Перейти до вмісту
Главная страница » ПОЗАПЛАНОВА ПОДАТКОВА ПЕРЕВІРКА — ПІДСТАВИ ТА НАСЛІДКИ ДЛЯ ПЛАТНИКІВ ПОДАТКІВ ДОПОМОГА АДВОКАТА

ПОЗАПЛАНОВА ПОДАТКОВА ПЕРЕВІРКА – ПІДСТАВИ ТА НАСЛІДКИ ДЛЯ ПЛАТНИКІВ ПОДАТКІВ ДОПОМОГА АДВОКАТА


Якщо планова перевірка суб’єктів господарювання передбачається у плані роботі контролюючого органу, то необхідність у позаплановій перевірці у податкових органів може виникнути у будь-який час, що унеможливлює завчасну підготовку до неї.


Користуючись такими повноваженнями податкові органи нерідко у наказі про проведення позапланової перевірки зазначають формальні підстави, вказуючи лише загальну статтю ПКУ не конкретизуючи підставу, або проводять її із порушенням порядку, визначеного законодавством.

Наслідком таких перевірок стає прийняття податковими органами повідомлень-рішень про збільшення податкового зобов’язання та накладаються штрафи на платників податків на суми, які обчислюються не лише сотнями тисяч гривен, але і мільйонами !!!


Суб’єкти господарювання вимушені оскаржувати вказані неправомірні дії та рішення податківців в судовому порядку, але шансів перемогти такий потужний контролюючий орган, який будь –якими способами намагається «наповнити» бюджет, без допомоги досвідченого юриста зводиться до нуля.


Досвідчені та професійні у вирішенні таких судових спорів адвокати АБ «Ткачук і партнери» допоможуть оскаржити результати позапланових податкових перевірок, а також інші незаконні рішення (дії, бездіяльність) прийняті в ході її проведення, надавши наступні правові послуги:

  • Консультація з усіх питань стосовно законності проведення позапланової податкової перевірки та її результатів,  аналіз склавшоїся ситуації та визначення перспектив майбутніх судових процесів;

  • Правовий супровід при проведенні контролюючими органами позапланової перевірки;

  • Підготовка заперечень на акт перевірки;

  • Допомога у зібранні доказів та складання процесуальних документів-адвокатського запиту, позову, відзиву, заперечень, пояснень, клопотань тощо;

  • Оскарження незаконних позапланових податкових перевірок та їх результатів, податкових повідомлень-рішень, штрафів, пені, податкової застави,  адміністративного арешту;

  • Оскарження неправомірних дій (рішень, бездіяльності) контролюючих органів при проведенні позапланових податкових перевірок; 

  • Ознайомлення з матеріалами справи зі спору щодо законності проведення позапланової податкової перевірки, якщо справа вже перебуває в суді;

  • Участь у всіх судових інстанціях у справах зі спору щодо законності проведення позапланової податкової перевірки та її результатів, у тому числі за позовами контролюючих органів;

  • Оскарження незаконних судових рішень в апеляційному та касаційному порядку зі спорів щодо законності проведення податкових перевірок та їх результатів;

  • Правовий супровід клієнта на стадії виконавчого провадження.

 

Із досвіду адвокатів нашого Бюро можливо визначити правові питання з, якими  найчастіше звертаються клієнти до нашого Бюро:

  • Підстави проведення позапланових податкових перевірок;

  • Види позапланових податкових перевірок;

  • Оскарження незаконної позапланової податкової перевірки або доведення факту, що перевірка не проводилась;

  • Недопуск працівників податкових органів до позапланової  перевірки та наслідки цього;

  • Оскарження рішень, прийнятих податковими органами за результатами податкових позапланових перевірок;

  • Оскарження неправомірних дій, бездіяльності працівників податкових органів при проведенні податкових позапланових перевірок.

 

Вказаний перелік не є вичерпним, водночас, багаторічний досвід судової практики адвокатів АБ «Ткачук та партнери» дає можливість вирішити багато спірних питань, повязаних із проведенням податковими органами позапланових перевірок на користь клієнта та досягти бажаного результату.


