Типові спірні ситуації, з якими стикаються споживачі послуг теплопостачання та постачання гарячої води Теплоенерго:
- неналежне виконання послуг з боку Теплоенерго, але при цьому вартість нараховується в повному обсязі;
- завищені рахунки за теплопостачання та постачання гарячої води ( в тому числі збільшення опалювальної площі або площі, до якої споживач не має відношення);
- нарахування плати Теплоенерго за теплопостачання та постачання гарячої води без врахування засобів обліку;
- створення перешкод Теплоенерго при підключення до мереж теплопостачання та постачання гарячої води;
- створення перешкод Теплоенерго по встановленню засобів обліку мереж теплопостачання та постачання гарячої води (не постановлення на облік засобів обліку);
- створення перешкод Теплоенерго по відключенню від послуг теплопостачання та постачання гарячої води.
Постійне відстеження законодавства та судової практики щодо постачання Теплоенерго теплопостачання та гарячяго водопостачання дозволяє клієнтам АБ «Ткачук і партнери» отримати бажаний результат та відбитися від безпідставних претензій Теплоенерго, врегулювати спори щодо нарахування споживачу зайвої вартості платежу за спожите тепло, неналежне надання послуг, незабезпечення температури в батареях опалення, стягнення через суд безпідставної заборгованості за теплоенергію з нарахуванням великих сум пені та інфляційних виплат, що є не вичерпним переліком незаконних дій теплопостачальних компаній.
Адвокати АБ «Ткачук і партнери» можуть представляти Ваші інтереси по наступній категорії спорів у сфері теплопостачання:
- Спори щодо перерахунку зайво нарахованої суми платежу Теплоенерго за спожиту теплову енергію та гаряче водопостачання;
- Спори щодо укладення та виконання договорів на надання послуг Теплоенерго по постачанню теплової енергії та гарячого водопостачання;
- Спори відносно надання неякісних послуг Теплоенерго по теплопостачанню та гарячому водопостачанню;
- Представництво інтересів клієнта по позовах Теплоенерго щодо стягнення вартості теплопостачання та гарячого водопостачання;
- Спори щодо обліку спожитої теплової енергії та гарячого водопостачання;
- Спори щодо від’єднання споживача від теплової мережи;
- Спори відносно постачання теплової енергії, параметри якої не відповідають затвердженим нормативам за теплову енергію;
- Спори стосовно цінової політики Теплоенерго.
ПОСЛУГИ АДВОКАТА У СФЕРІ ПОСТАЧАННЯ ТЕПЛОВОЇ ЕНЕРГІЇ
- Отримання консультації за Вашим питанням;
- Ведення переговорів від імені клієнта щодо вирішення питання по постачанню теплоенергії;
- Підготовка скарг до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на неправомірні дії та рішення теплопостачальних компаній та Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів;
- Складання адвокатських запитів з питань постачання теплоенергії;
- Ознайомлення з матеріалами справи, якщо справа щодо постачання теплової енергії перебуває вже у суді;
- Оцінка Вашої ситуації та оцінка перспектив можливих судових процесів зі спору щодо постачання теплової енергії;
- Підготування претензій відносно спору по постачанню теплової енергії, підготовка відповіді на претензію;
- Підготовка процесуальних документів зі спору по теплопостачанню – позову, заперечення на позов, відповіді на заперечення, клопотання;
- Оскарження судових рішень шляхом підготовки апеляційних та касаційних скарг зі спору щодо постачання теплової енергії;
- Представництво інтересів клієнта в суді першої інстанції, апеляції, Верховному Суді у спорах по теплопостачанню.
- Захист інтересів клієнта на стадії виконавчого провадження.
Для уникнення тривалих і вкрай емоційних та неприємних судових спорів у майбутньому слід звернути увагу на деякі законодавчі нюанси та правову позицію судів при розгляді справ зі спорів з Теплоенерго.
Основними законодавчими актами, що регулюють правовідносини у сфері постачання теплової енергії є Закони України «Про теплопостачання», «Про житлово-комунальні послуги», “Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання”, “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку”.
Централізоване опалення – послуга, спрямована на задоволення потреб споживача у забезпеченні нормативної температури повітря у приміщеннях квартири (будинку садибного типу), яка надається виконавцем з використанням внутрішньобудинкових систем теплопостачання.
