Наслідком ДТП є спричинення пошкодження транспортним засобам, що є учасниками ДТП і таку матеріальну шкоду зобов’язана відшкодувати потерпілій Особі Страхова Компанія в межах ліміту договору страхування, а поза цим лімітом- винна у ДТП Особа.
ЗБИТКАМИ ПО ДТП, ЯКІ МОЖУТЬ БУТИ ВІДШКОДОВАНІ, Є ШКОДА ПОВ`ЯЗАНА З :
– пошкодженням або фізичним знищенням транспортного засобу;
-пошкодженням чи фізичним знищенням доріг, дорожніх споруд, технічних засобів регулювання руху;
– пошкодженням або фізичним знищенням майна потерпілого;
-проведенням робіт, які необхідні для врятування потерпілих у результаті ДТП;
-пошкодженням транспортного засобу, використаного для доставки потерпілого до відповідного закладу охорони здоров`я;
– евакуацією транспортного засобу з місця пригоди;
– із завданням шкоди здоров’ю потерпілого. При заподіянні шкоди життю та здоров’ю потерпілому внаслідок ДТП відшкодування можливе за шкоду, пов’язану з:
– лікуванням потерпілого;
– тимчасовою втратою працездатності потерпілого;
– стійкою втратою працездатності потерпілим;
– смертю потерпілого.
Також відшкодуванню підлягає завдана потерпілому моральна шкода, що полягає у фізичному болю та стражданнях, яких потерпілий –фізична особа зазнав у зв’язку із каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я або внаслідок порушення нормального життєвого розкладу у зв’язку із неможливістю користування пошкодженим (знищеним) автомобілем.
У цих випадках, як перед потерпілою, так і винною в ДТП Особам и постають головні питання:
ЯК ВИЗНАЧИТИ РОЗМІР ШКОДИ, ЯКИЙ ОРГАН (УПОВНОВАЖЕНА ОСОБА) ОЦІНЮЄ РОЗМІР СПРИЧИНЕНОЇ ДТП ШКОДИ ТА ЯКИМИ НАЛЕЖНИМИ ДОКУМЕНТАМИ ПІДТВЕРДЖУЄТЬСЯ РОЗМІР ЗБИТКІВ ?
Якщо цивільна відповідальність винної у ДТП Особи застрахована, розрахунок виплати являє собою експертну оцінку, яка проводиться аварійними комісарами Страхової Компанії. Якщо протягом 10-робочих днів після отримання повідомлення про ДТП страховик не направить свого експерта для визначення причин настання страхового випадку і розмірів збитків, постраждала особа має право викликати свого експерта для визначення розміру збитків.
При цьому ремонт можна робити після розрахунку виплати страховою компанією, а експертиза проводиться протягом 10 днів з часу заяви про ДТП, оскільки відшкодування з боку страховика не буде.
ВАЖЛИВО ! Визначення вартості збитків відбувається у відповідності до Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів, затвердженої наказом Міністерства юстиції України та Фонду державного майна України № 142/5/2092 від 24.11.2003.
Відповідно до п. 2.4. Методики вартість матеріального збитку (реальні збитки) визначається як вартісне значення витрат, яких зазнає власник у разі пошкодження або розукомплектування КТЗ, з урахуванням фізичного зносу та витрат, яких зазнає чи може зазнати власник для відновлення свого порушеного права користування КТЗ (втрати товарної вартості).
Для визначення вартості матеріального збитку, завданого власнику КТЗ, застосовуеться витратний підхід і метод калькуляції вартості відновлювального ремонту.