ВИДИ ПОЗАПЛАНОВИХ ПОДАТКОВИХ ПЕРЕВІРОК, ПІДСТАВИ ТА ПОРЯДОК ЇХ ПРОВЕДЕННЯ, ОСКАРЖЕННЯ ТА ДОПОМОГА АДВОКАТА


Позапланові перевірки бувають виїзні; невиїзні; невиїзні електронні.


Позапланова документальна перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу.

 

Особливістю проведення позапланової податкової перевірки є те, що вона проводиться за наявності підстав, визначених пунктом 78.1 статті 78 ПКУ, тобто виключно за наявності хоча б однієї з таких підстав:


-отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового законодавства, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов’язковий письмовий запит контролюючого органу;

-платником податків не подано в установлений законом строк податкову декларацію, розрахунки, звітність для податкового контролю за трансфертним ціноутворенням, якщо їх подання передбачено законом;

-платником податків подано контролюючому органу уточнюючий розрахунок з відповідного податку за період, який перевірявся контролюючим органом;

-виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу;

платником податків подано в установленому порядку контролюючому органу заперечення до акта перевірки в порядку, визначеному п. 86.7 ст. 86 ПКУ, або скаргу на прийняте за її результатами податкове повідомлення-рішення, в яких вимагається повний або частковий перегляд результатів відповідної перевірки або скасування прийнятого за її результатами податкового повідомлення-рішення у разі якщо платник податків у своїй скарзі (запереченнях) посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та об’єктивний їх розгляд неможливий без проведення перевірки. Така перевірка проводиться виключно з питань, що стали предметом оскарження.

– розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків;

платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розд. V ПКУ, та/або з від’ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень. Документальна перевірка проводиться виключно з цих питань;

щодо платника податку подано скаргу з питань, визначених ПКУ;

у разі отримання інформації про ухилення податковим агентом від оподаткування виплаченої (нарахованої) найманим особам (у тому числі без документального оформлення) заробітної плати, пасивних доходів, додаткових благ, інших виплат та відшкодувань, що підлягають оподаткуванню, у тому числі внаслідок неукладення платником податків трудових договорів з найманими особами згідно із законом, а також здійснення особою господарської діяльності без державної реєстрації. Така перевірка проводиться виключно з питань, що стали підставою для проведення такої перевірки;

-у разі отримання документально підтвердженої інформації та даних, що свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» та/або встановлення невідповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» у порядку, передбаченому  ПКУ;

-неподання платником податків або подання з порушенням вимог п. 39.4 ст. 39 ПКУ звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення або у разі встановлення порушень під час моніторингу такого звіту або документації відповідно до вимог ПКУ;

-отримано звіт про контрольовані операції, надісланий платником податків відповідно до п. 39.4 ст. 39 ПКУ. У такому разі перевірка проводиться виключно з питань контролю трансфертного ціноутворення;

-платником податків не подано в установлений п. 50.3 ст. 50 ПКУ строк уточнюючий розрахунок для виправлення помилок, виявлених за результатами електронної перевірки, проведеної за заявою платника податків;

-виявлено розбіжності даних, що містяться у зареєстрованих акцизних накладних/розрахунках коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних та деклараціях з акцизного податку, поданих платником акцизного податку, що реалізує пальне або спирт етиловий;

-платником податків не надано для проведення зустрічної звірки інформацію, визначену у запиті контролюючого органу, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту. Така перевірка проводиться виключно з питань, зазначених у запиті контролюючого органу;

-платником податку подано заяву про проведення перевірки до поданої заявки на поповнення обсягів залишку пального відповідно до п. 29 підрозд. 5 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ;

-контролюючим органом після проведення документальної планової перевірки або документальної позапланової перевірки отримано інформацію та/або документи від іноземних державних органів, які стосуються питань, що були охоплені під час попередніх перевірок платника податків та свідчать про порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи. Така перевірка проводиться виключно щодо питань, що стали підставою для проведення такої перевірки;

-у разі отримання інформації, що свідчить про ведення нерезидентом господарської діяльності через постійне представництво на території України, відповідно до вимог ПКУ, без взяття на податковий облік.


