
Після спілкування з службовцями Пенсійного фонду багато громадян залишаються вкрай незадоволеними вирішеннями своїх пенсійних питань та шукають пенсійного адвоката для вирішення своїх пенсійної справи. Постійний дефіцит коштів Пенсійного фонду змушує Державу приймати заходи по економії бюджетних коштів що тягне більш жорсткі та ускладненні умови отримання пенсійних виплат. Найчастіше громадяни звертаються до пенсійного адвоката для вирішення наступних проблем:
Відмови в призначенні пенсії (в т.ч. за віком, пенсії за списком1 та 2, вислуги років), нарахування пенсії в неправильному заниженому розмірі, зменшення розміру пенсії, припинення пенсії.
Як правило більшість відмов в призначенні пенсії не мають нічого спільного із законністю, Пенсійний фонд часто нехтує записами в трудовій книжці заявника, нарахування пенсії здійснюється штучно в заниженому розмірі.
Послуги пенсійного адвоката
Визначення пенсійним адвокатом права на отримання пенсії за віком – наявності необхідного стажу, перевірка внесків Роботодавця до Пенсійного фонду, визначення необхідності отримання додаткових уточнюючих довідок щодо стажу та заробітку;
Визначення розміру пенсії згідно стажу та заробітку;
Перевірка законності відмови в призначенні пенсії – за віком, за списком 1 та 2 шкідливих професій, вислуги років та в разі незаконності рішень Пенсійного фонду допомога в скасуванні таких рішень в суді;
Перевірка виконання судових рішень Пенсійним фондом;
Перевірка пенсійним адвокатом обґрунтованості призначених пенсій, в тому числі шляхом ознайомлення з матеріалами пенсійної справи клієнта;
Перевірка обґрунтованості розміру пенсій працюючих пенсіонерів;
Надання правової допомоги громадян по призначенню та перерахунку пенсій згідно спеціального пенсійного законодавства, що мають свої особливості призначення та перерахунку – Чорнобильці, державні службовці, військовослужбовці, шахтарі, льотний склад.
При оформленні пенсії слід врахувати, що недоліки записів трудової книжки не є підставою для неврахування такого стажу, адже головне є сам факт роботи за певний період часу, і формальні недоліки не є підставою для позбавлення особи права на пенсію. Навіть несплата (чи не повна сплата) роботодавцем страхових внесків за час роботи, підлягає повному врахуванню в страховий стаж, так як працівник не несе відповідальності за несплату страхових внесків роботодавцем.
Порядок нарахування заробітків для призначення пенсії передбачений ст. 40 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», фактично який передбачає розрахування середнього заробітку за весь час трудової діяльності особи. При цьому важливо врахувати, що ця норма закону також передбачає здійснення виключення невигідних періодів заробітку (а також додатково виключається строкова військова служба, догляд за дитиною, навчання), що призводить до збільшення коефіцієнта заробітної плати – що є оптимізацією. Органи Пенсійного фонду не завжди вигідно здійснюють оптимізацію заробітків особи, що призводить до заниження розміру пенсії. Також часті випадки не врахування заробітків до 2000 року (часто з мотивів неможливості перевірити обгрунтованість видачі такої довідки). Однак судова практика доводить, що при наявності відповідних записів в трудовій книжці, така відмова є незаконною та суди зобов’язують врахувати відповідні заробітки.
Якщо Вам колись призначалася пенсія (за вислугу років, по інвалідності, на інших умовах), але згодом вона була припинена, але Ви призначаєте нову пенсію, будьте уважні, так як в таких випадках органи Пенсійного фонду застосовують середній показник як для старих пенсій, бо вважають що вони здійснюють поновлення пенсії. Однак судова практика доводить протилежне – що навіть при поновленні пенсії фактично відбувається її нове призначення і тому має застосовуватися саме новий показник середньої заробітної плати.
В особливому порядку здійснюється обрахунок пенсії для інвалідів-ліквідаторів наслідків аварії на ЧАЕС та ліквідаторів роботи в зоні ЧАЕС- вони можуть розраховувати пенсію виключно виходячи із заробітної плати в зоні ЧАЕС, при цьому інвалідам-ліквідаторам наслідків аварії на ЧАЕС додатково передбачено нарахування премії в розмірі 400 грн. до заробітку, що тягне нарахування високого коефіцієнта заробітної плати для пенсії. Також постановою уряду інвалідам-ліквідаторам наслідків аварії на ЧАЕС в разі відсутності довідки про заробітну плату в зоні ЧАЕС передбачено нарахування пенсії виходячи з 5 мінімальних заробітних плат. Відповідні права мають також вдови інвалідів-ліквідаторів наслідків аварії на ЧАЕС, але необхідною умовою для отримання відповідних пенсійних виплат є посвідчення вдови інваліда-ліквідатора наслідків аварії на ЧАЕС.
