Постійне коригування Пенсійного законодавства, час від часу проведення пенсійних реформ змушує майбутніх та діючих пенсіонерів звертатися до Пенсійної консультації з вирішення питань оформлення та перерахунку пенсії. На Пенсійній консультації можливо отримати повну інформацію щодо права виходу на пенсію – за віком, за списком 1 та списком 2 – роботи в шкідливих умовах, за вислугу років, пенсії шахтарів та металургів, льотчиків, медичних працівників, розрахунок стажу та розміру пенсії.
Також на Пенсійній консультації можливо визначитися із правовими питаннями, що виникають при оформленні та отриманні пенсії відповідно до спеціального законодавства – законів про Чорнобиль, Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та Державну службу.
За яким законом Вам буде вигідніше оформлювати пенсію ? Яким чином можливо перейти з пенсії одного виду на пенсію іншого виду щоб отримати максимальний результат ? Відповіді на ці та інші питання Ви зможете отримати саме на Пенсійній консультації.
Ви отримуйте пенсію та продовжуєте працювати, Вам суттєво підвищили заробітну плату, але в розмірі пенсії зміни не відбулися ? Скоріше за все Пенсійний фонд уваги не звертає на збільшення вашої заробітної плати і не перераховує Вам розмір пенсії в зв’язку зі збільшенням коефіцієнту заробітної плати. Звісно – така бездіяльність Пенсійного фонду незаконна. Але прорахувати дійсний розмір пенсії у такому випадку вам допоможе Пенсійна консультація. Пенсійна консультація також може провести повну перевірку Вашої призначеної пенсії, та виявити причини її неповного нарахування: безпідставне не зарахування певних періодів трудового стажу згідно трудової книжки з надуманих та формальних міркувань, безпідставне не врахування довідок про заробітну плату до 2000 року, не проведення (або неправильне) проведення індексації, невдале проведення оптимізації заробітку, не врахування пільгового обчислення стажу.
Які документи необхідно мати для отримання Пенсійної консультації :
Трудова книжка;
Документи про військову службу (при наявності);
Довідка Ок-5 – Ваш заробіток після 2000 року (потрібно отримати у Пенсійному фонді (будь-якому) або в особистому кабінеті Пенсійного фонду;
Довідка про стаж (спеціальний стаж) роботи -в тому числі за списком 1 та списком 2 ( при наявності);
Довідка про заробітну плату до 2000 року (при наявності);
Довідка про заробітну плату за 60 місяців (для державних службовців);
Довідка про заробіток в зоні ЧАЕС (при наявності);
Льотна книжка – для осіб льотного складу;
Уточнюючі довідки про роботу в особливих умовах – психіатрії, інфекційних, патолого-анатомічних відділеннях, реанімації -для медичних працівників.
ПОСЛУГИ ПО ПЕНСІЙНІЙ КОНСУЛЬТАЦІЇ:
-Визначення права на пенсію, в тому числі достроковий вихід на пенсію – список 1 та список 2, вислуга років, пенсія шахтарів та металургів, пенсія згідно закону про ЧАЕС, пенсії військовослужбовців;
-Обрахунок пенсії перед виходом на пенсію, перевірка вже призначеної пенсії;
-Визначення законності рішень Пенсійного фонду при відмови в призначенні пенсії, при переведенні з одного виду пенсії на інший, нарахування переплати пенсії, припинення пенсії.
ПРАВОВІ ПОЗИЦІЇ ВЕРХОВНОГО СУДУ
У СПРАВАХ ПО ПЕНСІЙНИМ СПОРАМ
1. Перерахунок пенсії Особи, проведений ГУ ПФУ на виконання судового рішення з метою усунення порушеного його права на належний розмір пенсії, право на отримання якого у нього виникло до 01.03.2018, не є перерахунком пенсії у зв`язку зі зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії. Отже, така Особа має право на щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000 грн відповідно до Постанови КМУ № 713, яка має виплачуватись для досягнення мети прийняття цієї Постанови – поетапного зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених до 01.03.2018
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 17.01.2023 задоволено позов Особи 1 до пенсійного органу: визнано протиправними дії ГУ ПФУ щодо відмови у встановленні та виплаті з 01.10.2022 щомісячної доплати у розмірі 2000 грн до призначеної Особа 1 пенсії відповідно до Постанови № 713; зобов`язано відповідача установити та виплачувати з 01.10.2022 щомісячну доплату у розмірі 2000 грн. до призначеної позивачу пенсії відповідно до Постанови № 713, з урахуванням раніше виплачених сум.