НЕПРАВОМІРНЕ НАРАХУВАННЯ ЗАВИЩЕНОЇ СУМИ ЗА СПОЖИТУ ТЕПЛОЕНЕРГІЮ.
Найбільш «болючі» питання для споживача теплоенергії – це виникнення заборгованості за тепло, нарахування на неї пені та стягнення інфляційних витрат. При цьому, коли приходять платіжки навряд чи у когось вистачає часу, бажання або знань розібратися чому саме таку суму за спожите тепло нараховано.
В даному випадку існують системні проблеми у сфері обліку теплової енергії, халатність з боку працівників теплопостачальних компаній та їх безконтрольність.
Так, зазначене питання регулюється Правилами надання послуги з постачання теплової енергії, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 830 (із змінами і доповненнями).
Послуга надається споживачеві згідно з умовами договору, що укладається відповідно до ст. ст. 13, 14 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».
Одиницею вимірювання обсягу (кількості) спожитої споживачем теплової енергії є гігакалорія (Гкал). Для переведення одиниць вимірювання теплової енергії приладами обліку застосовуються коефіцієнти 1 Гкал = 1162,2 кВт•г, 1 кВт•г = 0,000859 Гкал, 1 Гкал = 4,1868 ГДж, 1 ГДж = 0,2388 Гкал.
Комерційний облік послуги здійснюється вузлом комерційного обліку, що забезпечує загальний облік споживання послуги у будівлі, її частині (під’їзді), обладнаній окремим інженерним вводом, згідно з показаннями його засобів вимірювальної техніки. Якщо будівлю оснащено декількома вузлами комерційного обліку обсяг спожитої послуги та її розподіл відбувається за сумою показань всіх вузлів.
Якщо будинок не оснащений вузлом комерційного обліку теплової енергії обсяг споживання теплової енергії визначається відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018 № 315 (з змінами і доповненнями). У таких будинках опалення розраховується на основі теплового навантаження будинку, яке залежить від фактичної кількості годин постачання теплової енергії та фактичної середньомісячної температури зовнішнього повітря.
Розподіл між споживачами обсягу спожитої у будівлі послуги здійснюється з урахуванням показань вузлів розподільного обліку/приладів-розподілювачів теплової енергії, а у разі їх відсутності – пропорційно опалюваній площі (об’єму) приміщення споживача відповідно до Методики.
Слід звернути увагу, що обсяг теплової енергії, витраченої на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень будівлі, а також на забезпечення функціонування внутрішньобудинкових систем опалення розподіляється також на споживачів, приміщення яких обладнані індивідуальними системами опалення або відокремлені (відключені) від мережі централізованого опалення.
Вартістю послуги є встановлений відповідно до законодавства тариф на теплову енергію для споживача, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, а для багатоквартирних будинків, обладнаних системою автономного теплопостачання, як сума тарифів на виробництво та постачання теплової енергії.
Отже, плата за послугу розраховується виходячи з розміру встановленого тарифу та обсягу спожитої послуги, визначеного та розподіленого відповідно до законодавства.
Звертаю особливу увагу, що несанкціоноване втручання в роботу вузлів розподільного обліку/приладів-розподілювачів теплової енергії забороняється. Якщо встановлено факт несанкціонованого втручання (самовільний демонтаж, умисне знищення, пошкодження, розкомплектування, зокрема порушення цілісності пломб) в роботу вузла розподільного обліку/приладу-розподілювача теплової енергії, зазначений вузол/прилад вважається таким, що вийшов з ладу.
ПОРЯДОК РОЗРАХУНКУ ВАРТОСТІ ПОСЛУГ ЦЕНТРАЛІЗОВАНОГО ОПАЛЕННЯ
У разі наявності засобів обліку оплата комунальних послуг здійснюється виключно на підставі їх показників на кінець розрахункового періоду згідно з умовами договору, крім випадків, передбачених законодавством.
Плата за надані послуги вноситься споживачем відповідно до показань засобів обліку теплової енергії на підставі платіжного документа (розрахункової книжки, платіжної квитанції тощо) або відповідно до умов договору на встановлення засобів обліку. Показання квартирних засобів обліку знімаються споживачем щомісяця.
Порядок розрахунку вартості послуг централізованого опалення у разі наявності будинкових засобів обліку теплової енергії.
Плата за послуги нараховується згідно з показаннями будинкового засобу обліку теплової енергії у таких випадках:
- у разі відсутності засобів обліку теплової енергії, встановлених у квартирі (будинку садибного типу);
- у разі несправності квартирних засобів обліку, що не підлягає усуненню, з моменту її виявлення;
- у разі відсутності у виконавця показань квартирних засобів обліку теплової енергії за розрахунковий період.
