Перейти до вмісту
Главная страница » ДОПОМОГА АДВОКАТА ПРИ НЕЗАКОННОМУ ВІДКЛЮЧЕННІ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ

ДОПОМОГА АДВОКАТА ПРИ НЕЗАКОННОМУ ВІДКЛЮЧЕННІ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ

 

Світло у оселі зникає у багатьох випадків. Що ж робити і куди звертатись, коли у пітьму поринув увесь будинок, квартира.

Якщо у Вашому будинку, квартирі раптово зникла електроенергія, переконайтеся, що це відключення не спровоковано неполадками домашньої електромережі.

Якщо відключення електроенергії стосується тільки Вашого помешкання,  і це сталося не ув’язку із  технічними пошкодженнями електромережи, це свідчить, що електроенергію вимкнула електропостачальна компанія (Оператор СР), наприклад, через виникнення заборгованості. 

Світло може зникати без попередження лише у разі надзвичайних ситуацій, аварій на електромережах. В інших випадках, зокрема заборгованості або вчинення споживачем, на думку операторів СР, порушень, споживачів заздалегідь попереджають.

Якщо Вас не попередили про відключення, то перш за все слід у електропостачальної компанії (оператора СР) з’ясувати причини такого відключення.

Якщо ж причина відключення від електроенергії є незаконною, звертайтесь до адвокатів АБ «Ткачук і партнери», які проконсультують із даного питання та, у разі необхідності, оскаржать такі незаконні дії у судовому порядку.

 

ПІДСТАВИ ДЛЯ ВІДКЛЮЧЕННЯ СПОЖИВАЧА 

ВІД ПОСТАЧАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ

ТА ДОПОМОГА АДВОКАТА

 

Вказані питання регулюються Кодексом систем розподілу, Кодексом систем передачі та Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312.

 

Відповідно до п. 7.5 Правил припинення повністю або частково оператором системи постачання електричної енергії споживачу, за умови попередження не пізніше ніж за 5 робочих днів до дня виключення, здійснюється у разі:

 

відсутності договору на обслуговування електроустановок; закінчення терміну дії, розірвання або неукладення договору між   споживачем та оператором системи;


-недопущення уповноважених представників оператора системи до електроустановок споживача, пристроїв релейного захисту, автоматики і зв’язку, які забезпечують регулювання навантаження в енергосистемі, та/або розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що розташовані на території споживача;


-заборгованості за надані послуги з розподілу (передачі) електричної енергії відповідно до умов договору з оператором системи;


-несплати вартості необлікованої електричної енергії внаслідок порушення споживачем цих  Правил № 312, визначеної відповідно до законодавства (за умови прийняття судом рішення щодо споживання споживачем необлікованої електричної енергії на користь оператора системи);


-допущення порушень споживачем під час виконання робіт або провадження іншої діяльності поблизу електричних мереж та невиконання припису представника відповідного органу виконавчої влади тощо.

 

Електропостачальником також може бути відключено споживача від електромереж за умови попередження за 10 робочих днів до відключення у разі заборгованості або недопущення представника постачальної компанії до розрахункових засобів комерційного обліку. 


Пунктом 7.6 Правил № 312 передбачено також припинення оператором системи електроживлення електроустановок споживача без попередження, після оформлення акту про порушення, зокрема у разі:


-самовільного підключення споживачем струмоприймачів або приєднання струмоприймачів поза засобами комерційного обліку;


-зниження показників якості електричної енергії з вини споживача  до величин, які порушують функціонування електроустановок оператора системи та інших споживачів;


-неусунення споживачем або повторного виявлення оператором системи порушення в частині споживання побутовим споживачем електричної енергії на непобутові потреби тощо.

Слід звернути увагу, що у разі виявлення факту приєднання споживачем струмоприймачів поза розрахунковими засобами комерційного обліку оператор системи має право припинити електроживлення лише безоблікового приєднання до електричних мереж. Лише, якщо неможливо усунути безоблікове приєднання під час оформлення акта про порушення, припиненню електроживлення підлягає об’єкт споживача в цілому, про що зазначається в акті.