Суть спору в тому, що у цій справі суди попередніх інстанцій встановили, що позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262 –ХІІ.
Рішенням окружного адміністративного суду від 22.08.2022 у іншій справі № 320/4907/22 зобов`язано ГУ ПФУ здійснити перерахунок та виплату пенсії Особа 1 на підставі довідки Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС області» від 18.01.2022 № 53 відповідно до статей 43, 63 Закону № 2262-ХІІ, Постанови КМУ від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», починаючи з 01.12.2019, з урахуванням раніше виплачених сум.
На виконання зазначеного судового рішення відповідач у жовтні 2022 року провів перерахунок пенсії Позивача з 01.12.2019 відповідно до ст. 63 Закону № 2262-ХІІ. Розмір пенсії Позивача після цього перерахунку збільшився на 2648,84 грн. (зріс із 5932,73 грн. до 8581,57 грн.), тому з жовтня 2022 року Відповідач припинив виплату Позивачу щомісячної доплати у розмірі 2000 грн, передбаченої Постановою № 713.
На звернення Позивача щодо виплати йому щомісячної доплати до пенсії з 01.10.2022 згідно з пунктом 1 Постанови № 713, Відповідач листом повідомив, що оскільки розмір пенсії Особа 1 на виконання рішення суду від 22.08.2022 у справі № 320/4907/22 збільшився на 2648,84 грн, то згідно з положеннями Постанови № 713 до пенсії Позивача доплата встановленню не підлягає.
На обґрунтування позовних вимог Позивач зазначив, що відповідач протиправно не виплачує йому з 01.10.2022 щомісячну доплату у розмірі 2000 грн, передбачену Постановою № 713.
Постановою апеляційного адміністративного суду від 17.05.2023 скасовано рішення суду першої їнстанції у цій справі від від 17.01.2023, ухвалено нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив із того, що проведений на виконання судового рішення перерахунок пенсії позивача відбувся з 01.12.2019 з розміру грошового забезпечення станом на листопад 2019 року, тобто після 01.03.2018 і в результаті зазначеного перерахунку розмір пенсії позивача збільшився на суму більшу ніж 2000 грн. Позиція суду апеляційної інстанції полягає в тому, що вказаний перерахунок є перерахунком пенсії, проведення якого згідно з абз.3 п. 1 Постанови № 713 є обставиною, що виключає можливість встановлення щомісячної доплати, виплата якої передбачена абз.1 цього ж пункту Постанови № 713, оскільки нормами зазначеної Постанови не розмежовано винятків щодо підстав здійснення перерахунку пенсії.
Верховним судом 11.06.2024 постанову суду апеляційної інстанції скасовано, а рішення суду першої інстанції залишено в силі з огляду на те, що ключовим у цій справі є питання про наявність правових підстав для виплати позивачу щомісячної доплати до пенсії в розмірі 2000 грн. відповідно до Постанови № 713.
З метою поетапного зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, призначених військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та деяким іншим особам, та до прийняття Верховною Радою України законодавчих актів щодо пенсійного забезпечення військовослужбовців і деяких інших осіб прийнято Постанову №713.
Пунктом 1 Постанови № 713 установлено, що з 01.07.2021 особам, яким призначено пенсію до 01.03.2018 відповідно до ЗУ № 2261-ХІІ (крім військовослужбовців строкової служби), до розмірів їх пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21, 36 Закону станом на 01.03.2018, щомісячну доплату в сумі 2000 гривень, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону.