Слід зазначити, що згідно з п. 78.2 ст. 78 ПКУ обмеження у підставах проведення перевірок платників податків, визначені ПКУ, не поширюються на перевірки, що проводяться за зверненням платника податків.

Звертаємо увагу, контролюючим органам забороняється проводити документальні позапланові перевірки, які передбачені підпунктами 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8 п. 78.1 ст. 78 ПКУ, у разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків.


Таким чином, ПКУ окреслено коло підстав для проведення позапланової податкової перевірки, і її проведення з інших підстав, або формальних підстав є незаконним, як і прийняті за її результатами рішення, оскаржити які допоможуть юристи нашого Бюро.

 

В залежності від підстав проведення перевірки керівником контролюючого органу або вищестоящого органу приймається наказ.

Строки проведення позапланової документальної перевірки становить для великих платників податків-15 робочих днів, для суб’єктів малого підприємництва- 5 днів, для інших платників податків-10 днів.

За рішенням керівника контролюючого органу строк проведення позапланової документальної перевірки не більш як на 10 робочих днів для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – не більш як на 2 робочих дні, інших платників податків – не більш як на 5 робочих днів.

Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків (крім перевірок, передбачених підпунктом 78.1.22 пункту 78.1 статті 78 Кодексу) надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 ПКУ, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.


Документальна позапланова виїзна перевірка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об’єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.


Документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться в приміщенні контролюючого органу. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПКУ документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом.

Присутність платників податків під час проведення документальних невиїзних перевірок не обов’язкова.

За наявності письмового звернення платника податків замість документальної невиїзної перевірки може проводитися документальна виїзна перевірка.


Документальна невиїзна позапланова електронна перевірка проводиться на підставі заяви, поданої платником податків з незначним ступенем ризику, визначеним відповідно до пункту 77.2 статті 77 цього Кодексу, до контролюючого органу, в якому він перебуває на податковому обліку. 

Електронна перевірка належить до категорії документальних невиїзних позапланових перевірок, однак відмінність її від інших позапланових перевірок полягає в тому, що її проводять на підставі добровільної заяви від платника податків. Відмова у проведенні електронної перевірки не позбавляє платника податків права на повторне звернення.

За результатами електронної перевірки складається довідка, на яку платник податків може подати заперечення.


Результати позапланових перевірок  (крім електронних) оформлюються у формі акта, якщо виявлені порушення, та приймаються податкові повідомлення- рішення, які можливо оскаржити в судовому порядку, в чому допоможуть адвокати нашого Бюро.


НЕДОПУСК ПЕРЕВІРЯЮЧИХ ДО ПОЗАПЛАНОВОЇ ПОДАТКОВОЇ ПЕРЕВІРКИ ТА НАСЛІДКИ ТАКИХ ДІЙ

При відсутності законних підстав для проведення позапланової перевірки або неналежного оформлення документів у платника податків наявне право недопустити працівників податкових органів до перевірки.

У такому разі представники податкового органу складають акт про недопуск та направляють подання до адміністративного суду щодо арешту активів і майна платників податків.

У разі, якщо такий акт буде складений і подання до адміністративного суду направлене, в суді юристи нашого Бюро доведуть, що субєкт господарювання не допустив податківців на законних підставах.


На практиці трапляються випадки, коли податківці складають акт перевірки так, ніби вона відбулась, але вказують, що платник просто не надав потрібні документи.

Такі дії є незаконними, як і результати перевірки. 

При оскарженні таких дій податківців у суді адвокати нашого Бюро будуть, окрім іншого, посилатись на відсутність перевірки як юридичного факту. Тобто у суді необхідно довести лише факт відсутності перевірки для скасування рішень, прийнятих за результатами, начебто, її проведення.

Звертаю увагу, що для підтвердження вказаного факту  необхідно суб’єкту господарювання  самостійно скласти акт про недопуск податківців до перевірки та попросити ревізорів засвідчити його копію. В разі відмови потрібно надіслати копію акту керівнику органу, який підписав наказ на перевірку.


