СПОРИ, ПОВ’ЯЗАНІ З ВИКОРИСТАННЯМ АЛЬТЕРНАТИВНИХ ДЖЕРЕЛ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ
Використання станцій альтернативної електроенергії для приватних володільців, як і для підприємств, з можливістю продажу виробленої електроенергії, останнім часом стала досить популярною.
«Зелений» тариф –це спеціальний тариф, за яким купується електрична енергія у населення або комерційних структур, які використовують для її виробництва альтернативні джерела енергії – це може бути сонячна енергія, вітрова, геотермальна, гідротермальна, енергія хвиль та припливів, гідроенергія, енергія біомаси, газу з органічних відходів ті інші.
Однак, на практиці у виробників електричної енергії за зеленим тарифом часто виникають такі проблемні питання:
Спори з Оператором розподілу при приєднанні джерел відновлювальної енергії для продажу за зеленим тарифом;
Спори при укладанні відповідних угод на продаж електричної енергії за зеленим тарифом з Постачальниками електричної енергії;
Спори по безпідставному припиненню статусу виробника електричної енергії за зеленим тарифом та (або) припиненню договірних відносин по продажу електричної енергії за зеленим тарифом;
Спори по заборгованості виплат за зеленим тарифом;
Спори з постачальниками обладнання, підрядниками, проектанти встановлення обладнання для виробництва електричної енергії за зеленим тарифом.
Висока зарегульованість законодавчими та нормативними актами правовідносин з Операторами розподілу, Енергопостачальниками, Державним Оператором купівлі електричної енергії за зеленим тарифом з метою захисту прав Виробника електричної енергії за зеленим тарифом часто робить звернення за захистом своїх прав до Адвоката вкрай необхідним.
Адвокати АБ «Ткачук і партнери», які мають великий досвід у судових спорах, пов’язаних з альтернативними джерелами електроенергії, захистять права інвесторів в зелений тариф, власників СЕС та виробників (постачальників) у судовому порядку, надавши наступні правові послуги:
Консультація з усіх питань, пов’язаних з альтернативними джерелами електроенергії та зеленим тарифом, аналіз ситуації та прорахунки перспектив можливих судових процесів;
Вирішення спірних питань з Операторами розподілу на стадії проектування та приєднання обладнання для виробництва електричної енергії за зеленим тарифом;
Вирішення спірних питань з Енергопостачальними компаніями при укладанні договору на продаж електричної енергії за зеленим тарифом;
Вирішення спірних питань з Операторами розподілу та Енергопостачальними компаніями при позбавлення статусу виробника електричної енергії за зеленим тарифом;
Вирішення спірних питань по виплаті заборгованості за зеленим тарифом;
Вирішення спірних питань з постачальниками, підрядниками, проектантами при підключенні обладнання для виробництва електричної енергії за зеленим тарифом;
Збір доказової бази та підготовка процесуальних документів-адвокатського запиту, позову, відзиву на позов, заперечень, клопотань тощо;
Ознайомлення з матеріалами справи, якщо справа по зеленому тарифу перебуває вже в суді;
Представництво інтересів клієнта у всіх судових інстанціях у спорах по зеленому тарифу;
Оскарження незаконних судових рішень в апеляційному та касаційному порядку.
ЩО СОБОЮ ПРЕДСТАВЛЯЄ «ЗЕЛЕНИЙ» ТАРИФ
Як зазначалося «зеленим» називається тариф, при якому держава проводить закупівлю електроенергії за підвищеною ціною у приватних осіб і організацій, які застосовують альтернативні джерела енергії, до яких відносяться вітряні установки, сонячні панелі, біологічне паливо, невеликі гідростанції. При цьому, сонячна енергія – найпопулярніше і доступне джерело енергії в нашій країні.
Тобто зеленим називається тариф, при якому держава проводить закупівлю електроенергії за підвищеною ціною у приватних осіб і організацій, які застосовують альтернативні джерела енергії.
Дія програми «зеленого» тарифу розрахована до 2030 року. Зокрема, згідно з Державною програмою про зелений тариф на електричну енергію для приватних домоволодінь, кожен охочий отримує можливість підключити сонячну електростанцію і продавати електроенергію за пільговою ставкою.
Відповідно, встановивши у себе сонячні батареї чи вітряні установки, людина може не лише забезпечити свій дім необхідною енергією, а й продавати залишок державі.
Насьогодні приватні користувачі мають дозволену потужність до 30 кВт. Можливості підприємств більш розширені, оскільки їм дозволено використовувати обладнання виробників з інших країн.
Тарифи для підприємств
Процедура оформлення та ліцензування для компаній, які планують поширювати енергію на умовах «зеленого» тарифу державі, досить складна, оскільки включає кілька етапів:
Закупівля та встановлення відповідного стандартам обладнання;
Експертизи на відповідність обладнання;
Отримання ліцензії для виробника електроенергії;
Узгодження тарифу;
Укладення договору продажу електричної енергії.
