Перейти до вмісту
Главная страница » СПОРИ З ДЕРЖАВНОЮ ІНСПЕКЦІЄЮ АРХІТЕКТУРИ ТА МІСТОБУДУВАННЯ

СПОРИ З ДЕРЖАВНОЮ ІНСПЕКЦІЄЮ АРХІТЕКТУРИ ТА МІСТОБУДУВАННЯ

В країні для задоволення своїх потреб, вирішення житлових проблем та потреб промисловості постійно здійснюється будівництво житлових, комерційних, приватних та інших новобудов.
             Для державного регулювання будівництва державою створено Державну інспекція архітектури та містобудування, з якою буде вимушений стикатися кожен забудовник – від будівництва приватного будинку до будівництва великих житлових будинків та виробничих приміщень.
            Правовою підставою існування Державну інспекція архітектури та містобудування є положення про цю службу, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2020 року № 1340.
            Відповідно до цього положення, у органів Державної інспекції архітектури та містобудування можливо виділити наступні повноваження – проведення перевірок будівництва    ( щодо проекту, матеріалів, ліцензійних умов та інш), видача обов’язкових до виконання приписів (зупинення будівництва, усунення порушень будівництва, усунення порушень ліцензійних умов), виносить заборони про експлуатацію об’єктів не прийнятих в експлуатацію, приймає в експлуатацію закінчене будівництво, складає акти перевірок, накладає штрафи.
              Однак, на практиці, враховуючи великий ринок будівництва та обсяг повноважень Державної інспекції архітектури та містобудування, наявності корупційних ризиків та непрозорості, дії та рішення цього органу не завжди є обгрунтованими, доречними та законними: безпідставне невидача дозвільних документів на будівництво, свавільне видача приписів на усунення порушень, затягування з прийняттям готового будівництва до експлуатації, бездумне накладання штрафів – це далеко не повний список проблем, з якими вимушені стикатися забудовники.
              Звісно, що такі дії та рішення Державної інспекції архітектури та містобудування породжують численні спори та необхідність звернення до адвоката по спорам з Державною інспекцією архітектури та містобудування.
 
Послуги адвоката у спорах Державною інспекцією архітектури та містобудування
 
 Надання усних та письмових консультацій щодо обгрунтованості дій, рішень, бездіяльності органів     
     Державною інспекцією архітектури та містобудування;
■ Представництво інтересів в органах Державної інспекцією архітектури та містобудування;
■ Представництво інтересів на будівництві під час перевірки в посадових осіб Державної інспекцією архітектури та містобудування;
■ Представництво інтересів під час виникнення спірних питань під час приймання об’єкту будівництва в експлуатацію;
■ Складання та подання позовів до суду щодо незаконних дій, рішень, бездіяльності органів Державною інспекцією архітектури та містобудування, зокрема щодо виконання приписів, відмови в прийняття об’єкту в експлуатацію, накладання штрафів;
■ Ознайомлення з матеріалами справи, якщо справа вже перебуває в суді;
 Представництво інтересів в суді при розгляді справ щодо органів Державної інспекцієї архітектури та містобудування;
■ Оскарження судових рішень в апеляційному та касаційному порядку в спорах з Державною інспекцією архітектури та містобудування.
 
      Будь-яке будівництво в юридичному сенсі розпочинається з подання документів для початку будівництва до органів Державною інспекцією архітектури та містобудування. Подаються документи що підтверджують речове право на земельну ділянку заявника, проект будівництва, декларація будівництва. При наявності також має бути інформація про Замовника та Підрядника.
Відповідна земельна ділянка має мати належне цільове призначення, а саме будівництво відповідати будівельним, архітектурним, санітарним, екологічним та іншим вимогам, сам проект не суперечити Генеральному плану забудови, та відповідати вихідним даним для будівництва.
Однак, вже на цьому етапі здійснити намір будівництва, можуть виникнути проблеми, так як наприклад Державною інспекцією архітектури та містобудування буде вважати, що Ваші документи містять недостовірну інформацію та повернути Вам згодом. Є випадки, коли таке повернення відбувалось багато разів та ще з різних підстав, поки рішенням суду такі дії Державною інспекцією архітектури та містобудування не були визнанні протиправними.
Однак, будь-в якому випадку, приступати до будівельних робіт без подання документів для отримання дозволу про початок будівельних робіт не можна, так як це буде порушення та на Вас може бути накладений штраф !
 
У вас йде будівництво, вже поклали фундамент, Підрядник будує стіни будівлі. Все йде по плану. Але раптово за будівництві з’являється інспектор Державною інспекції архітектури та містобудування, та виявляє у Вас порушення ( такими можуть бути відхилення від проекту, невідповідність будівельних матеріалів, недотримання будівельних норм, конструктивної та (чи) пожежної безпеки. Після чого може бути виписаний припис про усунення порушень або навіть взагалі зупинення будівельних робіт !
При накладанні штрафів ограни Державної інспекції архітектури та містобудування керуються Законом
Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, яка передбачає відповідальність навіть проектних та експертних організацій, а також на виробників будівельних матеріалів, виробів та конструкцій !
Штраф накладається не пізніше 6 місяців з дня виявлення, однак не пізніше 3 років з дня вчинення. Розмір штрафів може сягати від кілька десятків до кілька сотень прожиткових мінімумів для працездатних осіб. За повторне правопорушення – штраф у подвійному розмірі.
При накладанні штрафу обов’язково складається протокол, в якому має обов’язково зазначатися відомості про особу  правопорушника, місце і суть правопорушення, норма права яка порушена.
Саме суттєве, що така постанова про накладання штрафу може оскаржена на протязі 15 днів з дня винесення!!!
Та при цьому необхідно повідомити орган який виніс постанову про таке оскарження.
 