Окрім того, правом відключення електроенергії наділений також колективний побутовий споживач, який фактично виконує функції електропостачальника по відношенню до членів будь-якого  об’єднання, тобто  має права та обов’язки оператора системи розподілу щодо кінцевих споживачів електричної енергії.

Вказаний перелік підстав для припинення постачання електроенергії споживачу не є вичерпним, але в будь-якому випадку незаконність такого відключення можливо оскаржити в судовому порядку.

Адвокати АБ «Ткачук і партнери» допоможуть зібрати доказову базу та підготують позов щодо незаконності відключення клієнта (споживача) від електромереж, а також зобов’язання оператора ОС (електропостачальної компанії) щодо відновлення постачання електричної енергії.

 Слід зазначити, що на період розгляду судом спірних питань щодо порушення споживачем законодавства або умов договорів, припинення електропостачання такого споживача, пов’язане з оскаржуваним фактом порушення, не здійснюється за умови своєчасного надання споживачем до моменту відключення відповідної ухвали суду про прийняття позовної заяви до розгляду. Відкриття провадження у справі після факту відключення споживача є підставою для відновлення електропостачання (абз. 4 п.7.11 Правил). 

При цьому, юристи нашого Бюро, окрім зазначених позовних вимог допоможуть стягнути з відповідача в судовому порядку матеріальну та моральну шкоду, завдану споживачу незаконним відключення електропостачання. 

СУДОВА ПРАКТИКА З РОЗГЛЯДУ СПРАВ, ПОВЯЗАНИХ З НЕЗАКОННИМ ВІДКЛЮЧЕННЯМ

ВІД ПОСТАЧАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ


Верховний Суд 31.05.2023 задовольнив позовні вимоги особи про  зобов`язання АТ ДТЕК відновити електропостачання у квартирі.

Позов було мотивовано тим, що позивач та його малолітні діти зареєстровані та проживають у квартирі,  яка належить на праві власності іншій фізичній особі (відповідач у 1). Постачання електричної енергії  у квартирі було припинено на підставі заяви відповідача 1 як власника електроустановки (користувача), з яким укладався договір на електропостачання.

Постанова ВС обґрунтована тим, що  забезпечення електропостачання у житлових приміщеннях – це необхідна складова належних умов проживання у житловому приміщенні. Припинення електропостачання у житлове приміщення суттєво погіршує умови проживання та перебування у ньому.

Ані ЖК України, ані Закон України “Про житлово-комунальні послуги” не пов`язує право користувача житлового приміщення отримувати комунальні послуги з укладенням цим користувачем договору з надавачем комунальних послуг. Статтею 162 ЖК України передбачено, що користувач житлового приміщення має вносити плату за комунальні послуги, які використовує, однак не повинен укладати окремі договори.

Більш того, законодавство про надання комунальних послуг, зокрема послуг електропостачання, не передбачає можливості укладення окремого договору про надання комунальних послуг з користувачем житлового приміщення, що належить на праві власності іншій особі.

Водночас, відсутність договору про надання комунальних послуг з користувачем житлового приміщення, власником якого є інша особа, не позбавляє користувача житлового приміщення права на отримання комунальних послуг, зокрема послуг електропостачання. Відтак, право на отримання комунальних послуг є нерозривно пов`язане від права користування житловим приміщенням і таке не вимагає будь-якого додаткового оформлення.

Хоч законодавством  й передбачено, що споживання енергії можливе лише на підставі договору з постачальником, проте відповідно до пункту 1 частини першої статті 7 Закону України “Про житлово-комунальні послуги” споживач має право, зокрема, одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг. Такому праву прямо відповідає обов`язок споживача оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.

Таким чином, згідно із зазначеними нормами закону факт відсутності договору про надання житлово-комунальних послуг сам по собі не може бути підставою для позбавлення користувача житлового приміщення права отримувати комунальні послуги.

Отже, ВС дійшов висновку про помилковість твердження електропостачальної компанії, з яким погодились суди попередніх інстанцій відмовляючи у задоволенні позову, про те, що відсутність між позивачем та АТ ДТЕК (окремого від договору із власником)   договору про надання послуг є наслідком правомірності відключення квартири від електропостачання за заявою власника квартири.

