ТОВ «Євро-Реконструкція» є юридичною особою, основною діяльністю якої є виробництво електричної енергії; передача електричної енергії магістральними, міждержавними, місцевими (локальними) електромережами; постачання електричної енергії за регульованим та нерегульованим тарифом; оплатне постачання електричної енергії, а також виробництво та постачання теплової енергії споживачам; виробництво теплової енергії на теплоелектроцентралях та установках з використанням нетрадиційних поновлюваних джерел енергії.
Рішенням Атимонопольного комітету від 10.11.2022 встановлено, що вказане Товариство з жовтня 2019 року по квітень 2020 року займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з централізованого опалення Дарницького та Дніпровського районів міста Києва в зоні теплопостачання Товариства з часткою 100%.
Постановою НКРЕКП від 17.03.2020 № 623 установлено тарифи на послуги з постачання теплової енергії Товариству для потреб населення на рівні 689,32 грн/Гкал (без ПДВ) за рахунок зниження вартості паливної складової, яка є складовою собівартості теплової енергії, порівняно з її ціною, врахованою в тарифах, встановлених постановою НКРЕКП від 11.12.2018 № 1823, для ТОВ.
При цьому, постанова НКРЕКП № 623 застосовувалась до споживачів, з якими укладено договори після 01.05.2019, і саме таким споживачам послуги з постачання теплової енергії здійснювались за зниженими тарифами.
Разом з тим, як встановлено АМК, Товариство не прийняло рішення щодо зміни (зменшення) розміру нарахувань споживачам плати за послуги з централізованого опалення у зв`язку зі зміною (зменшенням) ціни природного газу в період з грудня 2019 року по квітень 2020 року та відповідно не здійснило відповідних перерахунків споживачам.
Отже, такі дії Товариства є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50 та частиною 1 статті 13 Закону №2210-ІІІ, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з централізованого опалення Дарницького та Дніпровського районів міста Києва в зоні теплопостачання Товариства, що призвело до ущемлення інтересів споживачів та було б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку.
З урахуванням вказаних обставин АМК своїм Рішенням за вчинене правопорушення на ТОВ наклало штраф у розмірі у розмірі 9 646 253 грн; зобов`язано ТОВ усунути наслідки порушення законодавства про захист економічної конкуренції шляхом здійснення перерахунку споживачам за послуги з централізованого опалення у зв`язку зі зміною (зменшенням) ціни природного газу за період з грудня 2019 року по квітень 2020 року.
Товариство оскаржувало вказане Рішення АМК в суд, справа по якій розглядалась неоднаразово у судах всіх інстаній.
Верховний Суд 18.01.2024 скасував судові рішння попередніх інстанцій про задоволення позову ТОВ, а справу направив на новий розгляд. За результатами нового розгляду суд першої інстанції повторно задовольнив позов ТОВ. Разом з тим, апляційний суд 25.02.2025 скасував рішення пршої інстанції та постановив нове про відмову задоволенні позову ТОВ про сткасувння Рішення АМК з огляду на наступне.
Встановлено,що в умовах дії договорів про надання послуг з централізованого опалення, що укладалися до 01.05.2019, ТОВ у період з грудня 2019 року по квітень 2020 року продовжувало нараховувати населенню плату за послуги з централізованого опалення за тарифами на рівні 1117,942 грн. (без ПДВ).
Отже, в опалювальний період 2019/2020 років (з грудня 2019 року по квітень 2020 року), здійснюючи нараховування плати за послуги з централізованого опалення за тарифами, встановленими постановами НКРЕКП до 01.05.2019, які не могли відповідати економічно-обґрунтованим витратам Товариства на виробництво теплової енергії, маючи правові підстави, надані йому Постановою № 1082, могло зробити, але не зробило відповідні перерахування плати більш ніж 100 000 абонентам (квартир) за послуги з централізованого опалення, що є зловживанням (домінуючим) становищем на відповідному товарному ринку.
