Перейти до вмісту
Главная страница » СПОРИ З АВТОЗАПРАВНИМИ СТАНЦІЯМИ (АЗС)

СПОРИ З АВТОЗАПРАВНИМИ СТАНЦІЯМИ (АЗС)

ПОСЛУГИ АДВОКАТА

Кожний автомобіліст звичайно обслуговується на Автозаправних станціях (АЗС), яких безліч, як легальних так нелегальних,  знаходиться на території міста Києва та  регіонів.

Однак, чим може обернутися звичайна заправка пальним автомобіля на АЗС ?  Заправка на АЗС авто неякісним бензином, дизельним паливом або газом завершується зламаним автомобілем та його ремонтом за великі кошти.

Нерідко бувають випадки, коли працівник АЗС заправляє автомобіль, начебто помилково, не тим типом палива, який просив клієнт та розрахувався за це, що також тягне за собою вихід із ладу авто з відповідними наслідками  – відвідування СТО.

Подекуди  АЗС  наживаються на клієнтах, заправляючи у дійсності меншу кількість пального ніж показує бензоколонка.

Такі дії працівників АЗС завдають не лише матеріальну шкоду власникам авто, але і завдають їм моральну шкоду, оскільки перебування авто в ремонті призводить не лише до «психологічних страждань»  особи, а і до порушення нормального життєвого розкладу. А якщо не працює авто, яке є єдиним джерелом забезпечення існування людини, то останній ще і завдаються збитки у вигляді упущеної вигоди.

Постраждала особа  від таких дій працівників АЗС може відшкодувати завдану йому матеріальну та моральну шкоду в судовому порядку.

Однак, діючи самостійно, при відсутності юридичної освіти, добитися позитивного рішення вкрай складно, оскільки АЗС оперує недоведеністю позивачем, що саме на цій автозаправній станції продано неякісне пальне або в меншій кількості, ніж оплачено або взагалі авто з дизельним двигуном заправлено  бензином саме з вини працівника АЗС, а тому нерідко суди відмовляють у задоволенні таких позовів за недоведеністю обставин, викладених у позові. 

Отже без допомоги професійного та досвідченого адвоката у таких справах постраждалому від дій працівників АЗС не обійтись.

Юридичні послуги адвокатів АБ «Ткачук і партнери» у спорах з АЗС:

  • Консультація з усіх питань, пов’язаних із наданням неякісних послуг працівниками АЗС, аналіз ситуації та визначення перспектив майбутніх судових процесів;
  • Визначення ефективного способу захисту клієнта, допомога у зібрані доказової бази, у тому числі підготовка адвокатського запиту та проведення експертизи (при необхідності) та подання позову на захист порушених АЗС прав клієнта;
  • Ознайомлення з матеріалами справами зі спору із АЗС, якщо справа вже перебуває в суді;
  • Участь у судах всіх інстанцій на захист прав клієнта у справах зі спору з АЗС;
  • Підготовка необхідних процесуальних документів-пояснень, відповіді на відзив, клопотань, у тому числі щодо призначення судово-будівельної експертизи тощо;
  • Оскарження судових рішень, постановлених не на користь клієнта, в апеляційному та касаційному порядку;
  • Юридичне супроводження клієнта на стадії виконавчого провадження, у тому числі оскарження рішень, дій (бездіяльності) державних та приватних виконавців.

Можливо відокремити питання щодо неправомірних дій працівників АЗС, з якими найчастіше звертаються клієнти до адвокатів нашого Бюро:

-Заправка авто клієнта неякісним бензином, дизельним паливом,

газом;

-Заправка авто клієнта не тим типом пального, яким необхідно;

– Заправка авто пальним у меншій кількості, ніж замовлено та

оплачено клієнтом;

-Відшкодування шкоди, завданої неправомірними діями працівників АЗС;

-Відшкодування збитків у вигляді упущеної вигоди;

-Відшкодування моральної шкоди, завданої неправомірними діями працівників АЗС тощо

Вказаний перелік не є вичерпним і адвокати нашого Бюро вирішать будь-яку конфліктну ситуацію із АЗС у судовому порядку на користь клієнта.

