (банків) даних, що входять до єдиної інформаційної системи МВС, відкритих джерел інформації, надсилання запитів про отримання необхідних фото- та/або відеофіксацій відповідної пригоди, виклику осіб для прибуття до підрозділу або відвідування їх за місцем проживання (перебування), роботи.
При встановленні транспортного засобу, який зник з місця пригоди, проводяться його огляд та фотофіксація.
У випадку встановлення факту проживання власника транспортного засобу на території, яку обслуговує інший підрозділ поліції, матеріали надсилаються за територіальністю.
Питання відшкодування шкоди за наслідками ДТП врегульовано Законом України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів».
Основний тягар відшкодування шкоди, спричиненої за наслідками ДТП, повинен нести страховик та саме він є належним відповідачем у справах за позовами про відшкодування шкоди в межах страхової суми.
Велика Палата Верховного Суду в постановах від 04 липня 2018 року у справі № 755/18006/15-ц (провадження №14-176цс18) (пункт 59), від 03 жовтня 2018 року у справі №760/15471/15-ц (провадження № 14-316цс18) неодноразово звертала увагу на те, що у справах про відшкодування матеріальної шкоди, заподіяної страхувальником за договором обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, у межах ліміту страхового відшкодування належним відповідачем буде також страховик.
2. Як порахувати збитки?
Збитки відшкодовуються страховою компанією винного у вчиненні ДТП.Після повідомлення про пошкодження страхова компанія винуватця ДТП оглядає автомобіль потерпілого. Страхова компанія зазвичай має 90 днів з дати повідомлення про зіткнення для виплати компенсації, в той час як оцінювач страховика зазвичай проводить перевірку протягом перших 10 днів з дати отримання відповідного повідомлення страхової компанії. У разі дрібних пошкоджень компанії все частіше не надсилають представника компанії для огляду шкоди, а задовольняються фотографіями, зробленими самим потерпілим, або навіть заявою про самому ДТП. На підставі цього вони роблять попередню оцінку збитку. Однак дуже часто вона відрізняється від реальної вартості ремонту. Важливо знати, що
До заяви про страхове відшкодування необхідно додати серед іншого експертну оцінку збитку – важливо узгодити зі страховою розмір збитку, в т.ч. шляхом проведення додаткової експертизи.
Варто знати! Винуватців ДТП дуже часто можуть не погоджуватися з розміром збитку порахованого оцінювачем на тій підставі, що не були присутні при складенні акту огляду транспортного засобу. Проте, Методика товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів не вимагає присутності винуватця при огляді, а передбачає лише його бажане повідомлення про час та місце огляду. Якщо ж його не було при проведені огляду, то оцінка не може бути поставлена під сумнів з цих підстав.
До такого правового висновку прийшов Верховний Суд у постанові № 643/10751/16-ц від 23.11.2020 року.
3. Чи можна зробити ремонт авто та пред’явити рахунок винуватцю?
Ні, оскільки Законом України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» визначена процедура відшкодування шкоди, завданої майну потерпілих внаслідок ДТП та захист майнових інтересів страхувальників.
Згідно ст.3 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів здійснюється, зокрема, з метою забезпечення відшкодування шкоди майну потерпілих внаслідок ДТП та захисту майнових інтересів страхувальників.
Статтею 1194 ЦК України передбачено, що особа, яка застрахувала свою цивільну відповідальність, у разі недостатності страхової виплати (страхового відшкодування) для повного відшкодування завданої нею шкоди зобов`язана сплатити потерпілому різницю між фактичним розміром шкоди і страховою виплатою (страховим відшкодуванням).
Відтак, основний тягар відшкодування шкоди, спричиненої за наслідками ДТП, повинен нести страховик та саме він є належним відповідачем у справах за позовами про відшкодування шкоди в межах страхової суми.