Зокрема, на підставі договору державне заохочення підприємств виражається у застосуванні особливих тарифних умов для наземних сонячних електростанцій із зниженням до 2030 року, а саме-до 2020 року-0, 15 євро/ кВт.ч, дахових сонячних електростанцій -0, 164 євро/кВт.ч; до 2025 року-0, 141/ 0, 152 кВт.ч; до 2030 року-0,127/0,139 євро/кВт.ч
Тарифи для приватних домовласників
Система отримання тарифу для приватних домовласників простіше, ніж для юридичних осіб, оскільки їм не потрібна ліцензія для комерційних виробників і результати комісії на місцеву складову, а підключення становить до 2 місяців.
Тарифна сітка заснована на терміни введення систем в експлуатацію (євро / кВт.год):до 2020 р. – 0,18;до 2025 р. – 0,16;до 2030 р. – 0,145.
Ставки «зеленого» тарифу на електричну енергію встановлені Постановою НКРЕКП від 29.03.2024 № 622 «Про встановлення «зелених» тарифів на електричну енергію, вироблену генеруючими установками приватних домогосподарств». Однак, «зелені» тарифи постійно змінюються і НКРЕКП доволі часто приймає нові постанови з цього питання.
Процес отримання «зеленого» тарифу включає в себе:
Закупівлю і установку на фасаді або покрівлі будинку сонячних панелей;
Підготовка та надання повідомлення та схеми для підключення;
Узгодження схеми і отримання рахунку підключення;
Введення в експлуатацію вузла лічильників;
Укладення угоди (купівля-продаж).
Адвокати нашого Бюро проконсультують клієнта з усіх питань, пов’язаних і з установкою, використанням та продажею альтернативної електроенергії та, у разі необхідності, захистять права клієнта у судовому порядку.
ДОПОМОГА АДВОКАТА ПІДПРИЄМСТВАМ – ВИРОБНИКАМ АЛЬТЕРНАТИВНОЇ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ У ВИРІШЕННІ КОНФЛІКТНИХ СИТУАЦІЙ, ПОВ’ЯЗАНИХ ІЗ «ЗЕЛЕНИМ» ТАРИФОМ В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ
Можливо розглянути, з урахуванням судової практики, вирішення найбільш поширених проблемних питань, які виникають у спорах по зеленому тарифу, у тому числі щодо інвестування, використання альтернативних джерел електроенергії, постачання її виробниками та стягнення заборгованості.
Останнім часом зросла кількість судових спорів за позовами виробників «зеленої» електроенергії до державного підприємства «Гарантований покупець» про стягнення заборгованості за відпущену електроенергію.
ДП «Гарантований покупець»-це підприємство створене у червні 2019 року на виконання постанови КМУ від 17.04.2019 № 324 для виконання функцій гарантованого покупця електричної енергії з відновлювальних джерел, місією якого є забезпечення загальнодоступних інтересів ринку електроенергії. Реалізація місії передбачає стимулювання розвитку галузі альтернативної електроенергетики України та забезпечення надання послуг доступності електричної енергії для побутових споживачів. ДП функціонує у 3-х основних напрямках: закупка електроенергії за «зеленим» тарифом, забезпечення функціонування PSO та організації аукціонів для відновлюваної генерації. Однією із стратегічних цілей ДП –купівля всієї електричної енергії у виробників за «зеленим» тарифом.
Зростання таких позовів, на думку ДП, обумовлюється зростанням заборгованості Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» перед Гарантованим покупцем.
Однак, Верховний Суд 01.09.2021 залишив в силі судові рішення попередніх інстанцій про стягнення заборгованості на користь ТОВ з ДП «Гарантований покупець» за відпущену електроенергію за «зеленим» тарифом в розмірі 7 234 192 грн.
Верховний Суд зазначив, що правовідносини між сторонами виникли на підставі договору, відповідно до якого позивач зобов`язується продавати, а відповідач купувати всю відпущену електроенергію за “зеленим” тарифом.
Верховний Суд відхилив доводи Гарантованого покупця щодо застосування Закону «Про ринок електричної електроенергії» та Порядку
купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою НКРЕКП № 641 від 26.04.2019 та погодився з висновками попередніх інстанцій про те, що оплата вартості електричної енергії за “зеленим” тарифом не залежить від надходження коштів від НЕК “Укренерго”, яке неналежним чином виконує свої грошові зобов`язання перед відповідачем, оскільки саме на відповідача покладено обов`язок купувати всю відпущену електричну енергію, вироблену позивачем за “зеленим” тарифом, та здійснювати її оплату відповідно до умов Договору та законодавства України, у тому числі, Порядку №641.
