ДОПОМОГА АДВОКАТА
Загибель або отримання інвалідності військовослужбовців передбачає здійснення Державою одноразової виплати, порядок і розмір яких передбачений Порядком призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві та Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім’ям під час дії воєнного стану та Питанням деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім’ям під час дії воєнного стану.
Для виплати допомоги подається заява та відповідні документи відповідно до Порядку- свідоцтво про смерть, або висновок МСЕК про присвоєння групи інвалідності, документ що свідчить про причини та обставини отримання травми або каліцтва, інші документи, передбачені Порядком. Однак, як показує практика, в дійсності одноразова грошова допомога не завжди виплачується в передбаченому постановами Кабінету Міністрів розмірами, трапляються безпідставні випадки розстрочення виплат також випадки безпідставних відмов у виплаті одноразової грошової допомоги у разі загибелі військовослужбовця або отримання інвалідності. Так, безпідставні відмови мотивують нібито не повним пакетом документів, що особа не може отримати допомогу (стосується дітей народжених після загибелі військовослужбовця), що смерть настала нібито внаслідок хвороби, відмови у виплаті одноразової допомоги через зміну групи інвалідності внаслідок отримання нового поранення та інші безпідставні відмови.
Допомога адвоката у отриманні одноразової грошової допомоги у разі загибелі військовослужбовця або отримання інвалідності
● Надання консультацій та допомоги в отриманні документів необхідних документів;
● Допомога при поданні документів на отримання одноразової грошової допомоги в уповноважений орган; ● Складання позову та ведення справи при отриманні відмови у виплаті одноразової грошової допомоги та (або) інших незаконних дій Уповноваженого органу;
● Складання апеляційної скарги та ведення справи в суді Апеляційної інстанції;
● Складання касаційної скарги та ведення справи в Верховному суді
● Вирішення питань виконання судових рішень
За останні роки сформувалася практика судів по стягненню одноразової грошової допомоги, з висвітленням деяких питань:
Поетапна виплата одноразової грошової допомоги є незаконною
Позивачка звернулася до суду з позовною заявою до Міністерства оборони про визнання протиправними дії по виплаті одноразової допомоги частинами та зобов’язати виплатити одноразову допомогу однією сумою.
Рішенням місцевого адміністративного суду від 20 вересня 2023 року, залишеним без змін постановою Апеляційного адміністративного суду від 4 квітня 2024 року, в задоволенні позову було відмовлено. Відмовляючи в задоволенню позову, суди зазначили, що Відповідач діяв згідно Порядку Умов
призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану, спочатку 1/5 частини виплати та решта суми на протязі 40 місяців.
Верховний Суд скасовуючи рішення попередніх судів своєю постановою від 11 вересня 2024 року, рішення попередніх судів скасував та задовольнив позов, виходячи з того, що відповідно до положень ст. , ст. 19, 22, 58, п. 6 ч. 1 ст. 92 Конституції України, застосуванню підлягало порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві та положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей, які не передбачають виплати одноразової допомоги частинами, а не порядок і умови
призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану, а підставою для виплати одноразової грошової допомоги є належність до кола осіб, передбачених Постановою № 168 від 28 лютого 2022 року.
дитина, що народилася після смерті військовослужбовця належить до отримувачів одноразової грошової допомоги
Позивачка звернулася до суду з позовом до Міністерства оборони, про скасування рішення про відмову у виплаті одноразової грошової допомоги та зобов’язати виплатити одноразову грошову допомогу. Рішенням місцевого адміністративного суду від 14 серпня 2023 року, залишеним без змін Апеляційним адміністративним судом, позов було задоволено частково, визнано незаконним та скасовано пункт рішення про відмову у виплаті одноразової грошової допомоги та зобов’язано відповідача повторно розглянути заяву про виплату. Висновки судів були обгрунтовані тим, що сам факт народження дитини після смерті військовослужбовця не є підставою для відмови у виплаті одноразової грошової допомоги, оскільки інше тлумачення буде суперечити закону Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей.
Верховний суд погодився з таким тлумаченням попередніх судів, між тим зазначаючи, що преамбулою Конвенції про прав дитини передбачено, що дитина потребує правового захисту як до народження так і після народження, а ст. 3 даної Конвенції, що першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Підхід Відповідача є дискримінаційним, а дитина належить до кола отримувачів одноразової грошової допомоги.
у випадку смерті військовослужбовця, пов’язана з хворобою, отриманої під час виконання обов’язків військової служби по захисту Батьківщини розмір одноразової грошової допомоги розраховується відповідно до п. 2 Постанови № 168 в розмірі 15000000 грн
В лютому 2023 року Позивачка звернулася до суду з позовом до Міністерства оборони, в якому просила визнати недійсним пункт рішення про відмову у виплаті одноразової грошової допомоги та зобов’язати Міністерство оборони здійснити доплату одноразової грошової допомоги в розмірі 13139250 грн.
Рішенням місцевого адміністративного суду від 8 вересня 2023 року позов було задоволено, визнано недійсним пункт рішення Відповідача та зобов’язано здійснити доплату одноразової грошової допомоги.
Задовольняючи позов, місцевий адміністративний суд вказав, що після запровадження воєнного стану членам сім’ї загиблого військовослужбовця підлягає виплаті сума в розмірі 15000000 грн. відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України №168.
Постановою Апеляційного адміністративного суду від 16 січня 2024 року апеляційну скаргу Міністерства оборони було задоволено та прийнято нове рішення про відмову у позові. Скасовуючи рішення місцевого адміністративного суду, апеляційний суд зазначив, що здійснивши виплату в розмірі 750 кратному розмірі прожиткового мінімуму – 1860750 грн. відповідач – Міністерство оборони повністю виконало свої зобов’язання.
Відповідно до змісту постанови Верховного Суду від 17 липня 2024 року, рішення місцевого адміністративного суду було залишено в силі, а постанова Апеляційного Суду скасуванню, враховуючи наступне:
Військовослужбовці вважаються такими, що виконують обов`язки військової служби, за умов, визначених Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу».
Відповідно до витягу з протоколу Регіональної військово-лікарської комісії захворювання померлого сталося через серцеву недостатність, а Згідно витягу наказу командира частини, смерть військовослужбовця сталася саме в наслідок серцевої недостатності, що пов’язана з виконанням військової служби.
Таким чином, рішення місцевого адміністративного суду є повним та всебічним, а постанова апеляційної інстанції- необгрунтованою.