Показання будинкових засобів обліку знімаються представником виконавця один раз на місяць у присутності постачальника та представника споживачів.
У разі встановлення будинкових засобів обліку теплової енергії споживач оплачує послуги згідно з їх показаннями пропорційно опалюваній площі (об’єму) квартири (будинку садибного типу).
Порядок розрахунку вартості послуг централізованого опалення у разі відсутності будинкових та квартирних засобів обліку теплової енергії.
У разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії плата за надані послуги справляється згідно з установленими нормативами (нормами) споживання з розрахунку за 1 кв. метр (куб. метр) опалюваної площі (об’єму) квартири (будинку садибного типу) та з урахуванням фактичної температури зовнішнього повітря і фактичної кількості днів надання цієї послуги в місяці, який є розрахунковим.
Розмір щомісячної плати (П) за послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії за розрахунковий період протягом опалювального сезону у разі застосування одноставкового тарифу визначається виконавцем за формулою:
П = ТО х S х Кi х (ni/nкi),
де ТО – одноставковий тариф на послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) житлових будинків без будинкових та квартирних засобів обліку теплової енергії, гривень за 1 кв. метр (гривень за 1 куб. метр) за розрахунковий період протягом опалювального сезону (з податком на додану вартість);S – опалювана площа (об’єм) квартири (будинку садибного типу) споживача, який отримує послугу з централізованого опалення та не має будинкового або квартирного засобу обліку теплової енергії, кв. метрів (куб. метрів);Кі – коефіцієнт, що враховує відхилення в i-му місяці фактичної температури зовнішнього повітря та тривалості опалювального сезону від показників, врахованих під час розрахунку діючого тарифу;ni – тривалість опалювального періоду в i-му місяці, яка врахована у встановлених тарифах на послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії; nкi – календарна кількість діб в і-му місяці.
У разі застосування двоставкового тарифу на послугу з централізованого опалення розмір щомісячної плати за послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії за розрахунковий період протягом опалювального сезону визначається виконавцем як сума плати, розрахована виходячи з умовно-постійної частини тарифу (щомісяця протягом року) та умовно-змінної частини тарифу (щомісяця протягом опалювального сезону).
У разі виявлення порушення виконавцем послуги встановленого порядку розрахунку вартості послуг централізованого опалення споживач має право:
- звернутися до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) як орган, який забезпечує захист прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами.
- звернутися до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів з проханням провести відповідну перевірку та винести суб’єкту господарювання припис з вимогою усунути порушення, зокрема зменшити заборгованість споживача за послуги з централізованого опалення;
- подати позов про захист прав споживача до суду.
Про можливість вирішення спірного питання в позасудовому порядку шляхом подачі скарги Держпродспоживслужби можливо навести на прикладі справи № 816/982/18. Спір у цій справі виник із-за того, що на підставі звернень споживачів щодо неправомірності нарахування плати за централізоване теплопостачання, ГУ Держпродспоживслужби проведено позапланову перевірку виконавця послуги, за наслідками якої останньому винесено припис із вимогою зменшити споживачам заборгованість за послуги з централізованого опалення майже вдвічі, оскільки ним було нараховано заборгованість споживачам по акту з порушенням вимог чинного законодавства.
Верховний Суд у зазначеній справі, залишив в силі судові рішення попередніх інстанцій, яким відмовлено у задоволені позову про скасування вказаного припису ГУ Держпродспоживслужби.
Також визнати неправомірними дії виконавця послуг з теплового постачання щодо незаконного нарахування заборгованості за надання послуг можливо в судовому порядку.
Так у справі № 5928/613/17 (після скасування Верховним Судом рішення апеляційної інстанції про відмову у задоволенні позову споживача), апеляційний суд визнав неправомірними дії постачальника теплової енергії, яким споживачу безпідставно нараховано заборгованість.
Таким чином, можливо самостійно контролювати обсяг спожитої теплоенергії, і у зв’язку із чим з’ясувати правильність виставлених сум платежу за опалення.
Водночас своєчасне звернення до адвоката допоможе споживачу з’ясувати правильність нарахованих сум та захиститися від можливих безпідставних претензій теплопостачальних компаній.