При цьому Договір та Порядок №641 не ставлять в залежність обов`язок Гарантованого покупця оплачувати вартість купленої у виробника електричної енергії від виконання НЕК “Укренерго”покладених на нього спеціальних обов`язків. Тому недодержання НЕК “Укренерго” своїх обов`язків не є підставою для звільнення відповідача від виконання зобов`язань з оплати вартості обсягу придбаної електричної енергії за “зеленим” тарифом відповідно до Договору.
Аналогічні висновки викладені Верховним Судом 12.05.2021 у справі з подібними правовідносинами.
Також рішенням господарського суду від 25.09.2023 (після скасування судових рішень ВС 07.04.2023) задоволено позов ТОВ (постачальника електроенергії за «зеленим» тарифом») та стягнуто з ДП «Гарантований покупець) пеню – 113 501 грн., 3 % річних – 13 911 грн. за несвоєчасне погашення заборгованості.
При цьому, Верховний Суд зробив висновки щодо обов`язку Гарантованого покупця здійснювати остаточний розрахунок з виробниками на підставі п. 10.4 Порядку № 641 за періоди, за якими настав строк повної оплати. Так, ВС зазначив, що Гарантований покупець зобов`язаний здійснювати оплату у кожному розрахунковому місяці за куплену електричну енергію у виробника за «зеленим» тарифом у три етапи (два авансових та один – за фактом закінчення розрахункового місяця), а саме:перший (авансовий) – до 15 числа (включно) розрахункового місяця;другий (авансовий) – до 25 числа (включно) розрахункового місяця;третій (остаточний, у розмірі 100%) – протягом трьох робочих днів з дати оприлюднення рішення НКРЕКП щодо затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої Гарантованим покупцем у розрахунковому місяці.
Зокрема, 14.03.2023 прийнято постанову НКРЕКП № 473, якою затверджено розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої Гарантованим покупцем у серпні 2022 року. Таким чином, до 20 березня 2023 року Гарантований покупець повинен був здійснити з виробниками «зеленої» електроенергії остаточний у розмірі 100% розрахунок за відпущену електроенергію у серпні 2022 року.
З огляду на це, суди дійшли висновку, що відповідач прострочив термін виконання грошового зобов’язання (погасив борг лише після пред’явлення позивачем позову до суду), а тому повинен сплатити пеню та 3% річних.
Постановою апеляційного господарського суду від 22.11.2023 (справа у ВС не розглянута) залишено без змін рішення першої інстанції про стягнення з ДП «Гарантований покупець» 1 928 145 грн. заборгованості за поставку електроенергії за «зеленим» тарифом, 40 643 грн.-3% річних, 143 783 грн. інфляційних втрат.
У даній справі заперечуючи проти позову відповідач зазначив, що у період дії воєнного стану в Україні розрахунки з виробниками здійснюються з урахуванням положень наказів Міненергетики № 140 від 28 березня 2022 року та № 206 від 15 червня 2022 року – у відсотковому відношенні до середньозваженого розміру «зеленого» тарифу за 2021 рік, і в Гарантованого покупця відсутній обов’язок здійснювати остаточний повний розрахунок відповідно до п. 10.4 Порядку (тобто, протягом трьох робочих днів з дати оприлюднення рішення НКРЕКП щодо затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої Гарантованим покупцем у розрахунковому місяці).
Разом з тим, суди відхилили доводи відповідача, зазначивши, що Наказ Міністерства енергетики України від 15.06.2022 «Про розрахунок з виробниками за «зеленим тарифом» № 206, як і попередній Наказ Міністерства енергетики України від 28.03.2022 «Про розрахунки на ринку електричної енергії» № 140], ніяким чином не обмежує право позивача на отримання повної вартості проданої електричної енергії, встановленої укладеним сторонами в справі договором, а також не змінює терміни виникнення та виконання грошових зобов`язань щодо проведення остаточних розрахунків за договором та згідно з пунктом 10.4 Порядку.
Цим наказом лише обмежено розмір виплат, які передбачені пунктом 10.1 Порядку. Проте даний нормативно-правовий акт не обмежує розмір виплат, які підлягають перерахуванню продавцям енергії за «зеленим тарифом» при здійсненні ними остаточних розрахунків згідно з пунктом 10.4 Порядку.
Аналогічний висновок зазначено в постанові апеляційного господарського суду від 01.11.2023.
Якщо у Вас, як виробника та постачальника електроенергії за «зеленим» тарифом виникли проблеми щодо оплати покупцем наданих послуг, адвокати нашого Бюро допоможуть стягнути цю заборгованості у судовому порядку разом із штрафними санкціями за прострочення виконання господарського зобов’язання.
