Перейти до вмісту
Главная страница » Незаконний перерахунок пенсії

Незаконний перерахунок пенсії

Незаконний перерахунок пенсії

Пенсійне забезпечення є гарантією соціального захисту громадянина, що досягнув певного віку та набув такого права на інших підставах. Система пенсійного законодавства нашої країни на сьогоднішній день потребує великих змін, і Уряд України активно працює над відповідним реформуванням.
Проте, статистика судової практики говорить про великі прогалини в пенсійному законодавстві України, незаконний перерахунок пенсії, що дають широке поле для маніпуляцій з боку територіальних органів ПФУ. Одним з таких маніпуляцій є перерахунок пенсії. Більшість звикли поняття «перерахунок» асоціювати з поняттям «збільшення». Але ті, хто знайомий з іншою «стороною медалі» прекрасно знають, що перерахунок, особливо ініційований територіальними органами ПФУ, має позитивний результат, але не для пенсіонера.
Показовою в даному випадку є судова справа № 420/617/21, де тільки за рішенням суду від 23.03.2021 року вдалося відновити порушені територіальними органами ПФУ права Позивача А. Суть питання полягає в наступному незаконний перерахунок пенсії.
Вперше Позивачу А було призначено пенсію в 2003 році за вислугою років, згідно норм Закону України «Про пенсійне забезпечення». Але фактично пенсію Позивач А не отримала, так як уже через три дні після призначення продовжила свою трудову діяльність на посаді вчителя початкових класів – була прийнята на роботу у школу.
У зв’язку з досягненням необхідного пенсійного віку у 2020 році Позивач
А звернулася до територіального органу ПФУ про призначення пенсії за віком, в порядку передбаченому Законом України «Про загальнообов’язкове пенсійне забезпечення».
Позиція Відповідача Б – Позивача А було переведено з одного виду пенсії
на інший: з пенсії за вислугу років на пенсію за віком. Саме тому, територіальним органом ПФУ було здійснено перерахунок пенсії. Слід зазначити, що за основу було взято показник середньої заробітної плати по України за 2002 рік (показник на момент призначення пенсії за вислугу років), згідно статті 40 Закону України «Про загальнообов’язкове пенсійне
забезпечення».
З таким твердженням Позивач А категорично не згодна. Адже, у випадку призначення пенсії за віком застосовується показник середньої заробітної плати за 2017, 2018 та 2019 роки так, як це передбачено частиною другою статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Суд дійшов висновку, що показник середньої заробітної плати при переведенні на інший вид пенсії має бути незмінним, тобто таким, яким він був на час призначення пенсії, передбаченої Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», якщо переведення відбулося в межах відповідного закону. Дане твердження викладено у частині
третій статті 45 вищевказаного закону.
Таким чином, при призначенні Позивачу А у 2020 році пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» підлягає застосуванню середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії за віком.
Таку ж позицію висловив Верховний суд України у рішенні від 29.11.2016 року у справі № 21-6331а15 та у рішенні від 22.02.2018 року у справі № К/9901/16/17. Незаконний перерахунок пенсії це злочин.