Відшкодування шкоди особою, яка її завдала, можливе лише за умови, що згідно із Законом України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» у страховика не виник обов`язок з виплати страхового відшкодування, чи розмір завданої шкоди перевищує ліміт відповідальності страховика. В останньому випадку обсяг відповідальності страхувальника обмежений різницею між фактичним розміром завданої шкоди і сумою страхового відшкодування. Покладання обов`язку з відшкодування шкоди в межах страхового відшкодування на страхувальника, який уклав відповідний договір страхування і сплачує страхові платежі, суперечить меті інституту страхування цивільно-правової відповідальності, що закріплений в ст. 3 даного Закону.
Водночас в Законі наголошено, що обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності здійснюється з метою забезпечення відшкодування шкоди, заподіяної життю, здоров`ю та/або майну потерпілих внаслідок ДТП та захисту майнових інтересів страхувальників. Тобто, Закон як спрямований насамперед на захист прав осіб потерпілих внаслідок ДТП, при цьому також забезпечує майнові інтереси винної особи, які полягають у відшкодуванні спричиненої шкоди не нею, а страховиком (страховою компанією) за певні страхові внески. Тобто положення цього Закону спрямовані як на захист прав потерпілої особи на відшкодування шкоди, так і на те, що винна особа має право розраховувати на відшкодування спричиненої нею шкоди страхувальником, у якого застрахована її відповідальність.
4. Що якщо ви винуватець ДТП та рахунок потерпілого сильно завищений?
Відповідно до Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» у разі настання страхового випадку страховик у межах страхових сум, визначених у страховому полісі, відшкодовує у встановленому цим Законом порядку оцінену шкоду, заподіяну внаслідок дорожньо-транспортної пригоди життю, здоров’ю, майну третьої особи. У свою чергу, страховою є сума , у межах якої страховик зобов’язаний здійснити виплату страхового відшкодування відповідно до умов договору страхування.
Шкодою, заподіяною внаслідок ДТП майну потерпілого, є, зокрема, шкода пов’язана з пошкодженням чи фізичним знищенням транспортного засобу. Мінімальний розмір страхової суми, в межах якої страховик зобов’язаний відшкодувати потерпілому шкоду, завдану його майну на сьогоднішній час становить 50 тис. грн. на одну особу. Зазвичай у полісах ОСЦПВ («автоцивілках») розмір страхової суми страховика за шкоду завдану майну потерпілого становить 100 тис. грн. на одного потерпілого. У полісах КАСКО ці суми встановлюються за домовленістю сторін та можуть перевищувати вищевказані.
Отже, в разі настання, ДТП, страхова компанія винуватця несе відповідальність за заподіяну третім особам шкоду в межах ліміту страхових сум, які визначені у страховому полісі. В свою чергу, страхова компанія потерпілого не може вимагати від винуватця ДТП сплати сум фактичних витрат за заподіяну оцінену шкоду, якщо розмір таких сум не перевищує розмір страхового ліміту.
5. Чи можна стягнути збитки, якщо на винуватця ДТП не накладалося адміністративне стягнення?
Так, можна, але не у всіх випадках. Згідно абзацу другого пункту 33.2 статті 33 Закону України “Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів” у разі настання дорожньо-транспортної пригоди (ДТП) за участю лише забезпечених транспортних засобів, за умови відсутності травмованих (загиблих) людей, а також за згоди водіїв цих транспортних засобів щодо обставин її скоєння, за відсутності у них ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, ці водії мають право спільно скласти повідомлення про ДТП (Європротокол).У разі невиконання хоча б однієї з зазначених умов, виклик відповідного підрозділу Національної поліції для оформлення ДТП є обов’язковим.
Європротокол–це спеціальний бланк повідомлення про настання дорожньо-транспортної пригоди, який заповнюється водіями-учасниками ДТП на місці аварії, потім надається страховику та є підставою для виплати страхового відшкодування потерпілим.
Європротокол може заповнюватись:
• в паперовому вигляді на спеціальному бланку,
• в електронній формі, з використанням системи «Електронний Європротокол».
6. Що робити, якщо розмір збитку, розрахований експертом виявився меншим за реальний ремонт?