ПРАВО СПОЖИВАЧА НА ВІДКЛЮЧЕННЯ ВІД ЦЕНТРАЛІЗОВАНОГО ОПАЛЕННЯ.
Відповідно до п. 12 ч. 1 ст. 7 Закону України “Про житлово-комунальні послуги” споживач має право у встановленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води.
Відключення від мереж централізованого опалення та можливість встановлення індивідуального опалення у багатоповерхових житлових будинках регулюється Порядком відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води, який затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 26 липня 2019 року № 169.
Порядок визначає процедуру відключення власників (співвласників) будівель, у тому числі житлових будинків, квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» .
Система індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) – комплекс обладнання та матеріалів, розміщених в окремому будинку, квартирі, нежитловому приміщенні багатоквартирного будинку, що є самостійними об’єктами нерухомого майна, призначений для виробництва теплової енергії для потреб опалення такого нерухомого майна, а також за потреби приготування гарячої води.
Порядок відключення власників (співвласників) будівель, у тому числі житлових будинків від ЦО та/або ГВП.
Власник (співвласники) будівлі, в тому числі житлового будинку, подає (подають) до органу місцевого самоврядування заяву про відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, від ЦО та/або ГВП, яка складається в довільній формі, із зазначенням причини відключення, а також інформацію про намір влаштування в будівлі систем індивідуального чи автономного теплопостачання. Для багатоквартирного будинку до заяви додатково додається протокол зборів співвласників багатоквартирного будинку (витяг із протоколу) про ухвалене співвласниками рішення про відключення будинку від ЦО та/або ГВП.
Заява про відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, від ЦО та/або ГВП передається на розгляд Комісії, яка на найближчому засіданні розглядає відповідну заяву за участю заявника чи його уповноваженого представника. Комісія передає рішення до органу місцевого самоврядування протягом п’яти робочих днів із дня його прийняття. Копія рішення Комісії надається заявникові.
Для відключення будівлі власник (співвласники) забезпечує розроблення проекту відключення будівлі від ЦО та/або ГВП, який має відповідати вимогам чинних державних будівельних норм та правил, і проекту системи індивідуального чи автономного теплопостачання будівлі, який розробляється з урахуванням схеми теплопостачання населеного пункту.
Відключення будівлі від ЦО та/або ГВП здійснюється виконавцем відповідної комунальної послуги, або оператором зовнішніх інженерних мереж, якщо він не є виконавцем комунальної послуги, або залученим власником (співвласниками) суб’єктом господарювання, які у випадках, передбачених законодавством, мають ліцензію на провадження відповідної господарської діяльності.
Відключення будівлі від ЦО та/або ГВП здійснюється лише в міжопалювальний період, але не пізніше ніж 01 вересня.
Після виконання робіт із відключення будівлі від ЦО та/або ГВП складається відповідний акт про відключення будівлі – по одному примірнику для власника/представника співвласників та кожного виконавця відповідної комунальної послуги, а також для оператора зовнішніх інженерних мереж або іншого суб’єкта господарювання (у разі їх залучення). Такий акт підписується усіма присутніми під час відключення сторонами.
Порядок відокремлення (відключення) власників квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків від ЦО та ГВП.
Власники квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, приєднаного до ЦО та ГВП, мають право відокремити (відключити) свою квартиру чи нежитлове приміщення від ЦО та ГВП у разі, якщо на день набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальні послуги» (10.12.2017) не менше як половина квартир та нежитлових приміщень цього будинку відокремлена (відключена) від ЦО та ГВП, та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні.
Інформація про перелік багатоквартирних будинків, у яких не менше ніж половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від ЦО та ГВП, розміщується на офіційних веб-сайтах органів місцевого самоврядування, виконавців відповідних комунальних послуг.
Для відокремлення (відключення) від ЦО та ГВП власник квартири чи нежитлового приміщення багатоквартирного будинку звертається до органу місцевого самоврядування з письмовою заявою в довільній формі із зазначенням причини відокремлення (відключення) та подає інформацію про намір влаштування системи індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) такої квартири чи нежитлового приміщення.
Цю заяву розглядає Комісія за участю заявника або його уповноваженого представника.Комісія надає заявникові рекомендації щодо можливих варіантів влаштування системи індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні та щодо збору вихідних даних і технічних умов для виготовлення відповідної проектної документації. Витяг із протоколу Комісії з результатами розгляду звернення надається заявникові протягом десяти робочих днів.