Також нерідкими є спори виробників, постачальників альтернативної електроенергії із НКРЕКП щодо невірного установлення/неустановлення «зеленого» тарифу (його коефіцієнту) та його перерахунку.
Постановою Верховного Суду 20.09.2023 залишені в силі судові рішення попередніх інстанцій про задоволення позову ТОВ до НКРЕКПР про:
-визнання протиправною бездіяльність НКРЕКП щодо невиконання зобов`язань, передбачених частинами 29 та 30 ст. 9-1 ЗУ «Про альтернативні джерела енергії», пункту 1.5 Порядку встановлення, перегляду та припинення дії «зеленого» тарифу на електричну енергію для суб`єктів господарської діяльності, споживачів електричної енергії, у тому числі енергетичних кооперативів, та приватних домогосподарств, генеруючі установки яких виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою НКРЕКП № 1817 від 30.08.2019.
-зобов`язання НКРЕКП прийняти рішення щодо перерахування у національну валюту за середнім курсом гривні до євро за останні 30 календарних днів, що передують даті останнього у попередньому кварталі засідання НКРЕКП, мінімального розміру «зеленого» тарифу за другий та третій квартали 2022 року відповідно до ч. 29 ст.9-1 вказаного Закону та пункту 1.4 Порядку;
-зобов`язання НКРЕКП прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу на електричну енергію, вироблену суб`єктами господарювання на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії, та надбавки до «зеленого» тарифу за дотримання рівня використання обладнання українського виробництва за другий та третій квартали 2022 року відповідно до частини 30 ст. 9-1 Закону та п. 1.5 Порядку.
Суди зазначили, що на НКРЕКП покладено обов`язок здійснення щоквартально перерахунку “зеленого” тарифу з приведенням його розміру у відповідність в національній валюті за середнім офіційним валютним курсом Національного банку України за останніх 30 календарних днів, що передують даті такого засідання.
Ключовим питанням у цій справі було визначення в умовах воєнного стану меж повноважень НКРЕКП при виконанні обов`язку, покладеного на Регуляторастаттею 9-1 Закону зі здійснення перерахунку “зелених” тарифів та законності у спосіб видання постанови НКРЕКП, зупинення на період дії воєнного положення такого обов`язку.
ВС дійшов висновку, оскільки починаючи з 31.03.2022 перерахунок «зеленого» тарифу відповідачем в порядку, визначеному ст. 9-1 Закону за другий та третій квартали 2022 року, не здійснювався, вказане свідчить про вчинення НКРЕКП протиправної бездіяльності.
Враховуючи, що правовий режим воєнного стану не передбачає жодних обмежень щодо питань тарифоутворення, введення обмежень щодо встановлених тарифів та «зеленого» тарифу, тому слід зобов`язати відповідача прийняти рішення щодо перерахування у національну валюту за середнім курсом гривні до євро за останні 30 календарних днів, що передують даті останнього у попередньому кварталі засідання НКРЕКП, мінімального розміру «зеленого» тарифу за другий та третій квартали 2022 року та встановити «зелений» тарифу на електричну енергію, вироблену суб`єктами господарювання на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії, та надбавки до «зеленого» тарифу за дотримання рівня використання обладнання українського виробництва за другий та третій квартали 2022 року.
Також Верховний Суд 15.12.2022 сформулював висновок про порядок встановлення та зміни «зеленого» тарифу на електричну енергію.
Так, ТОВ звернулось до суду з позовом НКРЕКП про визнання протиправним застосування у постанові НКРЕКП від 13 жовтня 2020 року N 1878 коефіцієнта – 2.16 (замість належного – 3,24) “зеленого” тарифу на електричну енергію, вироблену на об’єктах енергетики, що використовують альтернативні джерела енергії ТОВ для Шумської ГЕС;- зобов’язати відповідача встановити з 13.10.2020 для ТОВ “зелений” тариф на електричну енергію, з коефіцієнтом 3,24, як для об’єкта, введеного в експлуатацію 16.05. 2016.
Позивач зазначав, що через встановлення заниженого «зеленого» тарифу в розмірі 3 грн 83 коп. замість 5 грн 75 коп. за 1 кВт порушені його права, як користувача цієї ГЕС та створені передумови для завдання збитків. Позивач вважав, що Регулятор при встановленні «зеленого» тарифу неправомірно застосував розмір коефіцієнта, що діяв для мікрогідроелектростанції на момент закінчення її будівництва у 2010 році. На його переконання, мав бути застосований інший коефіцієнт – той, що діяв на день реєстрації декларації про готовність об’єкта до експлуатації у 2016 році.
Відповідач же пояснив, що вперше «зелений» тариф із коефіцієнтом 2,16 був установлений для попереднього власника Шумської ГЕС – ПП, а ТОВ, яке пізніше на підставі договорів оренди набуло право користування на цей об’єкт електроенергетики, подало документи за спрощеною процедурою (у зв’язку зі зміною права власності), що унеможливлює вирішення питання про зміну коефіцієнта.