При відмові в призначенні пенсії на пільгових умовах органи Пенсійного фонду за списком 1 та списком 2, як правило, обгрунтовують свою відмову відсутністю атестації робочого місця, неточними або неправильними записами в трудовій книжці, відсутність пільгових довідок. Однак, слід врахувати, що такі підстави для відмови в призначенні пенсії є формальними та необгрунтованими. Як доводить судова практика, проведення атестації робочого місця є обов’язком роботодавця, тому її не проведення не може позбавити працівника соціальних гарантій. Теж стосується неточних або неправильних записів у трудовій книжці. А пільгові довідки органи Пенсійного фонду вимагають часто безпідставно, так трудова книжка містить всі необхідні дані для призначення пенсії на пільгових умовах за списком 1 та списком 2.
При перерахунку пенсії працюючому пенсіонеру необхідно пам’ятати, що при зростанні розміру заробітної плати зростає коефіціент заробітної плати та внаслідок цього має зростати розмір пенсії. Але що робить Пенсійний фонд – він не враховує збільшення розміру заробітної плати (просто безпідставно не враховує) та тільки збільшує страховий стаж !!! Різниця може сягати кілька тисяч гривень !!!
Наявність досвіду та знання існуючої судової практики щодо пенсійного забезпечення, можливість здійснення самостійного прорахунку та моделювання всіх існуючих видів пенсій дає АБ «Ткачук і партнери» можливість надання своїм клієнтам необхідних юридичних гарантій під час оформлення та перерахунку пенсій та виникненні будь-яких суперечностей з Пенсійним фондом.
В яких випадках необхідна допомога адвоката з пенсійних питань?
В процесі роботи нашого Бюро є випадки, що спеціалісти органів Пенсійного фонду безпідставно відмовляють громадянам у прийомі документів або заяв про перехід з одного виду пенсії на інший, в призначенні певного виду пенсії, тим самим, порушуючи Закон України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” та Закон України “Про звернення громадян”, Положення про організацію прийому та обслуговування осіб, які звертаються до органів Пенсійного фонду України. Слід зазначити, що при прийому документів для оформлення пенсії або документів для перерахунку пенсії, посадова особа Пенсійного фонду зобов’язана видати особі розписку, які документи були прийняти для опрацювання. Також у випадку недостатності документів для вирішення пенсійного питання особи, в цій розписці має бути чітко зазначено про необхідність донесення необхідних документів та зазначено строк, на протязі якого такі документи мають бути надані. Якщо такого застереження здійснено не було, але особі було відмовлено в вирішенні пенсійних питань з мотивів відсутності таких документів, суди тлумачать це як недобросовісна поведінка органу Пенсійного фонду !
Корисним буде знати, що Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” передбачено обов’язок працівників Пенсійного фонду здійснювати консультування майбутніх та існуючих пенсіонерів, визначення права на пенсію, надавати допомогу в отримуванні відсутніх документів для вирішення пенсійних питань.
Також поширеними є випадки в безпідставному зменшенні страхового стажу громадян та (або) розміру пенсії, так зване «повернення пенсії до норм чинного законодавства» (насправді незаконного зменшення розміру пенсії), незаконне надання старого середнього показника з метою зменшення пенсії.
Корисним буде допомога пенсійного адвоката в разі якщо у Вас виникне питання по призначенню або перерахунку пенсії військовослужбовця, Чорнобильця (1, 2, 3, 4 категорія – інвалід, ліквідатор, відселення особа, потерпілий), держслужбовець, їх вдів (втрати годувальника).
Законодавство в сфері пенсійного забезпечення постійно змінюється. Розрахунок пенсії за віком, пенсії по інвалідності, пенсії по втраті годувальника регулюється Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», пенсії військовослужбовців – Законом України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців», а порядок і умови перерахунку регламентується постановами Кабінету Міністрів України та Правління Пенсійного фонду. Дуже часто, як показує практика, людині важко розібратися в цій сфері самостійно.
Перелік документів, необхідних для визначення Вашого права на призначення пенсії (в т.ч. дострокового) – список 1 та 2, вислуга років:
Документ про очну освіту (середньо-спеціальну або вищу) при наявності;
Військовий квиток (при наявності);
Трудова книжка;
Довідки, що підтверджують спеціальний характер і (або) умови роботи (при їх наявності).