Комісія у місячний термін приймає рішення. Якщо Комісія прийняла позитивне рішення, то заявник отримує перелік організацій, до яких варто звернутися для отримання технічних умов для розробки проєкту індивідуального (автономного) теплопостачання і відокремлення від мереж централізованого опалення.
Основною підставою для відмови у наданні дозволу на відключення є неможливість забезпечення, у разі відокремлення приміщення даного споживача (секції, під’їзду) від внутрішньо-будинкових мереж централізованого опалення, безперебійної роботи інженерного обладнання сусідніх приміщень або будинку в цілому.
Для відключення квартири власник забезпечує розроблення проекту відокремлення (відключення) квартири від ЦО та ГВП, який виготовляється відповідно до державних будівельних норм і правил та має забезпечити ізоляцію транзитних стояків, а також, у разі потреби, перенесення транзитних стояків. За потреби, власник забезпечує виготовлення проекту встановлення системи індивідуального теплопостачання у такій квартирі. Усі витрати, пов’язані з відокремленням (відключенням) квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП, здійснюються за рахунок власника.
Для виконання робіт із відокремлення від ЦО та ГВП власник квартири чи нежитлового приміщення повідомляє виконавця відповідної комунальної послуги та виконавців робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання та постачання гарячої води про своє рішення щодо відокремлення (відключення) від ЦО та ГВП шляхом подання письмової заяви в довільній формі, у якій зазначається наявність підстави для такого рішення згідно із Законом України «Про житлово-комунальні послуги». До заяви додається копія витягу з протоколу засідання Комісії про розгляд питання щодо відокремлення (відключення) такої квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП, а також копія проекту такого відокремлення (відключення).
Після завершення робіт із відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП складається відповідний акт – по одному примірнику для власника, представника виконавця комунальної послуги з постачання теплової енергії, представника виконавця комунальної послуги з постачання гарячої води, виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем постачання гарячої води, а також для іншого суб’єкта господарювання у разі залучення його власником для виконання робіт з відокремлення. Такий акт підписується присутніми під час відокремлення сторонами.
Не допускається примусове відокремлення (відключення) від ЦО та ГВП власників квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до ЦО та ГВП, у багатоквартирних будинках у разі відокремлення (відключення) від ЦО та ГВП інших власників квартир та нежитлових приміщень.
Рішення органів місцевого самоврядування про відмову в наданні дозволу на відключення від централізованого опалення та влаштування індивідуальної системи опалення може бути оскаржене в судовому порядку.
Звертаю увагу! Законодавством не передбачено відключення індивідуальних споживачів теплової енергії, що мешкають у багатоповерхових будинках, від мереж централізованого опалення. Таке відключення можливе виключно щодо окремих житлових будинків, за наявності згоди всіх власників квартир, розташованих в будинку та з урахуванням технічних можливостей газопостачання, електропостачання, водопостачання даного населеного пункту щодо забезпечення живлення запропонованої власником системи теплопостачання.
З цього приводу слід навести правову позицію Верховного Суду у справі № 703/69/16-ц, зокрема – самовільне відключення споживачів від мережі централізованого опалення з порушенням установленого законодавством порядку не звільняє споживача від обов’язку щодо оплати відповідних послуг. Верховний Суд зазначив, що установивши, що відповідачі самовільно відключили свою квартиру від мережі централізованого опалення, не вирішили у передбаченому чинним законодавством порядку питання про надання дозволів на таке відключення, суди дійшли обґрунтованого висновку про стягнення з них наявної заборгованості, оскільки відсутні підстави для скасування нарахувань за теплову енергію та зняття відповідачів з обліку як споживачів послуги, яку вони не отримують. Аналогічна позиція сформульована у постановах Верховного Суду у справах 456/2222/16-ц, № 629/367/17, № 522/401/15-ц.
З огляду на викладене, у разі прийняття рішення про відключення від централізованого теплопостачання, з метою уникнення негативних наслідків такого відключення, звертайтесь до адвоката, який проконсультує як швидко в межах правового поля вирішити це питання.
Таким чином, адвокати зі спорів щодо постачання теплової енергії АБ «Ткачук і партнери» нададуть консультацію щодо вирішення спірного питання клієнта, підготують скаргу та позовну заяву щодо порушення Ваших прав у сфері теплопостачання, а також будуть представляти інтереси клієнта в суді.