Верховний Суд 15.12.2022 залишив рішення суду попередніх інстанцій про задоволення позову зазначивши, що що «зелений» тариф встановлюється для кожного суб’єкта господарювання, який виробляє електричну енергію з альтернативних джерел енергії, за кожним видом альтернативної енергії та для кожного об’єкта електроенергетики або для кожної черги будівництва електростанції (пускового комплексу), як це зазначено в статтях 9-1, 9-2 та 9-4 Закону України «Про альтернативні джерела енергії».
Тобто суб’єкт господарювання взаємопов’язаний з об’єктом енергетики та видом альтернативної енергії. У разі зміни хоча б однієї із цих складових виникає підстава для встановлення/перегляду «зеленого» тарифу, оскільки за кожним суб’єктом господарювання закріплено вид альтернативної енергії та певний об’єкт електроенергетики.
Також суд звернув увагу, що залежно від того, коли введений в експлуатацію об’єкт електроенергетики, безпосередньо залежить розмір «зеленого» тарифу (коефіцієнт) на електричну енергію. Датою введення в експлуатацію об’єкта електроенергетики є: або дата видачі уповноваженим органом сертифіката, що засвідчує відповідність закінченого будівництвом об’єкта проєктній документації та підтверджує його готовність до експлуатації, або дата реєстрації відповідно до законодавства декларації про готовність об’єкта до експлуатації.
Суди роз’яснили, що закінчення будівництва об’єкта не означає його придатності до безпечної експлуатації і початку виробничого процесу. Тож визнали, що датою введення в експлуатацію об’єкта Шумської ГЕС як електростанції є 16.05. 2016, коли Департамент ДАБІ у області зареєстрував декларацію про готовність об’єкта до експлуатації.
Отже, ВС погодилася з висновками судів попередніх інстанцій, що датою введення в експлуатацію Шумської ГЕС слід вважати дату реєстрації декларації, що узгоджується з вимогами ст. 9-1 Закону «Про альтернативні джерела енергії». Отже, немає підстав для відмови у встановленні коефіцієнта «зеленого» тарифу 3,24, який діяв на момент реєстрації декларації.
ДОПОМОГА АДВОКАТА ВЛАСНИКАМ УСТАНОВОК ВИРОБЛЕННЯ АЛЬТЕРНАТИВНОЇ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ ПРИВАТНОГО ДОМОГОСПОДАРСТВА У ВИРІШЕННІ КОНФЛІКТНИХ СИТУАЦІЙ, ПОВ’ЯЗАНИХ ІЗ «ЗЕЛЕНИМ» ТАРИФОМ В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ
Спори, які виникають між побутовим споживачем та постачальником універсальних послуг (ПУП) під час укладення договору та купівлі-продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії генеруючою установкою (генеруючими установками) приватного домогосподарства, вирішуються, зокрема, в судовому порядку.
Звичайно спірних ситуацій, які можуть виникнути у вказаній сфері правовідносин безліч, але можливо визначитися із найпоширенішими із них:
1.Безпідставна відмова ПУП в укладенні із побутовим споживачем договору купівлі-продажу альтернативної електроенергії за «зеленим» тарифом;
2.Позбавлення Обленерго побутового споживача права на отримання компенсації за «зеленим» тарифом, наприклад за допущені порушення.
Так, джерелом для виплати компенсації «зеленого» тарифу домашнім СЕС є тариф на послуги Обленерго з передачі електроенергії магістральними мережами, основними боржниками зі сплати якого є постачальники універсальних послуг (ПУП). Для виплати компенсації ПУПи надають Обленерго розрахунок її вартості, складений на основі даних комерційного обліку приватних домогосподарств.
Є безліч випадків, коли Обленерго не погоджує надані ПУПами акти, мотивуючи це виявленням численних порушень у розрахунках обсягів електроенергії. Наприклад, найпоширенішими порушеннями, які зазначають Обленерго, це:
-СЕС потужніша, ніж дозволено законодавством для приватних домогосподарств (понад 30 кВТ), тому вони не мають права на виплату компенсації за «зеленим» тарифом;
-Сонячні електростанції виробляють електроенергію вночі і на думку обленерго джерелом енергії є місячне світло і ліхтарі, а тому розрахунки на основі таких даних є некоректними;
– Приватне домогосподарство, якому належить СЕС, взагалі не споживає електроенергію з мережі обленерго і такі домогосподарства не мають право отримувати компенсацію «зеленого» тарифу.