Індивідуальні відомості про застраховану особу ( довідка форма ОК-5).
Перелік документів, необхідних для прорахунку Вашої пенсії за віком:
Документ про очну освіту (середньо-спеціальну або вищу) при наявності;
Військовий квиток (при наявності);
Трудова книжка;
Документи підтверджують спеціальні умови роботи, що дають право обчисления стажу в кратності (список № 1, шкідливі умови для медичних працівників (лепрозорних і протичумні установи, установи (відділення) по лікуванню осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях лікувальних установ) (при наявності);
Довідку про заробітну плату до 07.2000 року (при наявності);
Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5).
Перелік документів, необхідних для перевірки вже призначеної Вашої пенсії за віком:
Розпорядження про призначену пенсію з алгоритмом розрахунку і заробітком для обчислення;
Документ про очну освіту (середньо-спеціальну або вищу) при наявності;
Військовий квиток (при наявності);
Трудова книжка;
Документи підтверджують спеціальні умови роботи, що дають право обчисления стажу в кратності (список № 1, шкідливі умови для медичних працівників (лепрозорних і протичумні установи, установи (відділення) по лікуванню осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях лікувальних установ) (при наявності);
Довідку про заробітну плату до 07.2000 року (при наявності);
Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5).
Перелік документів, необхідних для розрахунку пенсії Чорнобильця 1 категорії (інваліда):
Посвідчення Чорнобильця 1 категорії;
Висновок медико-соціальної експертної комісії про відсоток втрати працездатності;
Довідка про заробітну плату під час роботи в зоні відчуження.
Копія трудової книжки.
Перелік документів, необхідних для перевірки пенсії Чорнобильця 1 категорії (інваліда):
Розпорядження про призначену пенсію з алгоритмом розрахунку і заробітком для нарахування;
Посвідчення Чорнобильця 1 категорії;
Висновок медико-соціальної експертної комісії про відсоток втрати працездатності;
Довідка про заробітну плату під час роботи в зоні відчуження.
Копія трудової книжки.
Перелік документів, необхідних для розрахунку пенсії Чорнобильця 2 категорії (ліквідатора аварії на ЧАЕС):
Посвідчення Чорнобильця 2 категорії;
Документ про очну освіту (середньо-спеціальну або вищу) при наявності;
Військовий квиток (при наявності);
Трудова книжка;
Документи підтверджують спеціальні умови роботи, що дають право обчислення стажу в кратності (список № 1, шкідливі умови для медичних працівників (лепрозорних і протичумні установи, установи (відділення) по лікуванню осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях лікувальних установ) (при наявності);
Довідку про заробітну плату в зоні відчуження;
Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5).
Перелік документів, необхідних для перевірки пенсії Чорнобильця 2 категорії (ліквідатора аварії на ЧАЕС):
Розпорядження про призначену пенсію з алгоритмом розрахунку і заробітком для нарахування;
Посвідчення Чорнобильця 2 категорії;
Документ про очну освіту (середньо-спеціальну або вищу) при наявності;
Військовий квиток (при наявності);
Трудова книжка;
Документи підтверджують спеціальні умови роботи, що дають право обчисления стажу в кратності (список № 1, шкідливі умови для медичних працівників (лепрозорних і протичумні установи, установи (відділення) по лікуванню осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях лікувальних установ) (при наявності);
Довідку про заробітну плату в зоні відчуження;
Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5).
Перелік документів, необхідних для розрахунку пенсії державного службовця:
Документ про очну освіту (середньо-спеціальну або вищу) при наявності;
Військовий квиток (при наявності);
Трудова книжка;
Довідка для нарахування пенсії державного службовця.
Перелік документів, необхідних для перевірки пенсії державного службовця:
Розпорядження про призначену пенсію з алгоритмом розрахунку і заробітком для нарахування;
Документ про очну освіту (середньо-спеціальну або вищу) при наявності;
Військовий квиток (при наявності);
Трудова книжка;
Довідка для нарахування пенсії державного службовця.
Як адвокат по пенсійним справам допоможе у спілкуванні з Пенсійним фондом
Відповідно до норм Закону Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, в разі збільшення, пенсію можливо також обчислити з додаванням заробітної плати до липня 2000 року. На практиці, при подачі такої довідки до Пенсійного Фонду, заявники отримують відмови з посиланням на відсутність документів про нарахування заробітної плати. Дійсно, даною нормою також передбачено наявність підтвердження довідки про заробітну платі відповідними платіжними відомостями, а до повноважень Пенсійного Фонду входить перевірка таких документів та виявлення розбіжностей.