ЯК ЗАХИСТИТИСЯ ВІД НЕЯКІСНОГО ПАЛИВА ?

Продаж фальсифікованого пального – це проблема, що стосується всієї України. Єдина порада адвоката щоб уникнути проблем з неякісним паливом це те, що водіям слід заправлятися тільки на перевірених АЗС, які мають хороші відгуки і працюють з великими постачальниками пального. Офіційні мережі АЗС дотримуються суворих стандартів якості та проходять регулярні перевірки.

Однак, якщо вже така негативна для Вас ситуація сталася, то постраждалій особі необхідно якомога повно зібрати доказову базу того, що неякісне пальне Вам продано саме на даній АЗС (чеки, квитанції, виписка з банку про безготівковий переказ тощо); причинний зв’язок між заправленим пальним та виходом із ладу автомобіля (висновки СТО, експертиза), вартість ремонтних робіт (обов’язково з переліком робіт, які виконані); документальне підтвердження моральної шкоди або упущеної вигоди тощо.

Всі ці документи (а також в деяких випадках і покази свідків) допоможе забезпечити адвокат нашого Бюро, який пред’явить позов в суд про відшкодування завданої Вам АЗС шкоди та доведе справу у суді до позитивного для клієнта результату.

При спорах з АЗС застосовуються норми Цивільного кодексу України, що регулюють правовідносини при відшкодуванні матеріальної та моральної шкоди та збитків, а також Закон України «Про захист прав споживачів».

СУДОВА ПРАКТИКА ТА ПРАВОВІ ПОЗИЦІЇ СУДІВ

ПРИ РОЗГЛЯДІ СПРАВ ЗІ СПОРІВ З АЗС

1.Споживач має право на відшкодування збитків, які він зазнав у зв’язку  із пошкодження авто, внаслідок продажу йому АЗС неякісного пального та витрат на його ремонт, а також завданої такими діями моральної шкоди

Всі сумніви та розумні припущення тлумачяться судом саме на користь  слабшої сторони у сфері надання послуг-споживача, яка не є фактично рівною у спірних правовідносинах, оскільки  вимоги до рівня надання послуг (зокрема, АЗС) є вищиминіж до споживача

Постановою Верховного Суду від 16.06.2022 залишено без змін судові рішення попередніх інстанцій, якими задоволено позов Особи про стягнення з ТОВ (АЗС) майнових збитків у розмірі 1 500 грн. та моральну шкоду у розмірі 1 000 грн.

Позов мотивований тим, що позивач двічі, як споживач у ТОВ на автозаправній станції  придбаний газ автомобільний PLUS. Однак через декілька днів ввечері було різке пониження температури і придбаний у ТОВ газ  при русі автомобіля замерз, автомобіль працював на холостих, а при газуванні глох, однак  при плюсовій температурі почав їхати. Придбаний газ не відповідав вимогам ДСТУ ЕN589:2017, а тому йому довелось витрачатися на організацію злиття залишків газу з балону автомобіля та чистку балону. Також позивачу завдано моральну шкоду, оскільки з поломкою автомобіля він нервував, змінився його звичайний стиль життя, він докладав додаткових зусиль для організації можливості використовувати власний автомобіль на газовому паливі, шляхом домовленості про організації зливання палива та чистки балону.

ВС погодився із висновками судів попередніх інстанцій, що  у суді встановлено факт отримання позивачем товару та послуги заправки автомобіля газом на АЗС, яка належить відповідачу. З оглянутого DVD диска, як доказу неякісного пального газу, вбачається факт наявності в газовому фільтрі позивача невідомого осаду.

Факт проведених робіт по ремонту авто підтверджується розпискою про оплату та показами свідка –майстра по ремонту авто.