ФАКТ ПОРУШЕННЯ МІСТОБУДІВНОГО ЗАКОНОДАВСТВА МОЖЕ БУТИ ВСТАНОВЛЕНИЙ ТІЛЬКИ ПІД ЧАС ПЕРЕВІРКИ
 
В серпні 2018 року Позивач – Акціонерне товариство звернулося до адміністративного суду з позовом до Державною архітектурно-будівельної інспекції про скасування приписів та штрафів.
Рішенням місцевого адміністративного суду від 13.05.2019 року та постановою Апеляційного суду від 25.09.2019 року позовні вимоги Позивача було задоволено.
 
 Судові рішення обгрунтовані тим, що акт перевірки може бути складений лише під час перевірки забудовника.  А так як перевірка фактично не проводилась, то Відповідачем факти порушень фактично не встановлювались. Тому всі наступні рішення Державної архітектурно-будівельної інспекції про зупинення будівельних робіт є незаконними та підлягають скасуванню.
Погоджуюсь із рішеннями судів, Верховний Суд у своєї постанові від 24.03.2021 року зазначив також те, що в разі недопущення посадових осіб Відповідача на будівництво, має складатися акт, але такого акту не було, що підтверджує незаконність дій Державної архітектурно-будівельної інспекції.
 
ПІД ЧАС ПОЗАПЛАНОВОЇ ПЕРЕВІРКИ ЗЯСОВУЮТЬСЯ ЛИШЕ ТІ ПИТАННЯ, ЯК БУЛИ ПІДСТАВОЮ ДЛЯ ТАКОЇ ПЕРЕВІРКИ
 
В травні 2019 року до місцевого адміністративного суду звернулося ТОВ з позовом про скасування припису та штрафу до Відділу з питань державного архітектурно-будівельного контролю Виконавчого комітету міської Ради.
Задовольняючи позов, місцевий адміністративний суд своїм рішенням від 29.07.2019 року, залишеним без змін Апеляційним судом згідно постанови від 5.11.2019 року, зазначили, що відповідачем порушено процедуру проведення перевірки, а відтак наказ проведення перевірки винесений з порушенням норм та припис про усунення порушень будівництва не можуть обгрунтовувати постанову про накладання штрафу, а сама постанова про накладання штрафу винесена без достатніх підстав для цього а також з порушенням процедури.
Залишаючи судові рішення без змін, Верховний Суд зазначив таке:
 
Підставою для перевірки органом Державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до Порядку проведення перевірок може слугувати лише звернення самого Забудовника, перевірка достовірності зазначена в декларації про початок будівельних робіт, здійснення самочинного будівництва, перевірка виконання припису органу  архітектурно-будівельного контролю, вимога головного інспектора Державного архітектурно-будівельного контролю, звернення зацікавлених осіб про порушення будівельного законодавства, звернення правоохоронних органів щодо проведення перевірки.
Згідно ст. 6 Закону Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності під час позапланової перевірки з’ясовуються лише ті питання, що є підставою для перевірки.
Як встановили суди, підставою для перевірки Позивача стало звернення прокуратури щодо з’ясування питання сплати пайової участі. Однак питання прийняття об’єкту в експлуатацію не було підставою для перевірки. Тому суди дійшли правильних висновків про незаконність всіх подальших дій та рішень Відділу з питань державного архітектурно-будівельного контролю Виконавчого комітету міської Ради.
НЕПОВІДОМЛЕННЯ ОСОБИ ПРО ДАТУ ТА ЧАС РОЗГЛЯДУ СПРАВИ ПРО АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ В СФЕРІ МІСТОБУДУВАННЯ, Є ПІДСТАВОЮ ДЛЯ СКАСУВАННЯ РІШЕННЯ ПРО НАКЛАДАННЯ ШТРАФУ
В серпні 2016 року Позивач звернувся до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у області про скасування накладеного Відповідачем штрафу.
Рішенням суду першої інстанції від 25 квітня 2017 року, залишеного без змін постановою Апеляційного Суду від 13 вересня 2017 року, позовні вимоги було задоволено, спірний штраф скасовано.
Задовольняючи позов, місцевий суд виходив із того, що Державною архітектурно-будівельною інспекцією не було встановлено точної дати тривалості порушення- тобто періоду коли здійснювалося таке будівництво, що правопорушник є власником земельної ділянки, також оспорювана постанова приймалася згідно протоколу без присутності правопорушника, а про розгляд справи про адміністративне правопорушення Позивач не повідомлявся.
Залишаючи судові рішення без змін, Верховний Суд у своїй постанові від 26 травня 2021 року зазначив, що Відповідачем порушено Порядок накладання щтрафів за порушення в сфері містобудівної діяльності, зокрема щодо ознайомлення Позивача з протоколом про адміністративне правопорушення, не роз’яснено права та обов’язки, відсутні докази повідомлення про час та місце розгляду справи про накладання адміністративного стягнення.