Однак, якщо в довідці про заробітну плату буде зазначено відомості про заробітну плату, що зазначена в довідці, то і така перевірка буде незаконною через відсутність підстав для такої перевірки. Також слід зазначити, що лише припущення Пенсійного Фонду про необґрунтованість довідки не є умовою для необчислення такої довідки із заробітною платою. Також це стосується, якщо є інформація про дійсно отриману заробітну плату та вона завірена печаткою підприємства.
Правові позиції Верховного Суду у справах з пенсійних спорів
Строки перерахунку призначених пенсій регламентуються положеннями статті 51 Закону № 2262-ХІІ, а саме: особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Обмеження права пенсіонера, який отримує пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ, на перерахунок належної йому пенсії, який проведено несвоєчасно через ненадання довідки про розмір грошового забезпечення відповідними державним органом, будь-яким строком є неприпустимим
Верховний Суд 08.10.2024 скасував рішення суді попередніх інстанцій про часткове задоволення позову Особи 1 та задовольнив позов у повному обсязі: визнав протиправною відмову ГУ ПФУ у здійсненні перерахунку пенсії Особі 1та зобов’язано останнього здійснити з 01.04.2019 перерахунок пенсії Особа 1 на підставі довідки від 05.07.2023 №ФР42915 відповідно до статтей 43, 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови КМУ від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та виплатити перераховану пенсію з урахуванням раніше виплачених сум.
Так, відмова у перерахунку пенсії Особа 1 мотивована тим, що відсутні підстави для перерахунку його пенсії на підставі вказаної вище довідки, оскільки після 05.03.2019 – дати набрання законної сили судовим рішенням у справі №826/3858/18, яким було визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45, інших рішень Уряду про умови та порядок проведення перерахунку пенсій не приймалося.
Частково задовольняючи позовні вимоги суди попередніх інстанцій виходили з того, що з 05.03.2019 (з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі №826/3858/18) виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-ХІІ і позивач має право на перерахунок пенсії на підставі довідки від 05.07.2023 № ФР42915, але в межах одного року від дати його звернення до ГУ ПФУ із заявою від 08.09.2023 щодо здійснення відповідного перерахунку тобто з 01.10.2022 як це передбачено положеннями частини другої статті 51 та частини другої статті 63 Закону № 2262-ХІІ.
Не погоджуючись із вказаною позицією пенсійного органу та висновками судів попередніх інстанцій ВС зазначив, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, є збільшення рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, що може бути реалізовано двома шляхами:(1) через централізований механізм повідомлень та інформувань територіального органу Пенсійного фонду України органами влади, у спосіб, визначений пунктами 1-3 Порядку № 45;(2) за відповідною заявою пенсіонера та доданими до неї документами.
Водночас Верховний Суд зазначив, що централізований механізм повідомлень та інформувань територіального органу ПФУ органами влади, у спосіб, визначений пунктами 1- 3 Порядку № 45, є основним способом реалізації права на перерахунок раніше призначених пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, який має бути здійснено автоматично, без додаткового звернення пенсіонера та подання ним довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку його пенсії.
Проте коли в централізованому порядку таку довідку не буде подано до органів, що здійснюють перерахунок пенсії, останній не матиме змоги реалізувати своє право на перерахунок, визначене статтею 63 Закону № 2262-ХІІ, оскільки до моменту отримання належної довідки від державного органу, уповноваженого видавати такі довідки, в пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії.
Строки перерахунку призначених пенсій регламентуються положеннями статті 51 Закону № 2262-ХІІ, частинами другою та третьою якої визначено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Разом з цим, Верховний Суд наголосив, що до моменту отримання належної довідки від уповноваженого органу у пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії Позивача.
Встановлено, що 05.07.2023 відповідний орган підготував та направив до ГУ ПФУ довідку про розмір грошового забезпечення, визначеного станом 05.03.2019 для перерахунку позивачеві пенсії за вислугу років.
Водночас, ВС звернув увагу, що зволікання органу, уповноваженого на видачу довідок про складові грошового забезпечення, що враховуються для перерахунку пенсії, з підготовкою та направленням відповідної довідки для перерахунку пенсії впливає на соціальне право позивача на отримання пенсії у належному розмірі, що дає підстави для висновку, що своєчасний перерахунок пенсії в цьому випадку не був здійснений з вини державного органу, який видає довідки для перерахунку пенсії.
Верховний Суд зазначив, що обмеження права пенсіонера, який отримує пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ, на перерахунок належної йому пенсії, який проведено несвоєчасно через ненадання довідки про розмір грошового забезпечення відповідними державним органом, будь-яким строком є неприпустимим з огляду на приписи частини третьої статті 51 Закону № 2262-ХІІ.