Тобто, такі тарифи є вищі на 429 грн за тарифи на послуги з постачання теплової енергії, що встановлені Постановою від 17.03.2020 № 623, у зв`язку з чим частина споживачів позивача за фактично одні й ті самі послуги переплачувала понад 38 % (або в 1,6 рази).
З огляду на вимоги законодавства, Комітет не був зобов`язаний встановлювати/перевіряти на яку саме суму (у якому саме розмірі коригування) теплопостачальні організації мають право самостійно зменшувати розмір нарахувань, оскільки предметом справи була саме бездіяльність ТОВ, яка полягала в неприйнятті рішення щодо зміни (зменшення) розміру нарахувань споживачам плати за послуги з централізованого опалення у зв`язку зі зміною (зменшенням) ціни природного газу.
Однак, положення Постанови №1082 зобов`язувало позивача, як суб`єкта господарювання (теплопостачальну організацію) самостійно прийняти рішення про зміну нарахувань за спожиту послугу у разі зменшення ціни природного газу, як складової економічно обґрунтованих витрат на її виробництво без внесення змін до діючого тарифу. Вказане не суперечить положенням Закону №2189-VІІІ, Порядку №689 та Порядку №377, а навпаки прямо передбачена ними та було б проявом добросовісності зі сторони позивача.
У той же час, відсутність будь-яких правил, положення чи методики такого перерахунку у спірному питанні не може ставити споживачів теплової енергії/послуг з централізованого опалення у залежність не від верховенства права, а від волі монополіста (позивача), яка з огляду на норми законодавства про захист економічної конкуренції не може бути абсолютною.
Апеляційний суд також наголосив, що між Товариством як суб`єктом господарювання, що займав монопольне (домінуюче) становище на ринку постачання теплової енергії, та споживачами відсутня конкуренція, оскільки позивач здійснює реалізацію теплової енергії споживачам, які відповідно здійснюють діяльність з придбання відповідного товару, та не є один для одного конкурентами.
Крім того, встановлено, що упродовж 2020-2021 років до АМК надходили звернення споживачів щодо відповідності вимогам законодавства про захист економічної конкуренції дій Товариства, які полягали в нездійсненні протягом опалювального періоду 2019/2020 років перерахунків плати, зокрема за послуги з централізованого опалення, у зв`язку зі зміною ціни природного газу.
За інформацією споживачів, вони звертались з відповідними заявами до Товариства з проханням здійснити протягом 2019/2020 опалювального періоду перерахунки плати за послуги з централізованого опалення у зв`язку зі зниженням ціни природного газу.
Проте, у відповідь на такі заяви ТОВ відмовляло споживачам, мотивуючи це тим, що немає правових підстав для проведення таких заходів, а споживачі зможуть отримувати послуги з постачання теплової енергії за зниженим тарифом після підписання індивідуальних договорів, укладених відповідно до вимог Закону №2189.
З цих підстав апеляційний суд дійшов висновку, що є доведеним обставини зловживання позивачем монопольним (домінуючим) становищем, що відобразилось в неприйнятті рішення щодо зменшення розміру плати теплової енергії відповідно до різниці цін на природній газ, яке було б неможливим для позивача за умови існування конкуренції на ринку.
Зокрема, бездіяльність Позивача у вигляді нездійснення перерахунків розміру нарахувань за теплову енергію у період грудень 2019 – квітень 2020 у зв`язку зі зміною для Товариства ціни природного газу протягом опалювального періоду 2019-2020 призвела до порушення та обмеження інтересів споживачів, оскільки ці споживачі були позбавлені можливості розраховуватись за отриману теплову енергію за обґрунтованими цінами.
При цьому, апеляційний суд звернув увагу, що така бездіяльність позивача, яка призвела до ущемлення інтересів споживачів, була б неможливою за умов існування значної конкуренції на ринку постачання теплової енергії, оскільки споживачі теплової енергії, внаслідок можливості вибору постачальника теплової енергії, обрали б іншого постачальника з більш сприятливими умовами споживання зазначеного товару.
За таких підстав, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про правомірність оспорюваного ТОВ Рішення АМК.