Особам, яким призначено (поновлено) пенсію після 01.03.2018, розмір якої обчислено відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону (крім військовослужбовців строкової служби) з грошового забезпечення, визначеного станом на 01.03.2018 або до цієї дати, встановлюється щомісячна доплата, передбачена абз. 1 цього пункту.
У разі коли пенсія особам, зазначеним в абз.1,2 цього пункту, переглядалася (перераховувалася) після 01.03.2018, щомісячна доплата, встановлена абз.1, 2 цього пункту, не виплачується, крім випадків, коли розмір пенсії після такого перегляду (перерахунку) збільшився менше ніж на 2000 гривень. Якщо сума збільшення пенсії під час її перегляду (перерахування) не досягала 2000 гривень, щомісячна доплата, передбачена абз.1 цього пункту, встановлюється в сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру.
Щомісячна доплата, передбачена цим пунктом, встановлюється у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом № 2262-ХІІ, починаючи з 01.07.2021.
Пунктом 3 Постанови № 713 встановлено Пенсійному фонду України забезпечити встановлення з 01.07.2021 виплат, передбачених пунктами 1 і 2 цієї Постанови, а також виплат, передбачених абз.2 другим п.1 постанови КМУ від 28.07.2010 № 656 «Про встановлення щомісячної державної адресної допомоги до пенсії особам з інвалідністю внаслідок війни та учасникам бойових дій» для учасників бойових дій та постраждалих учасників Революції Гідності, за матеріалами пенсійних справ.
Встановлено, що пенсію Позивача було перераховано на підставі рішення суду від 22.08.2022 у справі № 320/4907/22. Після здійснення перерахунку відповідач не здійснював Позивачу доплату, передбачену Постановою № 713.
Подібні правовідносини вже були предметом розгляду у Верховному Суді, який у постанові від 08.11.2022 дійшов до висновку, що внаслідок ухвалення вказаного нормативно-правового акта Уряду з 01.07.2021 колишнім військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та іншим особам, пенсії яким призначено за нормами Закону № 2262-ХІІ до 01.03.2018 було установлено щомісячну доплату в сумі 2000 грн., виплата якої не здійснюється у разі коли пенсія особам, зазначеним в абз.1,2 цього пункту, переглядалася (перераховувалася) після 01.03.2018.
Водночас, аналіз наведених норм права, а також мети прийняття Урядом вказаної Постанови № 713 свідчить про те, що перерахунок пенсії, проведення якого згідно з абз.3 п. 1 цієї Постанови є обставиною, що виключає можливість нарахування щомісячної доплати у розмірі 2000 грн. до розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13,21, 36 Закону № 2262-ХІІ має бути обумовлений підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом на підставі нормативно-правого акта компетентного органу, оскільки в такий спосіб досягається мета, яка слугувала підставою для ухвалення Постанови № 713, а саме зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, визначених на законних підставах. Натомість перерахунок пенсії, проведений на виконання судового рішення з метою усунення порушеного права особи на належний розмір пенсії, право на отримання якої у особи винило до 01.03.2018, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії.
У зв`язку із вказаним ВС не може погодитись із висновком суду апеляційної інстанції про те, що проведений на виконання судового рішення по іншій справі перерахунок пенсії позивача відбувся не з метою відновлення порушеного права Позивача, а фактично внаслідок зміни правового регулювання спірних правовідносин після набрання законної сили рішенням суду по іншій у 2019 році, внаслідок чого змінились складові грошового забезпечення.
Таким чином, оскільки перерахунок пенсії Позивача, проведений ГУ ПФУ 06.01.2022 на виконання судового рішення з метою усунення порушеного права на належний розмір пенсії, право на отримання якого у нього виникло до 01.03.2018, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, то Позивач має право на щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000 грн. відповідно до постанови № 713, яка має виплачуватись для досягнення мети прийняття постанови № 713 – поетапного зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених до 01.03.2018.