Разом з тим вказані та інші, так звані, «порушення», внаслідок яких Обленерго не виплачує компенсацію власникам СЕС за «зеленим» тарифом в переважній більшості голослівні та нічим не доведені, а отже цілком можливо вирішити питання про стягнення заборгованості за «зеленим» тарифом у судовому порядку.
3. Відмова ПУПа у погашенні заборгованості перед споживачами за договорами купівлі-продажу альтернативної електроенергії за «зеленим» тарифом.
Вказаний перелік далеко не є вичерпним і між ПУП та власниками генеруючих установок приватних домогосподарств виникає багато інших конфліктних ситуацій у сфері «зеленого» тарифу, які допоможуть вирішити адвокати нашого Бюро в судовому порядку.
Із досвіду адвокатів нашого Бюро можливо зазначити, що найпоширенішими спорами, які розглядаються в судовому порядку-це стягнення заборгованості постачальником альтернативної електроенергії з ПУП.
Так, Верховним Судом 14.02.2023 залишено без змін судові рішення попередніх інстанцій про стягнення з ПУП на користь споживача заборгованість за електричну енергію, вироблену за «зеленим» тарифом, у розмірі 1 654 221 грн., пеню у розмірі 36 167 грн., 3 % річних у розмірі 6 646 грн., інфляційні втрати в розмірі 11 450 грн.
Судові рішення мотивовані тим, що позивачем (споживачем) та відповідачем ТОВ (ПУП) укладено договори про постачання електричної енергії ПУП.
Відповідно до пункту 3.3.4. ПРРЕЕ, постачальник універсальних послуг одночасно з виконанням обов`язку щодо купівлі електричної енергії за «зеленим» тарифом у приватних домогосподарств надає оператору системи передачі послугу із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії. Така послуга надається ПУП виходячи з фактичних обсягів купівлі електричної енергії за «зеленим» тарифом у приватних домогосподарств.
На підставі існуючих договорів про постачання електричної енергії ПУП, між відповідачем та позивачем укладено ряд договорів про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом приватним домогосподарством. Предметом указаних договорів, які є ідентичними за змістом, є зобов`язання споживача продавати ПУПу електричну енергію, вироблену з енергії сонячного випромінювання об`єктами електроенергетики (генеруючими установками) приватного домогосподарства, величина встановленої потужності становить: з енергії сонячного випромінювання 30 кВт, а ПУП бере на себе зобов`язання купувати у споживача електричну енергію за «зеленим» тарифом, встановленим НКРЕКП, в обсязі, що перевищує місячне споживання електричної енергії приватним домогосподарством, в строки, передбачені цими договорами. Оплата за продану електричну енергію, вироблену в обсязі, що перевищує місячне споживання електричної енергії приватним домогосподарством, здійснюється постачальником універсальних послуг до 15 числа місяця, наступного за розрахунковим.
За результатами виробленої електроенергії між сторонами підписувались звіти про про покази приладів обліку, обсяги та напрямки перетоків прийнятої-переданої електричної енергії за кожним договором та особовим рахунком. У подальшому між сторонами підписано акти купівлі-продажу електричної енергії за кожним окремим укладеним договором, у яких визначено обсяг та вартість електроенергії, виробленої з альтернативних джерел енергії генеруючими електроустановками приватного домогосподарства, що перевищує місячне споживання електричної енергії електроенергії та підлягає оплаті за «зеленим» тарифом, які були підписані сторонами без заперечень та зауважень.
Однак відповідач не виконав свої зобов’язання щодо сплати заборгованості, а тому сума заборгованості підлягає стягненню, як і пеня, 3% річних та інфляційні виплати за прострочення виконання договірного зобов’язання.
При цьому, Верховний Суд відхилив доводи касатора про наявність підстав для зменшення пені, оскільки до ТОВ звернулася НКРЕКП, яким повідомила товариство про негайне приведення своїх дій до вимог чинного законодавства, зокрема шляхом припинення купівлі електричної енергії за «зеленим» тарифом, виробленої генеруючими установками споживача- позивача внаслідок виявлення відсутності приватних домогосподарств ( у тому числі за адресою позивача). Виконуючи вимоги НКРЕКП, товариство не могло здійснювати купівлю електричної виробленої генеруючими установками приватних домогосподарств, відповідно до договорів про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом приватним домогосподарством, укладених позивачем, оскільки за відомостями, що містяться в нових додатках 2 «Паспорт точки (точок) розподілу електричної енергії об`єкта (об`єктів) споживача», стало відомо, що відсутні такі приватні домогосподарства.
Оскільки договори купівлі-продажу електричної енергії не оспорені, є чинними, то сам по собі факт відсутності домогосподарств за вищевказаними адресами не має значення при вирішенні питання про стягнення коштів за отриману електроенергію.
Розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення (ч.3 ст. 551 ЦК України), однак судами таких підстав не знайдено.