З метою визначення вартості завданих збитків, можна залучити незалежного експерта зі свого боку, який здійснить виїзд, огляне пошкоджене авто і складе звіт про визначення вартості матеріальних збитків, завданих власнику. В таких випадках проводиться автомобільно-товарознавча експертиза.Відповідно до Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» процедурі виплати страхового відшкодування передує етап узгодження страховою компанією винуватця суми такої виплати з власником авто, якому завдано шкоду. Страхова повідомляє про точну суму, що має бути вам виплачена. Розуміючи, що страхова компанія зі свого боку низько оцінила завдану шкоду та занижує суму страхового відшкодування, зі свого боку можливо надати письмові заперечення про незгоду із сумою, запропонованою страховою та вимагати виплату різниці між фактичним розміром шкоди – сумою, яка зазначена у звіті на ваше замовлення, і страховою виплатою та долучити розрахунок вартості відновлювального ремонту, звіт незалежного експерта, рецензію на звіт страхової.
Якщо ж страхова відмовила у виплаті різниці, наступник кроком може стати звернення до суду за захистом свої порушених прав із позовною заявою до страхової компанії в межах ліміту відповідальності винуватця ДТП. Якщо збитки перевищують ліміт відповідальності відповідачами будуть страхова компанія та винуватець ДТП.
Добірка актуальної судової практики.
Заочним рішенням Синельниківського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 19 вересня 2022 року у справі № 191/1119/22 в задоволенні позову ОСОБА_2, поданий в інтересах ОСОБА_1, до приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Євроінс Україна» (далі – страхова компанія, АТ «СК «Євроінс Україна») про відшкодування шкоди, завданої смертю фізичної особи відмовлено.
Позов було мотивований тим, що 31 березня 2020 року на проїзній частині автодороги між с. Дніпровкою та с. Водяне Кам`янсько-Дніпровського району Запорізької області відбулась дорожньо-транспортна пригода за участю автомобіля «RENAULT Master», реєстраційний номер НОМЕР_1 , під керуванням водія ОСОБА_4 , що скоїв наїзд на пішохода ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_1 , який від отриманих травм помер на місці.
Постановою Дніпровського апеляційного суду від 07 грудня 2022 року апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишено без задоволення, а рішення Синельниківського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 19 вересня 2022 року – без змін.
Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суд переглядаючи справу в касаційному порядку не погодився в позицією судів першої та апеляційної інстанцій та зробив наступні висновки:
• при відмові в задоволенні позову суди вважали, що з боку пішохода ОСОБА_5 є вина в ДТП, що стало законною підставою для застосування страховиком пункт 36.3 статті 36 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» при визначенні розміру страхового відшкодування позивачці;
• суди не звернули увагу, що абзац 1 пункту 36.3. статті 36 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» розрахований на випадки, якщо: 1) шкода завдана взаємопов`язаними, сукупними діяннями декількох осіб, які за це відповідальні, тобто поведінка яких обов`язково є неправомірною, внаслідок чого вони разом спричинили завдання шкоди; 2) остання є неподільною (як-от у випадках із завданням шкоди здоров`ю чи моральної шкоди). Тільки за таких умов розмір страхового відшкодування (регламентної виплати) за кожну особу з тих, які завдали шкоди, треба визначати шляхом поділу її розміру на кількість осіб, які цю шкоду завдали;
• суди встановили, що загальний розмір суми страхового відшкодування становить 233 849,00 грн; страховим актом № 29806/20 від 12 червня 2020 року, складеним відповідачем, визначено розмір страхового відшкодування витрат на поховання в сумі 7 145 грн; cтраховим актом № 60573/1/2022 від 18 травня 2022 року, складеним відповідачем, визначено розмір страхового відшкодування моральної шкоди потерпілій ОСОБА_2 в сумі 113 352,00 грн;
• суди не врахували, що моральна шкода в цій справі не завдана взаємопов`язаними, сукупними діяннями декількох осіб, які за це відповідальні, а тому підстави для застосування абзацу 1 пункту 36.3.статті 36 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» відсутні.
За таких обставин, суди зробили неправильний висновок про відмову у задоволенні позову.
Тому судові рішення належить скасувати та ухвали нове рішення про задоволення позову.
Постановою від 22.02.2023 року касаційну скаргу ОСОБА_2 задоволено.