Позивач звертався у відповідності до вимог ст. 17 ЗУ «Про захист прав споживачів» до відповідача із заявою з проханням провести експертизу якості продукції, однак відповідач, як продавець продукції, експертизи на предмет визначення наявності недоліків та причин їх виникнення щодо проданого ним пального не провів. Відповідач також не надав суду повної та достовірної інформації про належну якість продукції та не довів, що недоліки продукції (пального) виникли з вини позивача.

Отже в силу ст. 22 ЦКУ позивач має право на відшкодування матеріальних збитків, тобто втрат, яких він зазнав у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрат, які він зробив або мусив зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки).

Також суди, при оцінці поведінки АЗС  врахував і те, що вимоги до рівня надання послуг є вищими, ніж до споживача – фізичної особи, яка зазвичай є слабшою стороною у цивільних відносинах. З врахуванням наведеного всі сумніви та розумні припущення тлумачаться судом саме на користь такої слабшої сторони, яка не є фактично рівною у спірних правовідносинах.

Крім того, суди дійшли висновку, що в силу ст. 23 ЦКУ позивач має право на відшкодування моральної шкоди у розмірі 1 000 грн. з урахуванням розумності та справедливості.

2.Заправка автомобіля клієнта, обладнаногодизельнимдвигуном, бензином є продажем АЗСпродукції з дефектом, оскількипризвела до виходу з ладу автомобіля

Відсутність вини у завданнішкоди АЗС повинен доводити сам завдавачшкоди, а позивач доводить лише факти, на якихґрунтуються його позовнівимоги, зокрема заправка саме цим АЗС його авто невідповіднимпальним

Постановою Верховного Суду від 25.07.2019 залишені в силі судові рішення попередніх інстанцій про задоволення позову особи про стягнення з ТОВ (АЗС) на відшкодування завданих збитків 33 371 грн, 2 000 моральної шкоди.

  Суть спору в тому, що позивачем було здійснено заправку свого автомобіля, обладнаного дизельним двигуном, на одній із автозаправних станцій відповідача. Зупинившись біля колонки та повідомивши заправнику, що він заправляє дизельне пальне, позивач вирушив на касу, назвав номер колонки, розрахувався, сів в авто і поїхав. Від`їхавши від заправки приблизно на 5-6 км, він зупинився на стоянці, проте надалі завести двигун не зміг, оскільки виявилося, що його автомобіль знаходиться у несправному стані. Він був вимушений викликати евакуатор і звернутися на СТО для проведення ремонту автомобіля, де з`ясувалося, що працівник АЗС заправив його авто замість дизельного пального бензином марки А-95. Він відразу звернувся до АЗС для врегулювання спірної ситуації, проте начальник АЗС категорично відмовилася визнати помилку АЗС. На підставі його заяви працівниками поліції проведено перевірку та з`ясовано, що заправку автомобіля здійснював працівник заправки.

У зв`язку з помилкою працівника заправки позивач був змушений здійснити ремонт автомобіля, користувався послугами евакуатора, чим завдано йому матеріальні збитки. Крім того, йому були спричинені душевні хвилювання через незаконність та несправедливість по відношенню до нього. Він був змушений звертатися до керівництва АЗС, відлучився від справ, став дратівливим, що вплинуло на його родинні стосунки, стосунки з колегами та друзями.

Відповідач у своїй касаційній скарзі зазначав, що надані позивачем докази не доводять того факту, що в автомобіль, яким керував позивач, працівником АЗС помилково залито бензин марки А-95, а не дизельне паливо. Окрім цього, також не доведено, що рідина в автомобілі позивача за своїми характеристиками була бензином марки А-95 і була залита саме на автозаправній станції відповідача.

