ПРИ ВТРАТІ ЧИННОСТІ ПОСТАНОВОЮ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ, ЯКОЮ ЗАТВЕРДЖЕНІ НОРМИ СПОЖИВАННЯ ПРИРОДНОГО ГАЗУ ПРИ ВІДСУТНОСТІ ГАЗОВИХ ЛІЧІЛЬНИКІВ, ЦІ НОРМИ ДІЮТЬ ДО НАБРАННЯ ЧИННОСТІ НОВОЮ ПОСТАНОВОЮ УРЯДУ
До таких висновків 26.10.2021 дійшла Велика Палата Верховного Суду задовольняючи у повному обсязі позовні вимоги мешканців багатоквартирного будинку до газопостачальної компанії.
Так, побутові споживачі газу звернулись із позовом до газопостачальної компанії про визнання незаконним встановлений відповідачем режим нарахування об`ємів спожитого природного газу згідно з показаннями загальнобудинкового приладу обліку газу, зобов`язати її поновити позивачам режим нарахування природного газу відповідно до норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників та визнати право за позивачами на забезпечення індивідуальними безкоштовними газовими лічильниками за рахунок газопостачальника.
Суди попередніх інстанцій зобов’язали відповідача забезпечити право споживачів на безкоштовне встановлення індивідуальних газових лічильників, відмовивши у двох перших позовних вимогах.
Задовольняючи позов у вказаній частині, суди виходили з того, що позивачі сплачували за газопостачання за встановленими тарифами, в яких передбачені витрати на встановлення лічильників газу, у тому числі індивідуальних, тому відповідач зобов`язаний надавати послуги, які оплачені позивачами, та відповідно до ч.1 ст. 6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» зобов`язаний забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах, у яких газ використовується тільки для приготування їжі до 01 січня 2021 року (в редакції на час виникнення правовідносин, в новій редакції до 01.01.2023).
Вказана справа була передана на розгляд Великої Палати Верховного Суду для надання правових висновків на такі питання: чи є необхідним отримання газопостачальником дозволу мешканців будинку на встановлення загальнобудинкового приладу обліку газу та чи можливим є нарахування споживачам плати за спожитий газ відповідно до норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників, якщо відповідна постанова Кабінету Міністрів України втрачає чинність.
Погоджуючись із висновками судів попередніх інстанцій в частині задоволення позову та відповідаючи позитивно на поставлені перед нею питання, Велика Палата Верховного Суду виходила із наступного.
Щодо правомірності встановлення загальнобудинкового лічильника ВП ВС зазначила, що до 20 січня 2018 року питання встановлення загальнобудинкового приладу обліку природного газу не було врегульоване на рівні закону, а регламентувалося Тимчасового положенням, затвердженим постаново Кабінету Міністрів України № 620 від 16.05.2002, згідно якого власники (мешканці) багатоквартирного будинку та оператор газорозподільної системи зобов`язані врегулювати між собою договірні відносини щодо зняття показань будинкового вузла обліку та лічильників газу, установлених у квартирі (за їх наявності), а також забезпечення можливості проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку.
З 20.02.2018 почав діяти Закон України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» відповідно до приписів якого загальнобудинковий лічильник газу може бути встановлений лише за згодою співвласників багатоквартирного будинку.
З наведених положень вбачається, що для встановлення загальнобудинкового лічильнику природного газу оператор газорозподільної системи не міг діяти в односторонньому порядку оскільки повинен був в договірному порядку врегулювати з власником (власниками) будинку договірні відносини щодо зняття показань будинкового вузла обліку.
При цьому Велика Палата Верховного Суду вказала, що до та після 20 січня 2018 року втручатися у газові мережі, що складають спільне майно багатоквартирного будинку, можна лише за згодою власників такого майна, яка мала бути надана в порядку, визначеному ст. 10 «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» (якщо в такому будинку створене об`єднання співвласників – у порядку ст. 10 ЗУ «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку»). У свою чергу, будь-які підзаконні нормативно-правові акти не могли встановлювати інший порядок вирішення цього питання і тим більше надавати оператору газорозподільної системи право в односторонньому порядку втручатися в газові мережі багатоквартирного будинку для встановлення загальнобудинкового лічильника.
Щодо нарахування споживачам плати за спожитий газ відповідно до норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників у період між втратою чинності відповідної постановою КМУ (якою встановлюються ці норми) та набрання чинності новою постановою Уряду, ВП ВС зазначила, що застосування норм споживання комунальних послуг не може погіршуватися невизначеністю дії нормативних актів, яким вони затверджуються.
Отже, у разі виникнення спору в умовах відсутності юридичної визначеності у правовому регулюванні щодо застосовних норм споживання природного газу необхідно застосовувати останні норми споживання природного газу, які затвердив Кабінет Міністрів України (незалежно від втрати чинності відповідною постановою, зокрема від визнання її нечинною чи скасування), до затвердження нових норм споживання природного газу.