За таких обставин ВС дійшов висновку, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку щодо необхідності застосування терміну в 12 місяців, що передують дню подання позивачем заяви про перерахунок пенсії, для визначення дати з якої ГУ ПФУ зобов`язане здійснити відповідний перерахунок.
Підвищення розміру пенсії Особи у 2023 році шляхом її індексації із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії в розмірі 1,197 із обмеженням верхньої межі індексації розміром 1500 грн., із одночасним збереженням розміру підвищення пенсій відповідно до пункту 2 постанови № 118 із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії у 2022 році, у розмірі 1,14, відповідає ч. 2 ст. 42 Закону № 1058-ІV, оскільки у своїй сукупності він не є меншим за мінімальний розмір збільшення, визначеного абз. 2 ч. 2 ст. 42 Закону 1058-ІV.
Постановою суду апеляційної інстанції від 27.03.2024 скасовано рішення суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову Особи 1 та постановлено нове про задоволення позову: визнано протиправними дії ГУ ПФУ щодо відмови Особа 1 у виплаті перерахованої з 01.03.2023 пенсії без обмеження її максимальним розміром; зобов`язано Відповідача здійснити виплату перерахованої Особа 1 з 01.03.2023 пенсії з урахуванням індексації відповідно пункту 2 Постанови № 168 з урахуванням раніше виплачених сум та без обмеження максимальним розміром.
Верховний Суд 16.07.2024 скасував зазначену постанову суду апеляційної інстанції та залишив в силі рішення суду першої інстанції про відмову в задоволенні позову з урахуванням наступного.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що всупереч положенням пункту 2 постанови № 168, яким установлено підвищити з 01.03.2023 основний розмір пенсії, проіндексований із урахуванням коефіцієнта збільшення 1,197, відповідач в результаті такого перерахунку пенсії протиправно обмежує розмір цього збільшення пенсії граничним розміром 1 500 грн.
ВС встановив, що у цій справі спір виник у зв`язку із незгодою Позивача із діями Відповідача щодо обмеження граничним розміром у 1500 грн. підвищення пенсії на коефіцієнт збільшення його пенсії, призначеної відповідно до ст. 13 Закону № 2262-ХІІ, із застосуванням коефіцієнта збільшення при проведенні індексації у розмірі 1,197 відповідно до вимог пункту 2 постанови № 168 та обмеження пенсії максимальним розміром.
Такий спір перебував у провадженні Верховного Суду та за результатами його розгляду у постанові від 07.06.2024 (справа №420/25804/23) Суд дійшов таких висновків.
Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку із підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених КМУ, є положення ч.3 ст. 43 та ч.4 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ, а індексації розміру пенсій – положення ст. 64 Закону № 2262-ХІІ.
На момент призначення Позивачу пенсії відповідно до Закону № 2262-ХІІ редакцією статті 64 було визначено, що призначені військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, пенсії підвищуються відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.1991 № 1282-ХІІ, який визначає правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України.
Відповідно до ст. 1 Закону № 1282-ХІІ індексація грошових доходів населення – це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
Отже, індексація має спеціальний статус виплати з боку держави у формі відшкодування знецінення грошових доходів громадян, зокрема, пенсії, яка має систематичний характер, а тому індексація є невід`ємною складовою сум при розрахунку пенсії, зокрема військовослужбовцям.
Повноваження щодо визначення розміру та порядку проведення індексації пенсії шляхом її перерахунку через збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії у межах бюджету Пенсійного фонду надано Кабінету Міністрів України на виконання вимог ч.2 ст. 42 Закону № 1058-ІV, у зв`язку із чим з 2019 року Порядком № 124, з метою визначення механізму проведення перерахунку раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески впроваджено, зокрема, формулу обчислення коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески.
При цьому, згідно із абзацом 2 пункту 5 Порядку № 124 кожен наступний перерахунок у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться з урахуванням збільшеного у попередніх роках показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.
Таким чином, запровадивши удосконалений механізм щорічної індексації пенсій, зокрема, особам, пенсія яким призначена за Законом № 2262-ХІІ, для сталості пенсійного забезпечення громадян та видатків на його фінансування, держава взяла на себе зобов`язання забезпечити підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін шляхом підвищення пенсій із застосуванням нового уніфікованого механізму через збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, і який враховувався для обчислення пенсії, який не є сталим, та підвищення рівня матеріального забезпечення найбільш вразливих верств населення з числа пенсіонерів, незалежно від умов, з якими Закон № 1282 -ХІІ пов`язував підстави для проведення індексації доходів, зокрема, пенсій (грошові доходи населення підлягали індексації лише у межах розміру прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення у разі перевищення величиною індексу споживчих цін порогу індексації, який установлювався в розмірі 103 відсотка).