Водночас Верховний Суд відхиляючи касаційну скаргу зазначив, що  позивач на обґрунтування позову надав докази, які свідчать про те, що діями працівників відповідача йому завдано шкоди внаслідок заправки його автомобіля невідповідним пальним. Зі свого боку відповідач не надав доказів, які свідчили б про відсутність у діях його працівників вини у заподіянні шкоди позивачу. Даних про проведення службової перевірки та результатів такої перевірки відповідачем суду не надано. Службова записка оператора АЗС, який, так само як і інші працівники АЗС, не був допитаний як свідок в судовому засіданні, оскільки таких клопотань представником відповідача не заявлялось при розгляді справи, не може бути належним доказом того, що автомобіль позивача було заправлено бензином замість дизельного пального на його ж прохання.

Постановою КМУ від 20.12.1997 № 1442 затверджено Правила роздрібної торгівлі нафтопродуктами, за загальною нормою яких заправка автомобілів провадиться оператором автозаправної станції або під його наглядом, що покладає відповідальність за заправлення відповідного палива саме на працівника АЗС.

Отже заправка автомобіля, обладнаного дизельним двигуном, бензином з погляду чинного законодавства є продажем продукції з дефектом, оскільки призвела до виходу з ладу автомобіля позивача.

За змістом ст. 1166 ЦКУ відсутність вини у завданні шкоди повинен доводити сам завдавач шкоди, а позивач доводить лише факти, на яких ґрунтуються його позовні вимоги.

Отже ВС зазначив, що шкода, заподіяна особі та майну громадянина або майну юридичної особи, підлягає відшкодуванню в повному обсязі особою, яка її заподіяла, за умови, що дії останньої були неправомірними, між ними і шкодою є безпосередній причинний зв`язок та є вина зазначеної особи. Крім того, у відносинах за участі споживача суд зобов’язаний тлумачити усі сумніви на користь цього учасника як слабшої сторони у таких правовідносинах.

3.Відповідальність за заправленняавтомобілявідповідним типом палива на АЗС покладається на працівників АЗС, а шкоду, завдануклієнту заправленням  авто іншим типом палива, у зв’язку із чим авто вийшло із ладу, відшкодовує ТОВвласник АЗС

Постановою апеляційного суду від 04.10.2022 скасовано судове рішення першої інстанції про відмову у задоволенні позову та постановлено нове про задоволення позову Особи до ТОВ (АЗС) про відшкодування матеріальної шкоди у розмірі 60 541 грн. моральної шкоди -2 000 грн.

Позов, мотивовано тим, що працівник АЗС заправив його автомобіль, обладнаний дизельним двигуном, бензином, внаслідок чого той  через кілька кілометрів «заглох» і не заводився, а позивач був вимушений скористатися послугами евакуатора та ремонтувати авто  на СТО, що обійшлося більше 60 тис. грн.

Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції зазначив, що Особа не зміг довести провину саме працівників АЗС у тому, що його автомобіль був заправлений не дизельним пальним, а бензином.

Крім того, суд поставив від сумнів, що позивач заправлявся саме на зазначеній АЗС, оскільки жодних доказів суду він не надав.

Разом з тим суд апеляційної інстації не погодився з такими висновками, зазначивши, що відповідальність за заправлення автомобілів відповідним типом палива на АЗС покладається на працівників АЗС.

Заправка автомобіля з дизельними двигуном бензином, як зазначив суд, дорівнюється продажу продукції з дефектом, оскільки призвело до виводу авто позивача з ладу. 

Крім того, відповідач – мережа АЗС, повинні були надати докази, які б свідчили про відсутність провини працівника АЗС, зокрема, провести службову перевірку та з’ясувати обставини інциденту, що стався. Однак АЗС ніяких службових перевірок не зробила.

Тобто відповідачем не доведено відсутність вини працівника АЗС у заправленні авто відповідача неналежним типом палива.

Таким чином, якщо у Вас виникли конфліктні ситуації із АЗС, звертайтесь до професійних та досвідчених адвокатів АБ «Ткачук і партнери», які допоможуть відшкодувати завдані Вам збитки у повному обсязі у судовому порядку.