3астосовуючи ці висновки до обставин цієї справи, Верховний Суд дійшов висновку, що перерахунок пенсії позивача, проведений ГУ ПФУ на виконання судового рішення з метою усунення порушеного його права на належний розмір пенсії, право на отримання якого у нього виникло до 01.03.2018, не є перерахунком пенсії у зв`язку зі зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії. Тому Позивач має право на щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000 грн. відповідно до Постанови № 713, яка має виплачуватись для досягнення мети прийняття Постанови № 713 – поетапного зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених до 01.03.2018.
За таких обставин ВС у цій справі дійшов висновку, що відмова ГУ ПФУ у виплаті Позивачу щомісячної доплати в розмірі 2000 грн. є протиправною. Тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягали задоволенню, про що правильно зазначив суд першої інстанції.
2. До правовідносин щодо оскарження неправомірних дій чи бездіяльності уповноважених на те суб`єктів владних повноважень щодо видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, та членам їх сімей, не підлягає застосовуванню встановлений ч.2 ст. 122 КАСУ шестимісячний строк звернення до адміністративного суду
Рішенням окружного адміністративного суду від 04.08.2023 частково задоволено позов Особи 1: визнано протиправними дії ГУ ДСНС щодо відмови у підготовці та наданні до ГУ ПФУ оновлених довідок про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023 для проведення перерахунку основного розміру пенсії Особа 1; зобов`язано ГУ ДСНС підготувати та надати до ГУ ПФУ довідки про розмір грошового забезпечення Особа 1 станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 відповідно до вимог статей 43, 63 Закону від 09.04.1992, ст. 9 Закону № 2011-ХІІ від 20.12.1991 з урахуванням постанови № 704, виходячи із розрахункової величини – прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Законом № 2262-ХІІ на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023 щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Законом на 1 січня кожного календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового-забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру пенсії Особа 1 з 29.06.2020, 01.02.2021, 01.02.2022 та 01.02.2023, відповідно.
Постановою суду апеляційної інстанції від 07.12.2023 рішення першої інстанції скасовано, а позовну заяву залишено без розгляду. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та залишаючи без розгляду позовну заяву, апеляційний суд виходив з того, що Позивачем не наведено об`єктивних обставин, які б не дозволяли йому звернутися до суду у визначений законодавством строк та вважає, що Позивач звернувся до суду за захистом свого порушеного права з пропуском шестимісячного строку, встановленого ст. 122 КАСУ.
Верховний Суд 30.07.2024 скасував вказану постанову суду апеляційної інстанції, а справу направив до цього суду для подальшого розгляду з огляду на наступне.
Частинами 1, 4 ст.63 Закону № 2262-ХІІ установлено, що перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п.2 цього Порядку ПФУ після прийняття КМУ рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм територіальним управлінням про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони.
ГУ ПФУ у 10-денний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 та у місячний строк подають їх ГУ ПФУ.
Довідки видаються державним органом, з якого особи було звільнено зі служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45, згідно з п.4 якого перерахунок пенсії провадиться на момент виникнення такого права та провадиться у строки, передбачені частинами другою та третьою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується у попередньо встановленому розмірі.
Відповідно до пункту 24 Порядку, затвердженого постановою правління ПФУ від 30.01.2007 від 30.01.2007 № 3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи для категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, які призначають пенсії, протягом п’яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії. Після отримання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій та у п’ятиденний строк після надходження передають їх у відповідні органи, які призначають пенсії.
Отже, з аналізу вказаних норм права випливає, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, є збільшення рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, що може бути реалізовано або шляхом повідомлень та інформувань територіального органу ПФУ органами влади або шляхом звернення пенсіонера з відповідною заявою та доданими до неї документами.
Водночас ВС зазначає, що централізований механізм повідомлень та інформувань територіального органу ПФУ органами влади, таким чином, визначений пунктами 1-3 Порядку № 45, є основним способом реалізації права на перерахунок раніше призначених пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, який має бути здійснений для перерахунку.
Однак якщо у централізованому порядку така довідка не буде подана до органів, які здійснюють перерахунок пенсії, а пенсіонеру у її видачі відповідним державним органом буде відмовлено, останній не зможе реалізувати своє право на перерахунок, визначений ст. 63 Закону № 2262-ХІІ, оскільки до моменту отримання належної довідки від пенсіонера чи належного державного органу у пенсійного органу не виникає обов’язку щодо перерахунку пенсії.