В іншій справі Верховний Суд розглянувши справу, предметом спору якої було питання законності відключення квартири споживача від постачання електроенергії дійшов висновку, щодо неправомірності таких дій. 

Так,  за відсутності споживача працівники Обленерго склали акт про зрив пломби шафи приладу обліку електроенергії. На підставі цього акта комісія, на засідання якої громадянина не запросили, визначила обсяг недооблікованої електроенергії та її вартість у сумі 51 307 грн., а через деякий час без належного попередження споживачеві відключили електрику.

Суди першої та апеляційної інстанцій задовольнили позов позивача та зобов’язали відповідача  відновити електропостачання. Верховний Суд 19.09.2018 погодився із цими судовими рішеннями з огляду на наступне.    

Відповідний акт про порушення повинен складатися лише в присутності споживача. Підписання такого акта не менше ніж трьома уповноваженими представниками постачальника допускається лише у разі відмови споживача зробити це. 

Отже, відповідач не дотримався встановленого порядку як щодо складання акта про порушення користування електричною енергією, оскільки його складено за відсутності споживача (чи його представника), так і стосовно визначення обсягу недорахованої електроенергії та суми завданих збитків, оскільки позивач не був належним чином повідомлений про засідання комісії. 

За таких підстав, електропостачальник  неправомірно відключив квартиру позивача від електричної енергії.

Окрім того, постановою Верховного Суду від 12.09.2022 залишено без змін судові рішення про задоволення позову особи про визнання неправомірним дій  Садового об’єднання  щодо невідновлення електропостачання до садового будинку позивачки та зобов’язано його  відновити електропостачання.

Позов мотивовано тим, що  садовий будинок позивачки було відключено СО від електропостачання у зв’язку із заборгованістю. Позивачка оскаржила такі дії СО до суду, який ухвалою відкрив провадження. Однак, СО відмовився поновити електропостачання.

Задовольняючи позов суди виходили з того, що постачання електричної енергії на території СО здійснюється на підставі договору останнього із Обленерго. Отже колективний побутовий споживач, яким є садове об’єднання, фактично виконує функції електропостачальника по відношенню до членів садового об’єднання, які мають у власності або користуванні будинки на відповідній території. Садове об’єднання має права та обов’язки оператора системи розподілу щодо кінцевих споживачів електричної енергії. Тобто СО утримує електричні мережі на території СО, є оператором системи розподілу електроенергії до належного позивачці садового будинку та має право припиняти постачання електричної енергії своїм споживачам у випадках, передбачених нормативно-правовими актами.

Відповідно до пункту 7.5. Правил роздрібного ринку електричної енергії припинення повністю або частково постачання електричної енергії споживачу здійснюється: 1) оператором системи за умови попередження споживача не пізніше ніж за 5 робочих днів до дня відключення; 2) електропостачальником за умови попередження споживача не пізніше ніж за 10 робочих днів до дня відключення.

На період розгляду судом спірних питань щодо порушення споживачем цих Правил та/або умов договорів, наявність яких передбачена цими Правилами, припинення електропостачання такого споживача, пов’язане з оскаржуваним фактом порушення, не здійснюється за умови своєчасного надання споживачем до моменту відключення відповідної ухвали суду про прийняття позовної заяви до розгляду. Відкриття провадження у справі після факту відключення споживача є підставою для відновлення електропостачання (пункт 7.11 Правил).

Водночас у порушення п. 7.11 Правил, після відкриття провадження у справі, предметом спору якої є неправомірність дій СО щодо відключення постачання електроенергії, Об’єднання незаконно не поновило постачання електричної енергії до садового будинку позивача, а тому позов про зобов’язання відповідача відновити електропостачання підлягає задоволенню.

З огляду на зазначене, якщо Вам незаконно відключили електроенергію звертайтесь до адвокатів АБ «Ткачук і партнери», які захистять права клієнта у судовому порядку.