Таким чином, з метою забезпечення у 2021- 2023 роках проведення індексації пенсій для підвищення рівня матеріального забезпечення найбільш вразливих верств населення з числа пенсіонерів КМУ щороку у межах бюджету ПФУ визначав розмір коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, зокрема у 2021 році цей показник становив 1,11 згідно із постановою КМУ від 22.02.2021 № 127 «Про додаткові заходи соціального захисту пенсіонерів у 2021 році», у 2022 році-1,14 згідно з постановою № 118, у 2023 році-1,197 згідно з постановою № 168.
При цьому, у 2023 році розміри пенсій, призначених згідно із статтями 13,21,36 закону № 2262-ХІІ перераховуються із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії з у розмірі 1,197 згідно з постановою № 168, а також з урахуванням збільшеного у попередньому році на коефіцієнт 1,14 показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, передбаченого постановою № 118.
У зв`язку із чим, у 2023 році Кабінет Міністрів України постановою № 168 визначив коефіцієнт збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії у розмірі 1,197, що відповідає формулі, визначеній Порядком № 124 та, відповідно, повністю узгоджується із ч.2 ст. 42 Закону № 1058-ІV, на виконання якої Уряду надано повноваження визначення розміру та порядку забезпечення індексації пенсії шляхом її перерахунку через збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії у межах бюджету Пенсійного фонду:
У свою чергу, пунктом 10 постанови № 168 установлено, що:у разі коли розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 цієї постанови, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії; розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 цієї постанови, не може перевищувати 1500 гривень.
Системний аналіз вищевказаних законодавчих приписів свідчить про те, що обмеження верхньої межі індексації здійснюється для того, щоб збалансувати потреби та захистити якомога більшу кількість громадян через інструмент індексації, передусім тих громадян, пенсії яких є дуже низькими, і з іншого боку, щоб збалансувати фінансовий ресурс для проведення індексації для широких категорій осіб та утримати зростання нерівності між розміром пенсії громадян, а також з урахуванням того, що в умовах дії воєнного стану видатки в першу чергу спрямовуються на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану.
При цьому, як положеннями ст. 42 Закону № 1058-ІV, так і положеннями ст. 64 Закону № 2262-ХІІ Уряду надано право визначати розмір, умови та порядок здійснення індексації пенсій.
Отже, положеннями постанови № 168 визначено верхню межу розміру індексації пенсії у граничному розмірі 1500, 00 грн, яку не може перевищувати сума індексації (підвищення) у разі здійснення на виконання пункту 2 цієї постанови. Тобто, це означає, що якщо сума індексації пенсії в результаті проведеного перерахунку перевищує 1500 грн., доплата до пенсії встановлюється у межах граничної суми – в розмірі 1500 грн.
Крім того, воєнний стан як особливий правовий режим вимагає вчинення уповноваженими суб`єктами стратегічних та оперативних заходів, спрямованих на захист держави, здійснення яких водночас пов`язане з небезпекою для життя і здоров`я. Повномасштабна війна та погіршення матеріального становища українців завдали суттєвих втрат добробуту мільйонів домогосподарств в Україні. Саме тому підтримка фінансової платоспроможності громадян, особливо пенсіонерів – тобто тих, для кого виплати від держави є часто єдиним джерелом доходів – є вкрай важливою для Уряду.
Саме з цією метою Кабінет Міністрів України ухвалив рішення про здійснення індексації пенсій з 01.03.2023 з обмеженням верхньої межі індексації для того, щоб збалансувати потреби та захистити якомога більшу кількість громадян через інструмент індексації, передусім тих громадян, пенсії яких є дуже низькими, і з іншого боку, щоб збалансувати фінансовий ресурс для проведення індексації для широких категорій осіб та утримати зростання нерівності між розміром пенсії громадян.
Так, у справі, яка розглядається, суди встановили, що з 01.03.2023 позивачу підвищено пенсію на коефіцієнт збільшення, установлений пунктом 1 постанови № 168, в межах граничної суми збільшення, а саме на 1500,00 грн, у зв`язку із чим відсутні правові підстави вважати такі дії відповідача неправомірними, оскільки індексація пенсії позивача з 01.03.2023 проведена ГУ ПФУ із дотриманням вимог чинного законодавства.