Верховний Суд у рішенні від 15.02.2018 у зразковій справі виснував, що КАСУ є загальним Законом, яким врегульовано терміни звернення до адміністративного суду за захистом прав. Спеціальним Законом, яким врегульовано правовідносини щодо пенсійного забезпечення осіб, звільнених із військової служби та строки перерахунку пенсії, є Закон № 2262-ХІІ.
Строки перерахунку пенсій регламентуються положеннями ст. 51 Закону №2262-ХІІ, частинами 2, 3 якої визначено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам та мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим законом та членами пенсій, членам пенсій, членам пенсій, членам пенсій. Якщо при цьому пенсіонер отримав право на підвищення пенсії, різниця в пенсії за час, що минув, може бути виплачена йому не більше ніж за 12 місяців.
Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
У цій справі спір виник у зв’язку з відмовою ГУ ДСНС у підготовці та наданні до ГУ ПФУ довідок про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії Особа 1, визначеної станом на січень 2020 року, січень 2021 року та яка обчислюється , із застосуванням розрахункової величини – прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Законом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01. 2.2020, 01.02.2021, 01.02.2022 та 01.01.2023.
На переконання ВС, неправомірні дії відповідача (у разі встановлення судовим рішенням) щодо невидачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії впливають на соціальне забезпечення позивача про можливість отримання пенсії у більшому розмірі. Тому застосування шестимісячного терміну звернення до адміністративного суду, встановленого частиною другою ст. 122 КАСУ, матиме слідство за неможливість реалізації позивачем права, передбаченого ст. 63 Закону №2262-ХІІ, на перерахунок пенсії у зв’язку із зміною видів грошового забезпечення у межах визначених ст. 51 цього Закону строків.
Тому до правовідносин про оскарження неправомірних дій або бездіяльності уповноважених на те суб’єктів владних повноважень щодо видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію згідно із Законом № 2262-ХІІ, та членам їхніх сімей. 122 КАСУ шестимісячний термін звернення до адміністративного суду.
Застосування зазначеного терміну звернення до адміністративного суду унеможливить реалізацію права, передбаченого ст. 63 Закону № 2262-ХІІ, на перерахунок пенсії у зв’язку із зміною видів грошового забезпечення з урахуванням норм ч. 3 ст. 51 цього Закону про перерахунок пенсій з дати виникнення права на нього без обмеження строком у разі непроведення перерахунку з вини державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії.
Враховуючи викладене, висновки суду апеляційної інстанції про пропуск позивачем строку звернення до суду не ґрунтуються на правильному застосуванні норм матеріального та дотриманні норм процесуального права, тому необґрунтованими.
За результатами нового розгляду, ухвалою апеляційного суду від 22.10.2024 рішення суду першої інстанції про задоволення позову Особи 1 залишено без змін.
3. За наявності в особи станом на 01.01.2016 певного стажу державної служби (10 років для осіб, що на зазначену дату займали посади державної служби, або 20 років незалежно від того, чи працювала особа станом на 01.05.2016 на державній службі), така особа зберігає право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723-ХІІ, але за такої умови: у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців
Рішенням окружного адміністративного суду від 09.11.2022 задоволено позовні вимоги Особи 1 про визнання протиправним та скасування рішення ГУ ПФУ від 09.08.2022; зобов`язано пенсійний орган призначити з 28.07.2022 Особі 1 пенсію державного службовця за віком відповідно до ст. 37 ЗУ від 16.12.1993 № 3723-ХІІ «Про державну службу» з урахуванням довідок від 26.07.2022 , виданих ГУ ДПС.
