Верховний Суд 25.01.2024 переглянув справу зі спору щодо обмеження пенсійними органами максимального розміру пенсії військовослужбовця при проведенні індексації цієї пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 року № 168 «Про індексацію страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» та дійшов висновку про протиправність таких дій.
Суть спору в тому, що Військовослужбовець звернувся до суду з позовом до пенсійного органу, у якому просив визнати протиправними дії відповідача щодо застосування обмеження максимальним розміром нарахованої йому пенсії з 01.03.2023.
При проведенні перерахунку пенсії відповідач провів індексацію пенсії, розмір якої визначив в сумі 1 500 грн. Відповідач керувався приписами п. 2 постанови КМУ № 168, яким передбачено, що з 1 березня 2023 року розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону України від 09.04. 1992 № 2262-XII (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації пенсії, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) з урахуванням розміру підвищення пенсій відповідно до пункту 2 постанови КМУ від 16.02.2022 № 118 військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей і строк призначення яких до 31.12.2022, підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений п. 1 цієї Постанови, з урахуванням положень, передбачених п. 10 цієї Постанови, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом.
Позивач вважав, що при перерахунку пенсії відповідач протиправно обмежив її розмір не врахувавши раніше нараховану індексацію.
Судами попередніх інстанцій у задоволенні позовних вимог було відмовлено.
Водночас Верховний Суд 25.01.2024 не погодився із висновками судів попередніх інстанцій з огляду на наступне.
Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців, є положення ч.3 ст. 43 та ч. 4 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262-XII.
З 01.10.2011 Законом України «Про заходи щодо законодавчого вдосконалення реформування пенсійної системи» від 08.07.2011 № 3668-VІ частину п`яту ст. 43 ЗУ № 2262-XII викладено в наступній редакції: «Максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність».
У подальшому, ЗУ від 24.12.2015 № 911-VІІІ частина п`ята ст. 43 вказаного ЗУ доповнена текстом наступного змісту: «тимчасово, у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року, максимальний розмір пенсії не може перевищувати 10 740 грн.». Відповідно до ЗУ від 06.12.2016 № 1774-VІІІ , у частині сьомій ст. 43 вказаного ЗУ слова і цифри «у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року» замінено словами і цифрами «по 31 грудня 2017 року».
Разом з тим, Рішенням Конституційного Суду України від 20.12.2016 № 7-рп/2016 визнано неконституційними положення ч. 7 ст. 43 ЗУ № 2262-XII, згідно з якими максимальний розмір пенсії не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність; тимчасово, у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року, максимальний розмір пенсії не може перевищувати 10740 грн.
Таким чином, положення частини сьомої статті 43, першого речення частини першої ст. 54 ЗУ № 2262-XIIзі змінами, які визнані неконституційними, втратили чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України вказаного рішення, тобто з 20 грудня 2016 року.
Крім того, обмеження граничного розміру пенсії, призначеної на підставі ЗУ № 2262-XII десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність, введено в дію ЗУ від 08.07.2011 № 3668-VI «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи», яким внесено зміни у ст. 43 № 2262-XII.
Тобто положення ч.7 ст. 43 ЗУ № 2262-XII та положення частини першої с.2 ЗУ № 3668-VI прийняті одночасно для регулювання одних і тих самих правовідносин (обмеження максимальним розміром пенсій, призначених відповідно до ЗУ № 2262-XII та є однаковими за змістом.
Отже Верховний Суд зазначив, що у спірних відносинах положення Постанови КМУ № 168 суперечить приписам Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII з урахуванням рішення КСУ від 20.12.2016 № 7-рп/2016, які є спеціальними у спірних правовідносинах, а тому підлягають застосуванню відповідачем і судом.
Оскільки визнано неконституційними положення частини сьомої статті 43 Закону № 2262-XII, якою передбачено обмеження пенсії максимальним розміром, та відсутність правових підстав для застосування до спірних відносин положень Закону України від 08 липня 2011 року № 3668-VI, то дії пенсійного органу щодо обмеження пенсії позивача максимальним розміром, у зв’язку із застосуванням Постанови № 168, є протиправними.
Отже, при проведенні перерахунку пенсії Позивача з 01 березня 2023 року пенсійним органом протиправно не виплачено індексацію пенсії відповідно до Постанови № 168.
За таких підстав, Верховний Суд скасував рішення судів попередніх інстанцій та постановив нове рішення про визнання протиправними дії пенсійного органу щодо застосування обмеження максимальним розміром при виплаті позивачу пенсії з 01 березня 2023 року; зобов’язав відповідача з 01 березня 2023 року провести перерахунок та виплату Позивачу пенсії з урахуванням індексації, передбаченої постановою КМУ № 168 без обмеження максимальним розміром, з урахуванням раніше виплачених сум.