Перейти до вмісту
Главная страница » ВІДСУТНІСТЬ ФАКТУ ПРОЖИВАННЯ ОСОБИ З 26.04.1986 ПО. 31.07.1986 В ЗОНІ ГАРАНТОВАНОГО ДОБРОВІЛЬНОГО ВІДСЕЛЕННЯ НЕ Є ПІДСТАВОЮ ДЛЯ ВІДМОВИ В ПЕНСІЇ ЗГІДНО СТ. 55 ЗАКОНУ ПРО СТАТУС І СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ ГРОМАДЯН, ЯКІ ПОСТРАЖДАЛИ ВНАСЛІДОК ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

ВІДСУТНІСТЬ ФАКТУ ПРОЖИВАННЯ ОСОБИ З 26.04.1986 ПО. 31.07.1986 В ЗОНІ ГАРАНТОВАНОГО ДОБРОВІЛЬНОГО ВІДСЕЛЕННЯ НЕ Є ПІДСТАВОЮ ДЛЯ ВІДМОВИ В ПЕНСІЇ ЗГІДНО СТ. 55 ЗАКОНУ ПРО СТАТУС І СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ ГРОМАДЯН, ЯКІ ПОСТРАЖДАЛИ ВНАСЛІДОК ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

e63374edacc64b523027b01d450981c8

Внаслідок Чорнобильської катастрофи багато громадян України отримали право на оформлення дострокових пенсій. Через велику кількість осіб, це як правило, стосується потерпілих громадян – згідно ст. 55 закону Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема такі особи:

Особи, які постійно проживали чи працювали у зоні безумовного відселення не менш 2 років станом на 1 січня 1993 року;  з  Початкової величини зниження пенсійного віку на 4 роки;  

Особи, які постійно проживали чи працювали у зоні гарантованого добровільного відселення не менш 3 років станом на 1 січня 1993 року; з  Початкової величини зниження пенсійного віку на 3 роки;   

Особи, які постійно проживали чи працювали у зоні посиленого радіологічного контролю не менш 4 років станом на 1 січня 1993 року; з  Початкової величини зниження пенсійного віку на 2 роки;

Початкова величина застосовується особам що проживали або працювали в цих зонах з 26.04.1986 року по 31.07.1986 рік.

Але чи може не проживання в цих зонах станом в період 26.04.1986 року по 31.07.1986 рік позбавити права на отримання Чорнобильської пенсії ?

В жовтні 2023 року Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправним відмову управління Пенсійного фонду в призначенні пенсії, обгрунтовуючи це проживанням в зоні гарантованого добровільного відселення станом на 01.01.1993 року більше трьох років, наявністю страхового стажу більше 29 років, досягнення 54 років та загальне проживання в зоні гарантованого добровільного відселення більше 12 років, що дає право на зменшення пенсійного віку на 6 років.

Рішенням місцевого адміністративного суду від 10 липня 2023 року, залишеного без змін постановою Апеляційного Суду від 28 листопада 2023 року, в задоволенні позову було відмовлено.  

Відмовляючи в позові, суди виходили з того, що крім наявності необхідного стажу, постійного проживання не менше 3 років на 01.01.1993 року у зоні гарантованого добровільного відселення, у Позивача відсутнє проживання з 26.04.1986 року по 31.07.1986 року для застосування початкової величини зниження пенсійного віку на 3 року, а тому немає право на пенсію відповідно до ст. 55 Закону Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

7 травня 2024 року, переглядаючи в касаційному порядку справу, Верховний Суд рішення попередніх судів скасував, позов задовольнив, зобов’язавши управління Пенсійного фонду призначити пенсію відповідно до ст. 55 Закону Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, вказавши, що попередніми судами здійснено помилкове тлумачення закону, що Позивачу для призначення пенсії достатньо 29 років стажу та проживання не менше 3 років на 01.01.1993 року у зоні гарантованого добровільного відселення, а початкова величини для зниження на 3 роки пенсійного віку та відповідне проживання з 26.04.1986 року по 31.07.1986 в зоні гарантованого добровільного відселення є лише додатковою підставою для зниження пенсійного віку для призначення пенсії.