Припинення юридичної особи багато підприємців розглядає як можливість вирішення боргових питань такої юридичної особи. Частково, це безумовно так, подання позову до юридичної особи, яка припинилася, є підставою для відмови у відкритті судового провадження чи підставою для закриття провадження ( якщо провадження було помилково відкрито).
Як передбачено ч. 4 та ч. 5 ст. 112 ЦК України, невчасно заявлені кредиторські вимоги задовольняються із залишків майна, що лишилося після задоволення вимог своєчасно заявлених кредиторських вимог, а якщо таке майно відсутнє, вимоги вважаються погашеними. Однак, якщо порушений порядок здійснення ліквідації юридичної особи, зокрема неправильно встановлений строк пред’явлення кредиторами своїх вимог, реєстрацію ліквідації такої юридичної особи може відмінити суд.
Позивач звернувся до місцевого господарського суду з позовом Виконавчого комітету місцевої Ради про скасування реєстрації припинення юридичної особи ТОВ, так як Позивач мав грошові претензії до ТОВ, а в процедури ліквідації ТОВ не було встановлено строку заявлення кредиторських вимог, а ліквідація проведена раніше строку, передбаченого Законом, тобто вся процедура є незаконною.
Рішенням місцевого господарського суду від 8 квітня 2021 року та постановою Апеляційного господарського суду від 30 вересня 2021 року в позові було відмовлено.
Причиною відмовою в позові стало відсутність підстав для здійснення реєстрації ліквідації ТОВ, Виконавчий комітет місцевої Ради не є належним Відповідачем, державний Реєстратор відповідає за свої дії самостійно, Адміністративні суди визнали дії Податкової служби по ліквідації ТОВ правомірними, також було подано заяву про сплив позовної давності.
Велика Палата Верховного Суду скасовуючи рішення попередніх судів та приймаючи постанову про часткове задоволення позову, навів таку аргументацію:
Відповідно до ч. 3 ст. 105 та ч. 2 ст. 110 ЦК України, орган державної влади при зверненні з позовом щодо ліквідації юридичної особи за рішенням суду може бути призначений Ліквідатором, то суд встановлює строк дії Ліквідатора. Таким чином, за відсутності в рішенні суду висновку про призначення такого Державного органу такий орган не може призначати склад ліквідаційної комісії.
Черговість задоволення вимог при ліквідації юридичної особи передбачена ст. 112 ЦК України, а кожна вимога розглядається згідно ч. 6 ст. 105 ЦК України, та по такій вимоги приймається рішення, яке не пізніше 30 днів надсилається кредитору.
Якщо для задоволення вимог не вистачає коштів, здійснюється продаж майна Боржника, а в разі недостатності майна – подальші процедури здійснюється відповідно до процедур Банкрутства.
Після розрахунків з Кредиторами складається ліквідаційний баланс, затверджується та подається до податкових органів.
Таким чином, подання вимог Кредиторів до юридичної особи становить від двох до шести місяців з дня оголошення.
Однак, відповідно до норм Закону про припинення юридичної особи, не пов’язаної з Банкрутством підставою для відмови для державної реєстрації ліквідацію юридичної особи є подання документів, якщо не сплив строк подання документів для Кредиторів.
Однак ліквідації Товариства тривала лише 17 днів, що є порушенням ст., ст. 105,110,111 ЦК України.
Враховуючи, що Законом № 835-VIII від 26.11. 2015 функції державної реєстрації передано Виконавчим органам сільських та селищних Рад, та районним адміністраціям у м. Києві, таким чином Виконавчого комітету місцевої Ради є належним Відповідачем.
А строк позовної давності не пропущений, так як договір про надання правової допомоги припинив свою дію лише один рік до ліквідації ТОВ.