Верховний Суд, розглянувши 28.01.2025 справу зі спору щодо індексації пенсії, дійшов висновку, що відмова пенсійного органу в індексації Особі пенсії незаконна, оскільки прийнята на підставі положень постанови КМУ від 24.02.2023 № 168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» та Порядку проведення перерахунку пенсій відповідно до ч. 2 ст. 42 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» № 1058-ІV, затвердженого постановою КМУ № 124 від 20.02.2019, які суперечать нормам Закону України № 1058-ІV.
Верховним Судом 18.01.2025 скасовані рішення судів попередніх інстанцій та прийнято нове про задоволення позову Особа 1 про визнання протиправною бездіяльність пенсійного органу та зобов’язано Відповідача здійснити індексацію пенсії Позивача із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,197 та у зв`язку з цим провести перерахунок та виплату пенсії, починаючи з 08.08.2023. Позовні вимоги Особи про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії за період з 01.03.2023 по 07.08.2023 (включно) залишено без розгляду за пропуском шестимісячного строку звернення до суду.
Відмовляючи у задоволенні позову та погоджуючись із позицією Відповідача, суд апеляційної інстанції зазначив, що Позивачці пенсія була призначена у 2022 році і для обчислення її розміру застосовано середній заробіток в Україні, з якого сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії, в розмірі 10846,37 грн., що є більшим за показник середньої заробітної плати розрахований з метою індексації пенсії у 2023 році (7405,03 грн.), який визначений пунктом 5 Порядку №124, у зв`язку з чим пенсія Особі 1 не збільшиться в разі її перерахунку відповідно до ч.2 ст. 42 Закону № 1058-ІV, Порядку № 124, Постанови №168 та застосування вищезазначеного показника (7405,03 грн), а тому з 01.03.2023 Особі 1 була встановлена щомісячна доплата до пенсії в розмірі 100 грн., передбачена п. 6 постанови №168.
Зазначаючи про хибність правової позиції суду апеляційної інстанції ВС 18.01.2025 вказав на наступне.
Частиною 5 ст. 2 ЗУ «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.1991 № 1282-ХІІ (в редакції ЗУ № 2040-ІХ від 15.02.2022) визначено, що індексація пенсій проводиться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, із застосуванням коефіцієнта збільшення, що визначається відповідно до абзаців 2 і 3 частини другої ст. 42 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування № 1058-ІV.
Отже, враховуючи положення ч. 5 ст. 2 Закону № 1282-ХІІ та абз.4 ч.2 ст.42 Закону №1058-ІV Верховна Рада України уповноважила Кабінет Міністрів України визначати порядок здійснення індексації пенсій та розмір коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, але з урахуванням мінімального розміру збільшення, визначеного абзацу 2 ч.2 ст.42 Закону №1058-ІV.
Кабінет Міністрів України 20.02.2019 затвердив Порядок №124, яким визначив механізм проведення перерахунку раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії. Тобто з 2019 року впроваджено формулу обчислення коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески.
Згідно із пунктом 5 Порядку №124 у 2019 році перерахунок проводиться шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховувався для обчислення пенсії, станом на 01.10.2017 на коефіцієнт, визначений згідно із абз. 1 п. 4 цього Порядку.
Кожен наступний перерахунок проводиться з урахуванням збільшеного у попередніх роках показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.
Пенсії, які призначені відповідно до Закону № 1058- ІV та розмір яких не підвищено відповідно до п. 4 цього Порядку щороку підвищуються за рішенням КМУ в межах бюджету ПФУ і підвищення встановлюється в межах максимального розміру пенсії, визначеного Законом, а також враховується під час подальших перерахунків пенсії.
Відповідно до п.6 Порядку №124 під час перерахунку пенсій відповідно до цього Порядку враховуються суми доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, суми індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством. Якщо внаслідок перерахунку розмір пенсії зменшується, пенсія перераховується під час наступного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.