Окрім того, позивачу під час проведення з 01.03.2023 підвищення (індексації) пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення у розмірі 1,197 згідно з постановою № 168, також враховано підвищення пенсії, передбачене постановою № 118, перерахунок проведений із застосуванням коефіцієнта збільшення у розмірі 1,14.
Тобто, підвищення розміру пенсії позивача у 2023 році шляхом її індексації із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії в розмірі 1,197 із обмеженням верхньої межі індексації розміром 1500 грн., із одночасним збереженням розміру підвищення пенсій відповідно до пункту 2 постанови № 118 із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії у 2022 році, у розмірі 1,14, відповідає ч. 2 ст. 42 Закону № 1058-ІV, оскільки у своїй сукупності він не є меншим за мінімальний розмір збільшення, визначеного абз. 2 ч. 2 ст. 42 Закону 1058-ІV.
Враховуючи викладене, Верховний Суд зазначив, що оскільки відповідачем з 01.03.2023 нараховано позивачу індексацію у розмірі 1500 грн., що відповідає вимогам постанови № 168, суб`єктом владних повноважень в межах спірних правовідносин не було вчинено протиправних дій, а тому його поведінка не призвела до порушення прав та законних інтересів позивача. Відтак позовна вимога щодо необмеження індексації пенсії максимальним розміром задоволенню не підлягає.
Окрім того, ВС висловися щодо позовної вимоги про визнання протиправним обмеження пенсії максимальним розміром з 01.03.2023. Встановлено, що рішенням окружного адміністративного суду від 14.08.2023, яке набрало законної сили 14.09.2023 у іншій справі №480/2941/23, зобов`язано ГУ ПФУ провести з 01.03.2023 перерахунок та виплату пенсії Особа 1 без обмежень максимального розміру пенсії, з урахуванням виплачених сум.
Підставою для звернення до суду з позовом у справі № 480/2941/23 стало те, що після проведеного перерахунку пенсії з 01.03.2023 на виконання постанови КМУ № 168 від 24.02.2023 відповідачем обмежено її виплату максимальним розміром.
Тобто підстави та предмет позову стосовно обмеження виплати пенсії максимальним розміром з 01.03.2023 повністю співпадають у справі, що розглядається із справою № 480/2941/23. Отже, станом на день ухвалення оскаржуваних судових рішень, набрало законної сили рішення Сумського окружного адміністративного суду від 14.08.2023 у справі №480/2941/23, яким вирішено питання обмеження пенсії позивача максимальним розміром з 01.03.2023.
Таким чином ВС дійшов висновку, що суд першої інстанції правильно вирішив цей спір та відмовив в задоволенні позову, а тому рішення суду першої інстанції необхідно залишити в силі, скасувавши постанову суду апеляційної інстанції.
У разі коли пенсія особам, зазначеним в абзацах першому і другому п.1 Постанови КМУ 14.07.2021 № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій громадян», переглядалася (перераховувалася) після 01.03.2018, щомісячна доплата, встановлена абзацами першим і другим цього пункту, не виплачується, крім випадків, коли розмір пенсії після такого перегляду (перерахунку) збільшився менше, ніж на 2000 грн. Якщо сума збільшення пенсії під час її перегляду (перерахування) не досягала 2000 грн, щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту, встановлюється в сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру
Верховним Судом 17.07.2024 скасовані судові рішення судів попередніх інстанцій про відмову у задоволенні позову Особа 1 та задоволено позов: визнано протиправними дії (бездіяльність) ГУ ПФУ щодо ненарахування Особа 1 з 01.10.2021 доплати до пенсії у розмірі 2000 грн відповідно до постанови КМУ від 14.07.2021 № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій громадян»; зобов`язано Відповідача здійснити Особа 1 нарахування та виплату з 01.10.2021 щомісячної доплати у розмірі 2000 грн відповідно до постанови КМУ № 713.
Відмовляючи у задоволенні позову, суди попередніх інстанцій виходили з того, що пенсія позивачу була переглянута з 01.08.2021 у зв`язку зі звільненням останнього з військової служби та її розрахунок проведено з грошового забезпечення, визначеного станом на 31.07.2021, тобто після 01.03.2018, тому відповідно до положень постанови КМУ № 713 Позивач не має права на призначення щомісячної доплати, передбаченої вказаною постановою, оскільки станом на момент перерахунку пенсії диспропорція в її розмірах була відсутня. Крім того з 01.03.2023 індексація базового ОСНП 2023 (9788,23 *0,197) нарахована відповідачем в сумі 1500 грн, що відповідає вимогам постанови КМУ від 24.02.2023 № 168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році», прийнятої на виконання пункту 8 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік».
