5 березня 2019 року набрало законної сили судове рішення у справі № 826/3858/18, яким визнано протиправними і нечинними норми постанови КМУ від 21.02.2018 № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» та зміни до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою КМУ від 13.02.2008 № 45, якими для обрахунку розміру пенсій не враховано щомісячних додаткових видів грошового забезпечення діючих військовослужбовців.
Таким чином, із 5 березня 2019 року у військовослужбовців-пенсіонерів виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення.
Однак, пенсійні органи безпідставно відмовляють військовим пенсіонерам у перерахунку пенсії, що змушує останніх звертатися за захистом до суду, які таку відмову визнають протиправною.
Так, рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій частково задоволено позов Особи та зобов`язано пенсійний орган здійснити перерахунок пенсії на підставі довідки обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (ТЦКСП) від 05.07.2023 у відповідності до ст. ст. 43, 63 ЗУ №2262-ХІІ, постанови КМУ від 30.08.2017 №704 з 01.10.2022.
Судові рішення мотивовані тим, що з дня набрання рішенням суду у вказаній справі законної сили у позивача виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, оскільки з цієї дати позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою №704 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ та ст. 9 Закону №2011-ХІІ.
Разом з тим, Верховний Суд не погодився із твердженнями судів попередніх інстанцій, що перерахунок повинен здійснюватися в межах одного року від дати звернення позивача до пенсійного органу із заявою від 08.09.2023, тобто з 01.10.2022 як це передбачено положеннями ч.2 ст. 51 та ч.2 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ.
Верховний Суд, постановляючи 08.10.2024 нове рішення про задоволення позову у повному обсязі та зобов’язуючи пенсійний орган здійснити вказаний перерахунок пенсії позивача з 01.04.2019, виходив з наступного.
Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII «Порядок перерахунку пенсій» Закону № 2262-XII, згідно із ч.ч. ст. 63 якого перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням його в дію ць провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Відповідно до пункту 4 Порядку № 45, затвердженого Постановою КМУ від 13.02.2008 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону.
Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, є збільшення рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ , що може бути реалізовано двома шляхами:
-Через централізований механізм повідомлень та інформувань територіального органу ПФУ органами влади, у спосіб, визначений пунктами 1-3 Порядку № 45;
-За відповідною заявою пенсіонера та доданими до неї документами.
Водночас Суд зазначив, що зазначений перший шлях є основним способом реалізації права на перерахунок раніше призначених пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, який має бути здійснено автоматично, без додаткового звернення пенсіонера та подання ним довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку його пенсії.
Проте коли в централізованому порядку таку довідку не буде подано до органів, що здійснюють перерахунок пенсії, останній не матиме змоги реалізувати своє право на перерахунок, визначене ст. 63 ЗУ № 2262-ХІІ, оскільки до моменту отримання належної довідки від державного органу, уповноваженого видавати такі довідки, в пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії.
Строки перерахунку призначених пенсій регламентуються положеннями статті 51 вказаного Закону, ч.ч. 2, 3 якої визначено, що перерахунок пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою змінурозмірупенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Водночас перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, яківидаютьдовідки для перерахункупенсії, провадиться з дативиникнення права на нього без обмеженнястроком.
При цьому, Верховний Суд наголосив на тому, що до моменту отримання належної довідки від уповноваженого органу у пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії позивача.
У цій справі встановлено, що ТЦКСП 05.07.2023 підготував та направив до пенсійного органу довідку про розмір грошового забезпечення, визначеного станом 05.03.2019 для перерахунку позивачеві пенсії за вислугу років.
Зволікання ТЦКСП з підготовкою та направленням відповідної довідки для перерахунку пенсії впливає на соціальне право позивача на отримання пенсії у належному розмірі, що дає підстави для висновку, що своєчаснийперерахунокпенсії в цьому випадку не бувздійснений з вини державного органу, якийвидаєдовідки для перерахункупенсії.
Верховний Суд зазначив, що обмеження права пенсіонера, який отримує пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ, на перерахунок належної йому пенсії, який проведено несвоєчасно через ненадання довідки про розмір грошового забезпечення відповідними державним органом, будь-яким строком є неприпустимим з огляду на приписи ч.3 ст. 51 цього Закону.
За таких обставин ВС констатував, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку щодо необхідності застосування терміну в 12 місяців, що передують дню подання позивачем заяви про перерахунок пенсії, для визначення дати з якої пенсійний орган зобов`язаний здійснити відповідний перерахунок.