Як засвідчила судова практика, якщо платник податків в своєму позові посилається на незаконність перевірки, суд, в першу чергу, повинен надати оцінку таким вимогам позивача. За умови, що судом буде встановлена незаконність перевірки або відсутність її як юридичного факту, документи такої перевірки визнаються незаконними.

Тобто навіть якщо з боку перевіряємої особи були скоєні правопорушення, про що і вказано в акті перевірки, суд скасує рішення контролюючого органу на підставі того, що перевірка не відбулася або ж була незаконною.


Отже, при допущенні порушень податковими органами при зазначенні підстав призначення, строків та порядку проведення позапланових податкових перевірок, адвокати нашого Бюро оскаржать рішення, прийняті за результатами перевірки в судовому порядку.  


СУДОВА ПРАКТИКА РОЗГЛЯДУ СПРАВ ЗІ СПОРІВ ЩОДО ОСКАРЖЕННЯ РІШЕНЬ, ПРИЙНЯТИХ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ПОЗАПЛАНОВИХ ПОДАТКОВИХ ПЕРЕВІРОК, ПРОВЕДЕНИХ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ


1. Законодавством встановлений обов`язок контролюючого органу повідомити платника податків про дату початку та місце проведення перевірки, а платнику, в свою чергу, гарантується право оскаржувати рішення контролюючого органу про проведення перевірки стосовно нього. 

Реалізація такого права за відсутності обов`язку у контролюючого органу повідомляти про перевірку до її проведення була б неможливою. Невиконання вимог пункту 81.1 статті 81 ПКУ щодо пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, направлення на проведення перевірки та копії наказу про проведення перевірки призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої.


До такого висновку дійшов  Верховний Суд у постанові  від 09.02.2021, якою залишено в силі рішення суду апеляційної інстанції про задоволення позову ТОВ про визнання  протиправним та скасування наказу податкової інспекції про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ; протиправними дії Інспекції щодо проведення перевірки, результати якої оформлені актом; протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.

Верховний Суд погодився з висновком суду апеляційної інстанції, що  Інспекція прийняла оспорюваний наказ про призначення перевірки в порушення вимог абзацу 2 пункту 78.2 ст. 78 ПКУ, оскільки правовідносини Товариства з контрагентами, визначеними у акті перевірки  вже були предметом попередніх планових перевірок, які проводились Інспекцією та їх висновки викладені в попередніх актах.

Наказ про проведення перевірки та повідомлення про перевірку були отримані представником ТОВ після проведення позапланової перевірки.

Отже, невиконання Інспекцією вимог пункту 79.2 ст. 79 ПКУ призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої.


2. Неможливість проведення виїзної позапланової перевірки не може мати наслідком автоматичного проведення контролюючим органом невиїзної документальної позапланової перевірки з огляду на те, що для проведення будь-якого виду податкової перевірки необхідно дотримання умов прийняття наказу та повідомлення платника про відповідну перевірку


Такий висновок викладено у постанові ВС від 13.06.2019, якою залишено судові рішення попередніх інстанцій про скасування податкових повідомлень-рішень, прийнятих за результатами позапланової невиїзної перевірки ТОВ.

Позовні вимоги були обґрунтовані тим, що податковий орган прийняв наказ про виїзну позапланову перевірку позивача. Однак, у зв’язку із неможливістю виїзної перевірки, відповідача без повідомлення позивача провів позапланову невиїзну перевірку, за результатами якої прийняв оспорювані податкові повідомлення –рішення.

ВС наголосив, що з наказом про невиїзну перевірку, відомостями про дату її початку та місце проведення платник має бути ознайомлений у встановлений законом спосіб до її початку. Невиконання вказаних вимог призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків Оскільки невиїзна перевірка проводиться не за місцезнаходженням платника податків, завчасне (до початку перевірки) повідомлення його про час та місце проведення перевірки є гарантією його права на об’єктивну, повну та всебічну перевірку дотримання ним податкової дисципліни, включаючи можливість надання платником податків наявних у нього документів для підтвердження показників податкового обліку.

Отже, наслідком завчасного неповідомлення податковим органом ТОВ про проведення позапланової невиїзної перевірки (зміни виду перевірки) є підставою для визнання недійсними податкових повідомлень-рішень, прийнятих за її результатами.


