Перейти до вмісту
Главная страница » ЯК УНИКНУТИ БОРГУ ЗА ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЮ

ЯК УНИКНУТИ БОРГУ ЗА ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЮ

ТА  ЗРОБИТИ ПЕРЕРАХУНОК

         Отримуючи платіжки по електроенергії можливо виявити занадто велику суму, яка підлягає оплаті. Цьому може бути декілька причин, в залежності від чого визначаються шляхи вирішення цієї проблеми.

         Наприклад, у разі якщо споживач не передає показання електролічильника у встановлені терміни, нарахування за спожиту електроенергію відбувається за середньодобовим споживанням.

         Згідно Кодексу комерційного обліку розрахунок середньодобового споживання виконується на основі обсягів аналогічного місяця попереднього року.          Зокрема, оператор системи розподілу бере обсяг, який клієнт спожив цього ж місяця минулого року, ділить його на кількість днів у місяці, а потім множить на кількість днів, обсяг яких невідомий, і отриманий результат множить на коефіцієнт приросту/зниження споживання електроенергії, (розрахунок якого здійснюється у відповідності до ККО). Отриманий обсяг помножується на тариф. Якщо в наступному місяці споживач передав вчасно показання електролічильника, перерахунок здійснюється автоматично.

         Отже, щоб отримати рахунки за фактично спожиту електроенергію необхідно лише одне-вчасно передавати показання щомісяця (до 5 числа поточного місяця).

         В іншому випадку, у разі виявлення в платіжному документі помилкових показань приладу обліку споживач зобов’язаний повідомити про це енергопостачальника у письмовій заяві.

Представник енергопостачальника повинен протягом 5 днів від дня подання заяви перевірити рахунок, а в разі потреби протягом 20 днів перевірити прилад обліку та повідомити споживача про результати перевірки.

Якщо доступ до приладу обліку неможливий, представник енергопостачальника виписує платіжний документ на підставі даних про фактичне споживання електричної енергії за попередній період,

У разі, коли протягом двох розрахункових періодів представник енергопостачальника не мав доступу до приладу обліку, він направляє споживачу повідомлення про дату наступного відвідання чи прохання передати показання приладу обліку енергопостачальнику.

Коли і після цих дій споживач не передав відомостей про кількість спожитої електричної енергії, енергопостачальник має право через 30 днів після дати відправлення письмового попередження припинити постачання електричної енергії споживачу.

Звертаю увагу, що від початку повномасштабного вторгнення на територію України державою було запроваджено заборону припинення постачання житлово-комунальних послуг, зокрема електричної енергії, за несплату рахунків.

Водночас Кабінетом Міністрів України 29.12.2023 року ухвалено постанову №1405, якою внесено зміни до постанови КМУ від 05.03.2022 року № 206 «Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану» та скасовано мораторій на припинення постачання електричної енергії.

Згідно зазначених змін, заборона на припинення електропостачання побутовим споживачам та колективним побутовим споживачам, за наявності заборгованості за особовим рахунком, продовжує діяти лише для тих територіальних громад, що розташовані на територіях, на яких ведуться бойові дії або територіях, тимчасово окупованих російською федерацією, відповідно до переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.

Слід звернути увагу, що споживач, який має право на встановлені законодавством пільги з оплати спожитої електричної енергії, повідомляє у письмовій заяві енергопостачальника про своє право на пільгу з посиланням на відповідний законодавчий акт. Пільгова оплата електричної енергії здійснюється з дня подання споживачем заяви.

При цьому коли декілька членів однієї сім’ї, які проживають разом, мають право на пільги з оплати спожитої електричної енергії, пільга надається тільки одному з членів сім’ї.

Споживач, який має декілька пільг, може обрати одну, більшу за розміром пільгу. Пільги з оплати спожитої електричної енергії надаються тільки за місцем постійного проживання.

У разі отримання житлової субсидії на оплату електричної енергії споживач також повідомляє енергопостачальника про своє право на зменшення розміру плати за спожиту електричну енергію відповідно до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 848 від 21.10.1995 (із змінами і доповненнями).

Інша причина завищених суми у платіжках за електроенергію, коли оператор системи бере показники загального лічильника у будинку,  не приймаючи до уваги показники індивідуального лічильника певної квартири або розрахунок робиться із середньомісячного споживання.

Загалом, може виникнути ситуація у необхідності використання електричної енергії без встановлення приладу обліку (для виконання тимчасових робіт) і в цьому випадку споживач оплачує спожиту електричну енергію на підставі договору про тимчасове безоблікове користування електричною енергією, який оформляється під час отримання споживачем відповідного дозволу енергопостачальника.

У разі користування електричною енергією без приладу обліку з дозволу енергопостачальника розрахунки із споживачем здійснюються відповідно до середньомісячного споживання. Величина середньомісячного споживання електроенергії визначається за попередні 12 місяців, або за фактичний період споживання, якщо він менший 12 місяців.

Тобто, без погодження із споживачем можливого здійснення оплати за електроенергію без показників індивідуального лічильника, енергопостачальна компанія не має право розраховувати рахунки за правилами середньомісячного споживання або згідно із показниками загального лічильника будинку.

У видках безпідставного надмірного нарахування коштів за електроенергію споживач направляє енергопостачальній компанії заяву із вимогою скласти акт-претензію, згідно якої можливо погодити всі розбіжності

Отже, при вірності дій споживача та відповідних правомірних дій енергопостачальника виникнення боргу за електроенергію можливо уникнути.

В то же час виникнення боргу можливе із-за неправомірних дій енергопостачальної компанії, зокрема безпідставного неправильного нарахування обсягів  спожитої електроенергії, неврахування пільг споживача та відмови у перерахунку (відмови у складанні акту-претензії), і в цих випадках вказане спірне питання можливо вирішити у судовому порядку.

         Так, Верховний Суд 22.02.2023 залишив без змін рішення першої інстанції задовольнив позовну заву споживачів електроенергії до електропостачальної компанії та зобов’язав останню здійснити перерахунок спожитої енергії, відмовив у задоволенні зустрічного позову про стягнення з позивачів заборгованості за електроенергію.

         Задовольняючи позовні вимоги Верховний Суд виходив з того, що споживачам нарахування за поставлену електроенергію здійснювалось за показниками загальнобудинкового приладу обліку електроенергії, який в подальшому ділився на загальну площу квартири кожного із мешканців. При цьому, кількість зареєстрованих та фактично проживаючих осіб, а також наявність тих чи інших електроприладів в окремо взятій квартирі до уваги не брався та на розрахунок не впливав. Отже розрахунок відповідача, який зводиться до розподілу показника загальнобудинкового лічильнику на площу квартири, не ґрунтується на нормах чинного законодавства.

 Однак, відповідач, відмовився від пропозиції позивачів зроботи акт –претензію та перерахунок надмірно нарахованих платежів за електроенергію. За таких підстав суд зобов’язав відповідача зробити перерахунок спожитої електроенергії з урахуванням показників індивідуальних лічильників, встановлених в квартирах.

Слід звернути увагу, що нерідко бувають випадки виникнення боргу  за відсутності у споживача коштів на оплату заборгованості за певний період. В цій ситуації, споживач може звернутися до енергопостачальника із заявою про складання графіка погашення заборгованості або відстрочення терміну оплати та надати довідки, що підтверджують його неплатоспроможність.