Тобто, запровадивши механізм щорічної індексації пенсій, зокрема, особам, пенсія яким призначена за Законом № 1058- ІV, для сталості пенсійного забезпечення громадян та видатків на його фінансування, держава взяла на себе зобов`язання забезпечити підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін шляхом підвищення пенсій із застосуванням нового уніфікованого механізму через збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, і який враховувався для обчислення пенсії, який не є сталим, та підвищення рівня матеріального забезпечення найбільш вразливих верств населення з числа пенсіонерів, незалежно від умов, з якими Закон № 1282-ХІІ пов`язував підстави для проведення індексації доходів, зокрема, пенсій.
Разом з тим, пунктом 5 Порядку №124 визначено базовий показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховувався для обчислення пенсії, а саме: станом на 01.10.2017 (3764,40 грн) до якого застосовується коефіцієнт, визначений за формулою наведеною в абз. 1 п.4 цього Порядку і в цій частині положення Порядку №124 суперечать Закону № 1058-ІV з огляду на наступне.
Розмір пенсії за віком визначається для кожного пенсіонера індивідуально за відповідною формулою і залежить від набутого ним страхового стажу, отриманої заробітної плати, з якої сплачувалися страхові внески та, зокрема, показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії.
Розмір щорічного збільшення зазначеного показника, повинен встановлюватися Кабінетом Міністрів України з урахуванням мінімального розміру збільшення, визначеного абз. 2 ч. 12 ст. 42 Закону № 1058-ІV.
Разом з цим, ВС наголосив на тому, що Кабінет Міністрів України не уповноважений та не вправі установлювати базову розрахункову величину (показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховувався для обчислення пенсії станом на 01.10.2017, який становить 3764,40 грн) до якої може бути застосований коефіцієнт збільшення, оскільки такий підхід нівелює основне призначення індексації грошових доходів населення – підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін та суперечить акту вищої юридичної сили Закону № 1058-ІV, абзацом 1 частини другої статті 42 якого чітко визначено, що для забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховувався для обчислення пенсії.
Отже, з огляду на визначені в ч.3 ст. 7 КАСУ правила, ВС зазначив, що під час перерахунку пенсії, який здійснюється з метою забезпечення її індексації, положення Порядку №124 підлягають застосуванню виключно в частині, яка не суперечить положенням Закону № 1058-ІV, у зв`язку з чим під час такого перерахунку використовуватись має той показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який безпосередньо враховувався для обчислення такої пенсії в момент її призначення.
Окрім того, Постановою КМУ № 168 з 01.03.2023 було установлено, що перерахунок пенсій згідно з Порядком №124 проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії у розмірі 1,197 (п.1).
Таким чином, індексація пенсій у 2023 році повинна проводитись відповідно до постанови №168, Порядку №124 та з урахуванням приписів ч.2 ст. 42 Закону № 1058-ІV шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який безпосередньо враховувався для обчислення пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення 1,197
Застосовуючи наведені вище норми права, з урахуванням зазначених вище правових висновків Верховний Суд констатував, що Відповідач, здійснюючи перерахунок пенсії Особі 1 на підставі ч.2 ст. 42 Закону № 1058-ІV, встановивши їй щомісячну доплату до пенсії в розмірі 100 грн., замість застосування коефіцієнта збільшення 1,197 до показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який безпосередньо враховувався для обчислення пенсії позивачки, діяв не у відповідності до вимог чинного законодавства.
Водночас, ВС наголосив, що право на індексацію пенсії не є абсолютним і його захист може бути обмеженим строком звернення до суду за захистом прав, свобод та інтересів, встановленим процесуальним законом.
Враховуючи те, що Позивачка звернулась до суду з цим позовом 08.02.2024 її права можуть бути захищені судом з 08.08.2023 – тобто в межах шестимісячного строку, встановленого ч.2 ст. 122 КАС, а не з 01.03.2023, як помилково вважав суд першої інстанції, а тому позов підлягає частковому задоволенню.