Аналогічно постановою суду апеляційної інстанції від 17.02.2020 (Верховним Судом справа не розглядалась) задоволено позов споживача про стягнення з ПУП заборгованості за договором купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом в розмірі 114 337 грн., 3% річних в розмірі 5549 грн., інфляційні втрати в розмірі 11 129 грн. та пеню в розмірі 57 842 грн., а всього 188 859 грн.
Таким чином, судові спори у справах, пов’язаних із «зеленим» тарифом-є вкрай складними, оскільки потребують опрацювання великої кількості нормативних документів, які постійно змінюються, та їх правильного застосування до конкретної спірної ситуації.
Отже якщо у Вас виникла спірна ситуація, пов’язана із «зеленим» тарифом, звертайтесь до професійних та досвідчених адвокатів АБ «Ткачук і партнери», які захистять права клієнта у судовому порядку.
МЕХАНІЗМ САМОВИРОБНИЦТВА АЛЬТЕРНАТИВНОЇ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ ТА
НАБУТТЯ СТАТУСУ АКТИВНОГО СПОЖИВАЧА
ДОПОМОГА АДВОКАТА
Останнім часом прийнято ряд законодавчих актів щодо регулювання питання установлення, вироблення, споживання та продажу альтернативної електроенергії. Так, 27.07. 2023 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення та “зеленої” трансформації енергетичної системи України» № 3220-ІХ, який містить масу новел щодо регуляції ринку відновлюваної енергетики (ВДЕ) та є таким, що трансформує галузь у цілому. Даний Закон дає змогу споживачам встановлювати генерацію для власних потреб, решту неспожитої електроенергії продавати своєму постачальнику. Наказом НКРЕКП від 29.12.2023 № 2651 затверджено Порядок продажу та обліку електричної енергії, виробленої активними споживачами, та розрахунок за неї.
Питання набуття статусу “активного споживача” для багатьох учасників сонячного ринку залишається досить складним для розуміння. Зміни, які було внесено в Правила ринку, дають абсолютно нові механізми та можливості – як для споживачів, так і для постачальників, операторів системи розподілу.
Для споживачів електричної енергії, які мають генеруючі установки з альтернативних джерел енергії та/або установки зберігання енергії при цьому не отримали право купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом, законодавцями визначено поняття «активний споживач» та «механізм самовиробництва».
Активний споживач-це фізична чи юридична особа, яка є споживачем електричної енергії та здійснює генерацію електричної енергії з альтернативних джерел енергії та/або зберігає електричну енергію, а також продає надлишок електричної енергії при умові що це не її основний вид діяльності.
Тобто, маючи у власності генеруючі установки чи установки зі зберігання електричної енергії, які використовуються на власні потреби, споживачі мають право здійснювати продаж надлишок електроенергії постачальнику електричної енергії. Процес продажу надлишку електричної енергії виробленим активним споживачем визначається як «механізм самовиробництва», який дає змогу споживачам встановлювати генерацію для власних потреб, решту неспожитої електричної енергії продавати своєму електропостачальнику.
Купівля-продаж електричної енергії за механізмом самовиробництва здійснюється шляхом викупу обсягу електричної енергії, виробленої генеруючими установками активного споживача та відповідно до договору, укладеного активним споживачем з електропостачальником або постачальником універсальних послуг, що є додатком до договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг/споживачу.
Необхідно зазначити, що споживачі електричної енергії, які не мають у власності генеруючих установок чи установок зі зберігання електроенергії, але отримують електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії, від третіх осіб, також мають право здійснювати продаж надлишку та отримати статус «активний споживач».
ХТО МОЖЕ НАБУТИ СТАТУС АКТИВНОГО СПОЖИВАЧА
Набути статус активного споживача можуть як побутові, так і непобутові власники генеруючих установок, але з певними обмеженнями щодо встановленої потужності.
Критерії встановленої потужності для генеруючих установок електричної енергії з альтернативних джерел енергії, які підпадають під дію договору про купівлю-продаж електричної енергії за механізмом самовиробництва, наступні:
для генеруючих установок приватних домогосподарств, встановлена потужність яких не перевищує величину дозволеної (договірної) потужності електроустановок такого споживача, призначених для споживання електричної енергії, але не більше 30 кВт;
для генеруючих установок малих непобутових споживачів, встановлена потужність яких не перевищує величину дозволеної (договірної) потужності електроустановок такого споживача, призначених для споживання електричної енергії, але не більше 50 кВт;
для генеруючих установок інших непобутових споживачів, встановлена потужність яких не перевищує величину дозволеної (договірної) потужності електроустановок такого споживача, призначених для споживання електричної енергії;
для генеруючих установок інших непобутових споживачів, які призначені для виробництва електричної енергії та введених в експлуатацію до 31 грудня 2029 року, що приєднані до електроустановок, призначених для споживання електричної енергії безпосередньо чи через мережі такого споживача, за умови, що встановлена потужність таких електроустановок не перевищує величину дозволеної (договірної) потужності електроустановок такого споживача, призначених для споживання електричної енергії;
для генеруючих установок, що належать третім особам та приєднані до електричних мереж активного споживача із встановленою потужністю, що не перевищує величину дозволеної (договірної) потужності електроустановок такого активного споживача за мінусом величини встановленої потужності власних генеруючих установок такого активного споживача та, за умови, що весь обсяг електричної енергії, виробленої такими генеруючими установками, що належать третім особам, придбавається активним споживачем;
для енергетичних кооперативів та замовників енергосервісу (як до, так і після переходу до замовника за енергосервісним договором права власності на майно, утворене (встановлене) за енергосервісним договором), за умови що весь обсяг виробленої такими генеруючими установками електричної енергії придбавається активним споживачем.