Згідно пп 8.2., 8.3 вартість матеріального збитку (У), завданого власнику КТЗ, визначається такою, що дорівнює ринковій вартості КТЗ на момент пошкодження за наявності однієї з нижчезазначених умов:
а) якщо, незважаючи на принципи внеску та найбільш ефективного використання, вартість відновлювального ремонту КТЗ не менша за його ринкову вартість:
деСвр | – | вартість відновлювального ремонту; |
б) якщо сума вартості відновлювального ремонту з урахуванням значення коефіцієнта фізичного зносу КТЗ і втрати товарної вартості не менша за ринкову вартість КТЗ за умови, що Свр ≤ С,
Свр+ВТВ=С, Свр=Ср+См+Ссх(1-Е3)
де: Ср-вартість ремонтно-відновлювальних робіт;
См-вартість необхідних для ремонту матеріалів;
Сс-вартість нових складників, що підлягають заміні під час ремонту;
Е3 –коєфіціент фізичного зносу (ро зраховується за п.3.37)
ВТВ-величина втрати товарної вартості.
в)якщо неможливо відновити КТЗ відповідно до технічних вимог
виробника.
В інших випадках вартість матеріального збитку визначається як сума вартості відновлювального ремонту з урахуванням значення коефіцієнта фізичного зносу складників КТЗ (Сврз) та величини ВТВ за формулою:
У= Свр=Ср+См+Ссх(1-Е3)+ВТВ
Відповідно до п. 8.5.2 вартість відновлювального ремонту визначається за формулою Свр=Ср+См+Сс.
Верховний Суд 16.10.2023 не прийняв, як належний доказ розміру збитків, завданих пошкодженням автомобіля в ДТП, висновок експертизи, оскільки її проведено не у відповідності із Методикою № 142/5/2092.
Верховний Суд зазначив, що висновок судової транспортно-товарознавчої експертизи від 24.03.2022 складено з порушенням Методики, так як експертом при визначенні вартості відновлювального ремонту транспортного засобу Позивачки, безпідставно не враховано коефіцієнт його фізичного зносу до ДТП, у той час як автомобіль Позивачки (потерпілої сторони у ДТП) 2010 року випуску. Окрім того, ВС вказав, що автомобіль Позивачки, було відчужено на підставі договору купівлі-продажу, як такий, що не є фізично знищеним, а тому висновок експерта від 24.05.2022, яким визначено утилізаційну вартість пошкодженого автомобіля, не є належним доказом у справі як доказ розміру завданої шкоди.
За таких підстав, ВС дійшов висновку, що Потерпіла Особа має право на компенсацію за рахунок Особи 2(винної у ДТП Особи) у розмірі 153 829 грн. на відшкодування шкоди, пов`язаної з економічною недоцільністю ремонту автомобіля з наступного розрахунку: (509 329 грн. (ринкова вартість автомобіля до ДТП) – 133 000 грн. (вартість автомобіля під час продажу) – 230 000 грн (сума страхового відшкодування + 7 500 грн (витрати на евакуацію з місця ДТП)).
Винуватці ДТП дуже часто можуть не погоджуватися з розміром збитку порахованого оцінювачем на тій підставі, що вони не були присутні при складенні акту огляду транспортного засобу.
Проте, Верховний Суд у постанові від 23.11.2020 зазначив, що Методика № 142/5/2092 не вимагає присутності винуватця при огляді, а передбачає лише його бажане повідомлення про час та місце огляду. Якщо ж його не було при проведені огляду, то оцінка не може бути поставлена під сумнів з цих підстав.
Окрім того, часто у висновок вартості нанесеної авто внаслідок ДТП шкоди експерти включають складові, які підлягають відшкодуванню при наявності певних умов (обставин), зокрема, нараховується величина втрати товарної вартості.
Суд апеляційної інстанції, зменшуючи 21.08.2023 суму коштів, яка підлягає відшкодуванню як шкода завдана автомобілю потерпілого внаслідок ДТП вказав, що стягуючи із Відповідача 99 300 грн. вартості матеріального збитку, суд першої інстанції не обґрунтував наявність підстав для стягнення в частині суми 47 243 грн.- величини втрати товарної вартості автомобіля (згідно експертної оцінки, проведеної на замовлення Потерпілого).
Апеляційний суд вказав, що зношеність пошкодженого майна враховується у випадках стягнення на користь потерпілого його вартості, а величина втрати товарної вартості входить до вартості матеріального збитку (реальних збитків). Однак.величина втрати товарної вартості нараховується в разі потреби проведення ремонтних робіт, що здійснюються як методами відновлення, так і методами заміни пошкоджених: деталі, складової одиниці чи комплектувального виробу, які відповідають вимогам конструкторської документації усіх типів КТЗ.