Заочне рішення Синельниківського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 19 вересня 2022 року та постанову Дніпровського апеляційного суду від 07 грудня 2022 року скасовано та ухвалено нове рішення.
Стягнуто з приватного акціонерне товариство «Страхова компанія «Євроінс Україна» на користь ОСОБА_2 113 352,00 грн, а саме: 28 338 грн недоплаченого страхового відшкодування моральної шкоди, заподіяної смертю фізичної особи; 85 014 грн недоплаченого страхового відшкодування, пов`язаного із втратою годувальника, а також витрати на професійну правничу допомогу в суді касаційної інстанції.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 12.06.2023 у справі № 914/607/23 частково задоволено позов Товариство з обмеженою відповідальністю “Раф-Транс” (далі – ТОВ “Раф-Транс”) до Товариства з додатковою відповідальністю “Страхова група “Оберіг” (далі – ТДВ “СГ “Оберіг”) про стягнення 127500,00 грн страхового відшкодування, 35920,62 грн пені, 2155,24 грн 3% річних та 8635,80 грн інфляційних втрат. Стягнуто з ТДВ “СГ “Оберіг” на користь ТОВ “Раф-Транс” 127500,00 грн страхового відшкодування, 35903,21 грн пені, 2154,19 грн 3% річних, 8635,80 грн інфляційних втрат, 2683,73 грн судового збору. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Вказане судове рішення залишено без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 06.09.2023 та постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 07.12.2023 року.
Судові рішення мотивовані тим, що цивільне законодавство в деліктних зобов`язаннях передбачає презумпцію вини завдавача шкоди, згідно з якою особа, яка завдала шкоду, буде вважатися винною, якщо вона не доведе відсутність своєї вини.
Отже, господарські суди дійшли висновку про те, що відповідач є відповідальною особою за завдані збитки позивачу (власнику автомобіля) відповідно до положень Закону України “Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів” в межах, передбачених полісом №208713159, а саме в розмірі 127500,00 грн.
При цьому, господарські суди, здійснивши власний розрахунок сум пені, 3% річних та інфляційний втрат, дійшли висновку, що в частині стягнення сум пені та 3% річних позовні вимоги підлягають задоволенню частково, а в частині стягнення інфляційних втрат – у повному обсязі.
За вироком Жовківського районного суду Львівської області від 4 липня 2022 року у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12021140000000793 (справа № 444/3247/21) ОСОБА_9 та ОСОБА_10, кожного, засуджено за ч. 2 ст. 286 КК до покарання у виді позбавлення волі на строк 5 років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк 3 роки. На підставі статей 75, 76 КК ОСОБА_9 та ОСОБА_10 , кожного, звільнено від відбування покарання з іспитовим строком тривалістю 3 роки та покладено на них певні обов`язки.
Цивільний позов потерпілого задоволено частково.
Зокрема стягнуто з Приватного акціонерного товариства Страхової компанії «Інтер- Поліс» та Товариства з додатковою відповідальністю «Страхова компанія «Мотор-Гарант» на користь ОСОБА_8 по 44 802 грн відшкодування шкоди, пов`язаної з лікуванням потерпілого; по 33 879,32 грн шкоди, пов`язаної з тимчасовою втратою працездатності; по 5 127,54 грн. моральної шкоди.
Згідно з вироком суду ОСОБА_9 та ОСОБА_10 визнано винуватими та засуджено за ч. 2 ст. 286 КК (порушення правил безпеки дорожнього руху особою, яка керує транспортним засобом, що заподіяли тяжке тілесне ушкодження), за обставин, детально викладених у вироку.
Апеляційний суд залишив без задоволення апеляційні скарги прокурора, ТзДВ «Страхова компанія «Мотор-Гарант» в особі директора ОСОБА_11 , представника ПАТ Страхова компанія «Інтер-Поліс» – адвоката ОСОБА_12 , а вирок суду – без зміни.
Касаційна скарга представника ПАТ Страхова компанія «Інтер-Поліс» постановою Верховного Суду колегії суддів Другої судової палати Касаційного кримінального суду від 04.07.2023 року залишена без задоволення, а вирок суду та судове рішення апеляційного суду – без змін.