Перейти до вмісту
Главная страница » СКАРГА В АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ ПО ТЕНДЕРУ

СКАРГА В АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ ПО ТЕНДЕРУ

Нерідко дії та рішення Замовників при здійсненні тендерних процедур замість купівлі за публічні кошти високоякісних товарів, робіт, послуг за оптимальними цінами намагаються досягти прямо протилежного результату – отримати товари, роботи, послуги сумнівної якості за не ринково високу якість  у «своїх» постачальників, та йдуть на наступні порушення:


-Безпідставний вибір переможця;

-Незаконне усунення учасника ( часто на підставі надуманих та формальних міркувань);

-Укладання Замовником договору з компанією, яка навіть не брала участь у тендері;

-Внесення змін після опублікування тендерної документації;

-Безпідставна відміна торгів Замовником;

-Інші порушення Замовника з метою недопущення чесного та прозорого тендеру.


Відповідно до ст. 18 Закону Про публічні закупівлі органом оскарження є Антимонопольний комітет України.

Подавати скаргу можливо під час проведення надпорогових закупівель, до яких відносяться:

-відкриті торги;

-конкурентний діалог;

-переговорна процедура закупівлі;

-торги з обмеженою участю;

-рамкова угода.


Також учасники можуть подати скаргу і на етапі підготовки пропозиції на умови та вимоги документації, якщо вони вважають, що вона не відповідає принципам та вимогам публічних закупівель


Скаргу може подати учасник закупівлі (будь якого юридичного статусу), який подав свою тендерну пропозицію та вважає, що замовник порушив їхні права та інтереси під час проведення торгів, та яка обов’язково має особистий кабінет на електронному майданчику Прозорро.

Якщо подано скаргу, подальше проведення торгів в такому випадку не допускається.

Скарга подається виключно в електронному вигляді через особистий кабінет (оскільки у паперовому вигляді вона не приймається). За її подачу справляється збір у розмірі, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Після здійснення оплати за подання скарги вона автоматично вноситься до реєстру скарг, де надалі формується реєстраційна картка, після чого скарга не може бути відкликана.

Інформацію, яку повинна містити скарга зазначена в ч. 5 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі».


Важливо, сплачені кошти за подану скаргу можуть бути повернуті у випадку:

-Прийнято рішення на користь скаржника;

-Якщо сплинув термін для подання скарги;

-Сума коштів сплачених за подання скарги не відповідає вартості для даної закупівлі (надлишково сплачені кошти).


Строки подання скарги установлені ч.8 ст. 8 Закону України «Про публічні закупівлі.

У разі порушення строків, визначених в абзацах першому – четвертому цієї частини, скарги автоматично не приймаються електронною системою закупівель.

В електронній системі закупівель автоматично оприлюднюються прийняті органом оскарження рішення та розсилаються повідомлення суб’єкту оскарження та замовнику.


Звертаємо увагу, що нерідким є випадки, коли АМКУ з формальних підстав не розглядає по суті скаргу на порушення вимог законодавства під час проведення тендеру по публічним закупівлям. В цьому випадку таке рішення АМКУ може бути оскаржене в судовому порядку.

Так, Верховний Суд 24.03.2023 залишив без змін судові рішення попередніх інстанцій про задоволення позову Консорціуму про визнано протиправним та скасування  рішення АМКУ про припинення розгляду скарги позивача на відмову тендерного комісії в участі у торгах на державні закупівлі.

 Задовольняючи позовні вимоги суди, з якими погодився Верховний Суду, дійшли висновку, що у відповідача не було підстав для припинення розгляду скарги позивача на підставі частин 12, 13 статті 18 Закону, оскільки скарга позивача містила (всупереч доводів відповідача) відповідні обґрунтування порушення його прав та інтересів з приводу рішення замовника про відхилення тендерної пропозиції Консорціуму. Зокрема,  скарга до АМКУ містить обґрунтування наявності у Консорціуму порушених прав та охоронюваних законом інтересів, оскільки він є учасником процедури Закупівлі, а оскаржуване до відповідача рішення Замовника, позбавило його права на подальшу участь у Закупівлі.

При цьому Верховний Суд звернув увагу, що п.4 ч. 5 статті 18 Закону  не вимагає встановлення наперед дійсності порушення прав скаржника, а містить вимоги лише про зазначення таких обставин у скарзі, що позивачем і було зроблено.

Отже для того, щоб скарга була прийнята до розгляду, належним виконанням вимог зазначеної норми права Закону є формальна наявність в скарзі відповідного обґрунтування наявності у суб`єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів, натомість, фактичне з`ясування наявності порушених прав та охоронюваних інтересів скаржника здійснюється органом оскарження під час розгляду скарги по суті та відповідна оцінка доводам скаржника надається саме в рішенні про задоволення чи про відмову у задоволенні скарги.


Якщо під час планування участі або в процесі участі у закупівлях виникає потреба у кваліфікованому супроводі та допомозі щодо оскарження вимог такої закупівлі або внаслідок прийнятого Замовником рішення звертайтесь до досвідчених адвокатів АБ «Ткачук і партнери», які допоможуть Вам подати до АМКУ юридично грамотно складену скаргу.