Отже, нарахування втрати товарної вартості передбачено, коли провадиться ремонт окремих деталей, вузлів і агрегатів, а також у разі заміни деталей, якщо це впливає на зовнішній вигляд й експлуатаційні якості транспортного засобу. Втрата товарної вартості не нараховується у разі заміни деталей, вузлів і агрегатів, що не потребують фарбування, за умови, що це не впливає на зовнішній вигляд й експлуатаційні якості автомобіля (заміна двигуна на новий, заміна фар, ліхтарів, скла, шин тощо). Якщо ж у разі заміни деталей, вузлів і агрегатів буде потрібне фарбування, то за умови, що це впливає на зовнішній вигляд транспортного засобу, втрата товарної вартості нараховується.
У разі відсутності оцінки завданої автомобілю шкоди або заперечення однієї із сторін її висновків, можливе проведення судової експертизи на предмет визначення розміру спричиненої ДТП шкоди автомобілю потерпілого. Однак, будь-яка із сторін може бути незгодна також і з судовою екпертизою.
Проте, Верховний Суд 18.05.2023 закриваючи провадження у справі за позовом потерпілої у ДТП Особи про оскарження дій експерта, вказав, що Законом України «Про судову експертизу» не передбачено можливості оскарження дій експерта під час проведення автотехнічної експертизи внаслідок ДТП у спосіб подачі позову до суду. Повноваження щодо з`ясування питання, чи були в діях експерта порушення під час проведення експертизи, покладені на Центральну експертно-кваліфікаційну комісію при Міністерстві юстиції України, а суд не може перебрати на себе функції цього органу. При цьому рішення цього органу за результатами розгляду дисциплінарного провадження може бути оскаржено в судовому порядку.
Разом з тим, оцінку такого доказу, як судова експертиза на предмет його належності, вправі робити суд, який розглядає відповідну справу.
Існують певні нюанси і у справах про стягнення Страховою Компанією з винної Особи в порядку регресу завданої та виплаченої Потерпілій Особі збитків пошкодженням у ДТП автомобіля.
Верховний Суд 07.07.2020 скасовуючи, постанову суду апеляційної інстанції про задоволення позову та направляючи справу на новий розгляд, вказав, що у справах цієї категорії суди повинні ураховувати спеціальні норми Закону України №1961-ІV, які обмежують належний до відшкодування розмір шкоди (збитків), не звертаючи увагу на розмір, який відшкодувала Страхова компанія, а також перевіряючи належність і достовірність документів, на підставі яких остання здійснювала такі виплати.
За результатами нового розгляду постановою суду апеляційної інстанції 08.09.2020 відмовлено у задоволенні позову Страхової Компанії про стягнення з Товариства 24 503 грн. відшкодування шкоди, завданою ДТП в порядку регресу.
При цьому апеляційний суд, ураховуючи висновки Верховного Суду від 07.07.2020, що на підставі спеціальної норми – ст. 29 вказаного Закону, страховик відповідальності винної у ДТП особи здійснює відшкодування витрат, пов`язаних з відновлювальним ремонтом транспортного засобу з урахуванням зносу, а різницю між реальними збитками і відновлювальним ремонтом пошкодженого транспортного засобу з урахуванням зносу на підставі ст. 1194 ЦКУ відшкодовує особа, яка завдала збитків . Шкоду, пов`язану із втратою товарної вартості транспортного засобу, страховик не відшкодовує.
Водночас, в акт виконаних робіт (взятого за основу розміру нанесеної шкоди) увійшла вартість запасних частин і паливно-мастильних матеріалів, а також найменування робіт і запчастин, заміна (встановлення) яких жодним чином не стосується наслідків ДТП. Тобто, Страхова Компанія належним чином не довела правильності розрахованої ним суми, заявленої до стягнення з винної Особи. При цьому, вартість запчастин та матеріалів, які не мають відношення до наслідків ДТП становить 31 793 ( з ПДВ) грн., яку не повинна була відшкодовувати Страхова Компанія, а тим більше пред’являти вимоги в порядку регресу до ТОВ суму відшкодування, включивши у тому числі і вказану суму.