3. Невиконання вимог закону щодо наявності підстав для призначення та проведення документальної позапланової перевірки-підстава для визнання такої перевірки незаконною


Постановою Верховного Суду від 04.03.2021 залишені без змін судові рішення про задоволення позову ТОВ про визнання протиправним та скасовано наказу ДФС про проведення позапланової документальної виїзної перевірки позивача, податкові повідомлення-рішення, вимогу та рішення про опис майна у податкову заставу.

При цьому ВС зазначив, що невиконання вимог закону щодо наявності підстав для призначення та проведення документальної позапланової перевірки, та неспростування Відповідачем обставин незаконності рішення про призначення перевірки, призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої; акт перевірки, отриманий в результаті такої перевірки, виходячи із положень щодо допустимості доказів, закріплених ч.2 ст.74 КАСУ, не може визнаватися допустимим доказом у справі, оскільки одержаний з порушенням порядку, встановленого законом.

Отже, роблячи висновок про наявність підстав для задоволення позову, суди виходили із того, що термін дії ухвали суду, яка слугувала підставою прийняття наказу та в подальшому податкових повідомлень рішень, вимоги та рішення про опис майна у податкову заставу, становив один календарний місяць відповідно до приписів пункту 7 ч.1 ст. 164 КПКУ, а тому проведення перевірки поза межами строку дії вказаної ухвали є протиправним та, як наслідок, видання спірного наказу відповідачем та інших наслідків перевірки також є протиправним.


4. Установивши порушення процедури чи підстав проведення податкової позапланової перевірки, наслідком чого є визнання протиправними її результатів, суд може не переходити до аналізу інших обставин.

Постановою Верховного Суду від 26.09.2022 скасувано постанову суду апеляційної інстанції про відмову у задоволенні позову та залишено в силі рішення суду першої інстанції про задоволення позову ТОВ  про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість у розмірі 50 691 265 грн., в тому числі за податковими зобов`язаннями 33 794 176 грн., та за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 16 897 088 грн.

У цій справі ТОВ оскаржувало податкове повідомлення-рішення, прийняте за результатами позапланової  перевірки, наказ на проведення якої є незаконним.

Відмовляючи у задоволенні позову апеляційний суду зазначив, що саме на етапі допуску до перевірки суб’єкт господарської діяльності може поставити питання про необґрунтованість її призначення. Проте допуск до перевірки нівелює правові наслідки процедурних порушень, допущених контролюючим органом.

Водночас Верховний Суд погодився із висновками суду першої інстанції, що акт перевірки був винесений на підставі наказу, скасованого рішенням суду, що набрало законної сили. Тому ППР, прийняте на підставі незаконної позапланової перевірки, не може вважатись правомірним і підлягає скасуванню.

При цьому ВС наголосив, що платник податків не позбавлений можливості посилатись на порушення контролюючим органом вимог законодавства щодо проведення перевірки, якщо вважає, що вони зумовлюють протиправність таких ППР. При цьому, таким підставам, за їх наявності, суди повинні надавати правову оцінку в першу чергу, а у разі, якщо вони не визнані судом такими, що тягнуть протиправність рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки, — переходити до перевірки інших підстав щодо наявності порушень податкового та/або іншого законодавства.

Невиконання вимог закону щодо підстави для проведення документальної позапланової перевірки призводить до визнання перевірки незаконною та не породжує жодних правових наслідків. Акт перевірки, виходячи із положень щодо допустимості доказів, закріплених ч.2 ст.74 КАС, не може визнаватися допустимим доказом у справі, оскільки одержаний з порушенням порядку, встановленого законом.

Отже, якщо судовим рішенням, що набрало законної сили, скасовано наказ про проведення перевірки, за результатами реалізації якого прийнято спірне ППР, то у такому разі відсутня необхідність досліджувати інші обставини.


Таким чином, якщо у Вас виникли конфліктні ситуації із контролюючими органами при проведенні податкової позапланової перевірки, звертайтесь до досвідчених у вирішенні таких спорів адвокатів АБ «Ткачук і партнери», які захистять права клієнта у судовому порядку з позитивним для нього результатом.