Не погоджуючись і з висновками судів попередніх інстанцій Верховний Суд зазначив, що з метою поетапного зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, призначених військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та деяким іншим особам, та до прийняття Верховною Радою України законодавчих актів щодо пенсійного забезпечення військовослужбовців і деяких інших осіб прийнято Постанову № 713.
Пунктом 1 Постанови №713 установлено з 01.07.2021 особам, яким призначено пенсію до 01.03.2018 відповідно до ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (крім військовослужбовців строкової служби), до розмірів їх пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21, 36 Закону станом на 01.03.2018, щомісячну доплату в сумі 2000 гривень, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону.
Особам, яким призначено (поновлено) пенсію після 01.03.2018, розмір якої обчислено відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону (крім військовослужбовців строкової служби) з грошового забезпечення, визначеного станом на 01.03.2018 або до цієї дати, встановлюється щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту.
У разі коли пенсія особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, переглядалася (перераховувалася) після 01.03.2018, щомісячна доплата, встановлена абзацами першим і другим цього пункту, не виплачується, крім випадків, коли розмір пенсії після такого перегляду (перерахунку) збільшився менше, ніж на 2000 грн. Якщо сума збільшення пенсії під час її перегляду (перерахування) не досягала 2000 грн, щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту, встановлюється в сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру.
Щомісячна доплата, передбачена цим пунктом, встановлюється у межах максимального розміру пенсії, визначеного Законом, починаючи з 01.07.2021.
Встановлено, що пенсію Позивачу було призначено у 2016 році, а у 2021 році розмір пенсії було перераховано у зв`язку із звільненням позивача. Після здійснення перерахунку Відповідач не здійснював позивачу доплату, передбачену Постановою №713.
Подібні правовідносини вже були предметом розгляду у Верховному Суді, який у постанові від 08.11.2022 дійшов висновку, що внаслідок ухвалення Урядом постанови КМУ № 713 з 01.07.2021 колишнім військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та іншим особам, пенсії яким призначено за нормами Закону № 2262-ХІІ до 01.03.2018 було установлено щомісячну доплату в сумі 2000,00 грн виплата якої не здійснюється у разі коли пенсія особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, переглядалася (перераховувалася) після 01.03.2018.
Водночас, аналіз наведених норм права, а також мети прийняття Урядом вказаної постанови №713 свідчить про те, що перерахунок пенсії, проведення якого згідно з абзацом третім пункту 1 Постанови №713 є обставиною, що виключає можливість нарахування щомісячної доплати у розмірі 2000 грн. до розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13,21, 36 Закону № 2262-ХІІ має бути обумовлений підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом №2262-ХІІ на підставі нормативно-правого акта компетентного органу, оскільки в такий спосіб досягається мета, яка слугувала підставою для ухвалення Постанови №713, а саме зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, визначених на законних підставах. Натомість перерахунок пенсії, проведений на виконання судового рішення з метою усунення порушеного права особи на належний розмір пенсії, право на отримання якої у особи виникло до 01.03.2018, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії.
У зв`язку із чим ВС не погодився із висновком суду апеляційної інстанції про те, що проведений на виконання судового рішення по іншій справі перерахунок пенсії позивача відбувся не з метою відновлення порушеного права позивача, а фактично внаслідок зміни правового врегулювання спірних правовідносин після набрання законної сили рішенням суду по справі № 826/12704/18 у 2019 році, внаслідок чого змінились складові грошового забезпечення.
Оскільки перерахунок пенсії позивача, проведений ГУ ПФУ 06.01.2022 на виконання судового рішення з метою усунення порушеного його права на належний розмір пенсії, право на отримання якого у нього виникло до 01.03.2018, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, то позивач має право на щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000,00 грн відповідно до Постанови № 713, яка має виплачуватись для досягнення мети прийняття Постанови №713 – поетапного зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених до 01.03.2018.
3астосовуючи наведені висновки ВС у постанові від 08.11.2022 до обставин цієї справи, Верховний Суд дійшов висновку, що перерахунок пенсії позивачу, проведений відповідачем у зв`язку із його звільненням, право на отримання якої у нього виникло до 01.03.2018, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії. Тому позивач має право на щомісячну доплату до пенсії у розмірі 2000 грн відповідно до Постанови №713, яка має виплачуватись для досягнення мети прийняття Постанови №713 – поетапного зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених до 01.03.2018.