Перейти до вмісту
Главная страница » УМОВИ ОТРИМАННЯ ПЕНСІЇ ДЕРЖАВНОГО СЛУЖБОВЦЯ

УМОВИ ОТРИМАННЯ ПЕНСІЇ ДЕРЖАВНОГО СЛУЖБОВЦЯ

ПІСЛЯ ВВЕДЕННЯ В ДІЮ НОВОГО

ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ДЕРЖАВНУ СЛУЖБУ»

Із введенням в дію з 01.05.2016 нового Закону України «Про державну службу» втратив чинність цей Закон у старій редакції від 16.12.1993.

З огляду на це у держслужбовців (або прирівняних до них осіб) виникає безліч проблем у призначенні (переході) пенсії, належної їм як держслужбовцям, оскільки пенсійні органи використовують найдрібнішу незрозумілість у пенсійному законодавстві, щоб трактувати його на свою користь та відмовити Особі у призначенні або переході на такий вид пенсії.

 Верховний Суд 09.04.2024, переглянувши судові рішення у справі щодо відмови пенсійних органів у переходів на пенсію державного службовця за віком, зазначив про хибність думки пенсійного органу, яку підтримав суд апеляційної інстанції про відсутність такого права у позивачки, оскільки вона вже реалізувала своє право на призначення пенсії державного службовця, отримуючи раніше пенсію по інвалідності, призначену відповідно до ЗУ «Про державну службу» від 16.12.1993.

 Суть спору в тому, що Особа з 29.11.2008 по 11.09.2016 отримувала пенсію по інвалідності згідно із ЗУ № 3723-ХІІ. З 12.09.2016 позивача переведено на пенсію за віком відповідно до ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-ІV. 28.07.2022 Позивачці пенсійним органом відмовлено у переведенні на пенсію за віком відповідно до ЗУ «Про державну службу» від 10.12.2015 № 889- VІІІ, з підстав призначення раніше пенсії відповідно до ЗУ № 3723-ХІІ.

         Відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що позивач реалізувала своє право на призначення пенсії державного службовця до набрання чинності № 889-VІІІ, а тому вона не відноситься до осіб, визначених пунктами 10, 12 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону, якими надано право реалізувати своє право на призначення пенсії відповідно до норм Закону №3723-ХІІ за певних умов після 01.05.2016.

 На думку пенсійного органу, підтриманого судом апеляційної інстанції, оскільки з 12.09.2016 позивачку переведено з пенсії по інвалідності, призначеної на підставі Закону № 3723-ХІІ, на пенсію за віком відповідно до Закону № 1058-ІV, вона має право на переведення її на пенсію відповідно до норм Закону № 3723-ХІІ  на умовах, передбачених п.13 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1058-ІV і за її бажанням може бути поновлена виплата пенсії державного службовця у розмірі, який їй був встановлений до переведення на пенсію за віком відповідно до Закону № 1058-ІV.

         Скасовуючи постанову суду апеляційної інстанції та залишаючи в силі рішення суду першої інстанції Верховний Суд зазначив наступне.

 Відповідно до пункту 2 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №889-VІІІ з 01.05.2016 втратив чинність Закон №3723-ХІІ, крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пункті  10 і 12 цього розділу.

Виходячи із змісту вказаних пунктів Розділу ХІ Верховний Суд дійшов висновку, що за наявності в особи станом на 01.01.2016 певного стажу державної служби (10 років для осіб, що на зазначену дату займали посади державної служби, або 20 років незалежно від того, чи працювала особа станом на 01.05.2016 на державній службі), така особа зберігає право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 № 3723-ХІІ, але за такої умови: у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Ч.1 ст. 37 Закону № 3723-ХІІ встановлено, що на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 ЗУ № 1058 ІV , за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абз. 1 ч. 1 ст. 28 цього Закону, у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах держслужбовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад держ, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку.

Пенсія державним службовцям призначається у розмірі 60 % заробітної плати, а особам, які на дату звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, у розмірі 60 % заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі.

Судами  встановлено, що позивачка має стаж на посаді державної служби понад 20 років, працювала на посаді, віднесеній до посад державних службовців, досягла пенсійного віку, передбаченого ст. 26 Закону № 1058 -ІV, а тому ВС погодився із судом першої інстації,  що позивач має право на пенсію державного службовця на підставі пунктів 10,12 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №889-VІІІ  відповідно до ст. 37 Закону № 3723-ХІІ.

 Щодо вимоги про нарахування у розмірі 60 відсотків від заробітку, зазначеного в довідках, ВС зазначив, що відповідно до ч.1 ст. 9 Закону № 1058 –ІV в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

 Отже, в цьому випадку має місце призначення іншого виду пенсії, а саме за віком згідно ЗУ «Про державну службу».

ВС звернув  увагу на те, що позивачка має 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених ст. 25 Закону № 3723-ХІІ, на час призначення пенсії по інвалідності (29.11.2008) не мала права на пенсію за віком, оскільки не досягла відповідного віку, встановленого Законом № 1058 –ІV та у подальшому працювала на державній службі до досягнення нею пенсійного віку, внаслідок чого набула права на пенсію державного службовця на підставі пунктів 10, 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889-VIII відповідно до ст. 37 Закону № 3723-ХІІ.

 Ураховуючи, що позивачка після призначення пенсії за віком продовжувала працювати на державній службі до 06.07.2022, ВС вважає, що, з урахуванням положень ст. 37 ЗУ № 3723-ХІІ, розмір пенсії позивачки підлягає обчисленню із урахуванням довідок, наданих позивачем.

Таким чином  ВС 09.04.2024 залишено без змін рішення першої інстанції про задоволення позову Особи про протиправність відмови пенсійного органу та зобов’язання Відповідача призначити з 28.07.2022 Позивачу пенсію державного службовця за віком відповідно до  ст. 37  ЗУ від 16.12.1993 № 3723-ХІІ «Про державу службу» з урахуванням довідок від   26.07.2022, виданих ГУ ДПС області.