Верховний Суд 09.04.2024 скасував постанову суду апеляційної інстанції про відмову у задоволенні позову та залишив в силі вказане рішення суду першої інстанції.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що позивач реалізувала своє право на призначення пенсії державного службовця до набрання чинності Законом № 889-VIII, а тому вона не відноситься до осіб, визначених пунктами 10, 12 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №889-VIII, якими надано право реалізувати своє право на призначення пенсії відповідно до норм Закону № 3723-ХІІ за певних умов після 01.05.2016. Оскільки з 12.09.2016 Позивачку переведено з пенсії по інвалідності, призначеної на підставі Закону № 3723-ХІІ, на пенсію за віком відповідно до Закону № 1058-ІV, вона має право на переведення її на пенсію відповідно до норм Закону № 3723-ХІІ на умовах, передбачених пунктом 13 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1058-ІV і за її бажанням може бути поновлена виплата пенсії державного службовця у розмірі, який їй був встановлений до переведення на пенсію за віком відповідно до Закону № 1058-ІV.
Не погоджуючись із висновками суду апеляційної інстанції Верховний Суд зазначив, що відповідно до пункту 2 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №889-VІІІ з 01.05.2016 втратив чинність Закон № 3723-ХІІ, крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пункті 10 і 12.
Виходячи із положень пунктів 10, 12 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №889-VІІІ за наявності в особи станом на 01.01.2016 певного стажу державної служби (10 років для осіб, що на зазначену дату займали посади державної служби, або 20 років незалежно від того, чи працювала особа станом на 01.05.2016 на державній службі), така особа зберігає право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723-ХІІ, але за такої умови: у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення вказаного віку.
Частиною першою ст. 37 Закону -ХІІ встановлено, що на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону № 1058-ІV, за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом 1 частини 1 статті 28 згаданого Закону, у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку.
Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01 січня 2011 року – страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, – у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 2011 року – страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Встановлено, що Позивачка має стаж на посаді державної служби понад 20 років, працювала на посаді, віднесеній до посад державних службовців, досягла пенсійного віку, передбаченого ст. 26 Закону № 1058-ІV, а тому суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що позивач має право на пенсію державного службовця на підставі пунктів 10, 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889-VІІІ відповідно до ст. 37 Закону № 3723-ХІІ.
Позивач з 29.11.2008 по 11.09.2016 отримувала пенсію по інвалідності ІІ групи, призначену за нормами ЗУ «Про державну службу». З 12.09.2016 позивача з пенсії по інвалідності переведено на пенсію за віком відповідно до Закону №1058-ІV. У липні 2022 року позивач звернулася із заявою до відповідача про перехід на пенсію за віком згідно з пунктами пунктів 10, 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889-VІІІ відповідно до ст. 37 Закону № 3723-ХІІ.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону № 1058-ІV в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.
Отже, ВС погодився з доводами скаржника, що в цьому випадку має місце призначення іншого виду пенсії, а саме за віком згідно Закону «Про державну службу».
ВС звернув увагу на те, що позивачка має 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених ст. 25 Закону № 3723-ХІІ, на час призначення пенсії по інвалідності (29.11.2008) не мала права на пенсію за віком, оскільки не досягла відповідного віку, встановленого Законом № 1058-ІV та у подальшому працювала на державній службі до досягнення нею пенсійного віку, внаслідок чого набула права на пенсію державного службовця на підставі пунктів 10, 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889-VІІІ відповідно до ст. 37 Закону № 3723-ХІІ, а тому суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що позивач має право на пенсію державного службовця на підставі пунктів 10, 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889-VІІІ відповідно до ст. 37 Закону № 3723-ХІІ.
Ураховуючи, що Позивачка після призначення пенсії за віком продовжувала працювати на державній службі до 06.07.2022, колегія суддів вважає, що, з урахуванням положень ст. 37 Закону № 3723-ХІІ, розмір пенсії позивачки підлягає обчисленню із урахуванням довідок, наданих позивачем.
Враховуючи зазначене, ВС погодився із судом першої інстанції, який дійшов вірного висновку, що для належного захисту прав Позивача слід зобов`язати Відповідача призначити і здійснити нарахування й виплату Особа 1 пенсії державного службовця відповідно до ст. 37 Закону № 3723-ХІІ у розмірі 60 відсотків від заробітку, зазначеного в довідках від 26.07.2022, виданих ГУ ДПС.