Стосовно шкоди, пов`язаної з пошкодженням чи фізичним знищенням дороги, дорожніх споруд та інших матеріальних цінностей, то її розмір визначається на підставі аварійного сертифіката, рапорту, звіту, акту чи висновку про оцінку, виконаного аварійним комісаром, оцінювачем або експертом.
ВИЗНАЧЕННЯ РОЗМІРУ ШКОДИ, ЗАВДАНОЇ ЗДОРОВ’Ю ТА МОРАЛЬНОЇ ШКОДИ
У випадку нанесення шкоди життю та здоров’ю третіх осіб страхове відшкодування буде разраховуватись таким чином:
-компенсуються витрати на лікування-сюди входять транспортування, знаходження на стаціонарі, обстеження спеціалістів, терапія, реабілітація;
– виплачується компенсація з причин тимчасової непрацездатності- розмір недоотриманих доходів;
– якщо працездатність втрачається на тривалий строк, то виплачувати будуть від 12 до 36 мінімальних заробітних плат (сума визначається згідно із встановленою групою інвалідності);
– при відсутності документів, що підтверджує оплату, страхувальник платить 1/30 мінімальної заробітної плати;
– у випадку смерті розмір складає 12 мінімальних заробітних плат.
Збитки компенсуються не раніше чим через 15 діб и не пізніше ніж через 90 днів після того, як буде подано заяву про страховий випадок.
Усі витрати на медикаменти та медичні послуги мають бути підтверджені касовими і товарними чеками, а необхідність придбання саме таких медикаментів і отримання медичних послуг-рецептами лікаря. Якщо мало місце проведення операції, придбання медичних препаратів-усі витрати мають бути підтверджені договорами, рахунками-фактурами або накладними, виписаними на ім’я потерпілого. Для пред’явлення вимог про відшкодування втраченого заробітку треба отримати за місцем роботи завірені копії закритого лікарняного листа і розрахунок середнього заробітку за період непрацездатності.
На підтвердження права на вказані виплати є медичні довідки, чеки, рецепти, довідки з місця роботи тощо.
Отже, нерідко між потерпілою Особою та Страховою компанією, виною у ДТП Особою виникають спірні питання щодо визначення розміру завданої автомобілю в ДТП шкоди, а також здоров’ю та моральної шкоди, які вирішуються у судовому порядку.
Досвідчений у законодавчих нюансах, регулюючих вказане питання, а також у правових позиціях Верховного Суду адвокат допоможе потерпілій у ДТП Особі вірно визначити розмір завданої ДТП шкоди для досягнення головної мети ініціювання такої категорії справ-відшкодувати у повному обсязі нанесених збитків, а також допоможе винній у ДТП Особі – не сплачувати кошти, які він в межах правового поля не зобов’язаний оплачувати потерпілому.
ПОСЛУГИ АДВОКАТА ПРИ ВИЗНАЧЕННІ РОЗМІРУ ШКОДИ, ЗАВДАНОЇ ДТП:
1. Консультація з питань, пов’язаних із визначенням розміру матеріальної та моральної шкоди, завданої ДТП, аналіз виниклої ситуації та перспектив майбутніх судових процесів;
2. Зібрання доказів, у тому числі проведення експертної оцінки завданих автомобілю внаслідок ДТП пошкоджень та підготовка необхідних процесуальних документів- адвокатського запиту, позову, заяви, відзиву на позов, письмові заперечення, клопотання, у тому числі, про проведення експертизи, тощо;
3. Представництво інтересів клієнта у всіх судових інстанціях з метою захисту його інтересів у справах зі спору про відшкодування матеріальної шкоди, завданої ДТП;
4. Оскарження судових рішень, постановлених не на користь клієнта в Апеляційний та Верховний Суд;
5. Правовий супровід клієнта а стадії виконавчого провадження.