Перейти до вмісту
Главная страница » ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ ПРИПИНЯТИ ВИПЛАТУ ПЕНСІЇ З НЕПЕРЕДБАЧЕНИХ ЗАКОНОДАВСТВОМ ПІДСТАВ, А ПОНОВЛЕННЯ ВИПЛАТ ЗДІЙСНЮЄТЬСЯ З ЧАСУ ПРИПИНЕННЯ

ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ ПРИПИНЯТИ ВИПЛАТУ ПЕНСІЇ З НЕПЕРЕДБАЧЕНИХ ЗАКОНОДАВСТВОМ ПІДСТАВ, А ПОНОВЛЕННЯ ВИПЛАТ ЗДІЙСНЮЄТЬСЯ З ЧАСУ ПРИПИНЕННЯ

  • від

Пенсійні органи приймають безліч неправомірних рішень про припинення Особам  у виплаті пенсії, що змушує пенсіонерів відновлювати своє право на отримання пенсії у судовому порядку.

Переглядаючи судові рішення у справі зі спору вказаної категорії, Верховний Суд  28.02.2023 дійшов висновку про протиправність дій пенсійних органів про припинення Позивачу виплату пенсії по інвалідності з підстав, не передбачених чинним законодавством, зокрема отримання ним «подвійної пенсії».

При цьому ВС наголосив, що відновлення виплати пенсії повинно здійснюватися не з часу звернення Особи до пенсійних органів із заявою щодо поновлення пенсії, а з часу її незаконного припинення.

         Постановою суду апеляційної інстанції  задоволено позов Особи  про визнання протиправним та скасування розпорядження пенсійного органу щодо припинення виплати Особі пенсії з 02.11.2017 та зобов’язано Відповідача поновити виплату пенсії по інвалідності Позивачу у визначеному законодавством розмірі з 13.12.2018, тобто з часу  звернення із заявою до пенсійного органу.

 Верховним Судом від 28.02.2023 змінено вказану постанову в  частині дати, з якої Відповідача зобов`язано здійснити поновлення виплати пенсії Позивачу по інвалідності, а саме з 02.11.2017, тобто, з часу незаконного припинення виплати пенсії з огляду на наступне.

Встановлено, що Особа отримував пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» »  від 09.04.1992 № 2262-ХІІ з 01.08.2008 по 30.10.2014. Виплата пенсії за вислугою років припинена з 01.11.2014 у зв`язку із переїздом до м. Феодосії,  де пенсію Позивач не отримував і на обліку не перебував.

З 26 червня 2017 року позивачу призначено пенсію по інвалідності, але оспорюваним  розпорядженням від 02.11.2017 виплату пенсії по інвалідності припинено з посиланням на лист Міністерства оборони РФ про те, що Позивач  з 01.01.2015  отримує пенсію за вислугою років від цього Міністерства. При цьому відповідач листом повідомив позивача про відсутність підстав для поновлення виплати пенсії по інвалідності у зв`язку з зазначенням Особою недостовірних відомостей, а саме: встановлено факт подвійної виплати пенсії у період з 26.06.2017 по 31.10.2017.

Задовольняючи позов апеляційний суд виходив з того, що відповідач, вказуючи на відсутність підстав для виплати пенсії по інвалідності обмежився лише посиланням на ч. 1 ст. 49 Закону № 1058-ІV без конкретизації таких недостовірних відомостей, які начебто були вказані Позивачем.

Разом з тим, положеннями ч. 1 ст. 49 Закону не передбачено такої підстави для припинення виплати пенсії як «встановлення факту подвійної виплати», що вказує про неправомірність дій відповідача в межах спірних відносин.

При цьому в матеріалах міститься лише копія вказаного листа Міноборони РФ, а інформація, викладена в ньому не є достатньою для однозначного висновку, що він стосується саме Позивача, оскільки в листі лише вказано, що Особа з 01 січня 2015 року отримує пенсію за вислугу років від Міноборони РФ. Жодних інших відомостей (персональних даних), які б давали можливість належно ідентифікувати та встановити, що цей лист стосується саме особи Позивача в ньому не зазначено, а тому такий доказ не є належним, достатнім та достовірним.

В той же час, апеляційний суд зазначив,  що з жовтня 2014 року позивачу було припинено виплату пенсію в зв`язку з переїздом до м. Феодосія, проте в матеріалах справи відсутні належні докази того, що Особа  на час звернення до пенсійних органів у 2018 році проживає на непідконтрольній Уряду України території.

Отже припинення пенсійним органом особі виплату пенсії по інвалідності є незаконним, а оспорюване розпорядження підлягає скасуванню.

У свою чергу, Верховний Суд, погоджуючись із висновками суду апеляційної інстанції щодо протиправності дій пенсійних органів щодо припинення Особі у виплаті пенсії по інвалідності, зазначив про хибність висновків, що поновлення виплати пенсії повинно відбуватися з 13.12.2018, тобто з часу звернення Позивача до пенсійних органів.

Згідно позиції, викладеної у постанові Великої Палати від 20.05.2020 в Україні не існувало та не існує на сьогодні жодного строкового обмеження стосовно виплати пенсії у визначеному законодавством розмірі за минулий час, яку особа не отримувала з вини держави в особі її компетентних органів.

Зважаючи на те, що нарахування пенсії в повному обсязі («правильному» розмірі) покладається на відповідний територіальний орган Пенсійного фонду, непроведення Відповідачем поновлення виплати пенсії Позивачу свідчить про те, що його бездіяльність призвела до триваючого порушення права Позивача на отримання пенсійних виплат.

 Отже, за таких обставин обмеження права пенсіонера на отримання належної йому пенсії певними строками є неприпустимим.

З урахуванням вказаної позиції Великої Палати ВС зазначив, що у цій справі встановлено, що припинення виплати пенсії Позивачу було свавільним та неправомірним, а відтак, виплата пенсії по інвалідності Позивачу має бути поновлена з дати припинення її виплати, а саме з 02.11.2017.