Отже, загальні характеристики набуття статусу «активий споживач»:
1. Побутові споживачі – генеруючі установки яких приєднанні до розподільчих мереж, та потужність інверторного обладнання яких не перевищує величину дозволеної потужності для споживання електричної енергії, але не більше 30 кВт;
2. Малі непобутові споживачі – генеруючі установки яких приєднані до розподільчих мереж, та потужність інверторного обладнання яких не перевищує величину дозволеної потужності для споживання електричної енергії, але не більше 50 кВт;
3. Непобутові споживачі – генеруючі установки яких приєднані до розподільчих мереж та потужність інверторного обладнання яких не перевищує величину дозволеної потужності для споживання електричної енергії, але дозволена до відпуску (продажу) в мережу потужність не може одночасно перевищувати 50% від величини дозволеної потужності електроустановки, що призначена для споживання електричної енергії.
ЯК СТАТИ АКТИВНИМ СПОЖИВАЧЕМ
Для того щоб стати активним споживачем електроенергії, необхідно:
звернутись до спеціалізованої організації для встановлення генеруючої установки ВДЕ (відновлювальної енергетики);
узгодити з оператором системи розподілу технічне завдання щодо встановлення засобу обліку на генеруючих установках;
встановити АСКОЕ та додатковий облік на генеруючій установці;
підписати акт введення в експлуатацію АСКОЕ;
укласти договір з постачальником послуг комерційного обліку;
отримати паспорт точки розподілу з зазначенням генеруючого обладнання, його потужності, ЕІС-коду генерації та місцем встановлення;
знайти відповідального постачальника для продажу надлишків електричної енергії;
підписати договір про купівлю-продаж електричної енергії за механізмом самовиробництва, що є додатком до договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг або додатком до договору про постачання електричної енергії споживачу;
перевірити сплату розподілу через постачальника.
Статус «активного споживача» набувається з моменту укладення відповідного договору.
Але до того, споживач електроенергії, який має у власності генеруючу чи установку зі зберігання електричної енергії, які введенні в експлуатацію, відповідно до будівельних норм, повинен здійснити приєднання зазначених електричних установок до електричних мереж оператора систем розподілу чи малої системи розподілу, улаштувати відповідний комерційний облік електричної енергії та отримати паспорт точки розподілу з вихідними параметрами для генеруючої установки чи установки для зберігання електроенергії. При цьому у такому випадку приєднання генеруючих установок чи установок для зберігання електроенергії до розподільчих мереж здійснюється без отримання послуги з приєднання.
Необхідно зазначити, що генеруючи електроустановки приватного домогосподарства та дахові сонячні електростанції не потребують отримання дозвільної документації та прийняття їх в експлуатацію, відповідно до будівельних норм.
У разі, якщо споживач має бажання приєднати генеруючу установку чи установку зі збереження електроенергії потужність потужністю інверторного обладнання більшої ніж йому дозволено, то доведеться збільшувати дозволену потужність та замовляти послугу з приєднання, відповідно до Кодексу систем розподілу.
Памятайте! Одночасна дія договору купівлі-продажу електричної енергії за механізмом самовиробництва і договору купівлі-продажу за «зеленим» тарифом на одну і ту саму генеруючу установку активного споживача забороняється.
Також Постановою НКРЕКП від 10.01.2024 № 3 затверджено зміни до Правил роздрібного ринку електричної енергії. Зокрема, розділ ХІ Правил доповнено главою 11.5, яка визначає особливості прав та обов’язків активного споживача на роздрібному ринку електричної енергії.
У зв’язку із вказаними нововведеннями на ринку електричної енергії, пов’язаної із використанням альтернативних джерел електроенергії беззаперечно можливе виникнення безліч конфліктних ситуацій, що порушують права, як потенційних активних споживачів, так і тих, які набули такого статусу.
Зокрема, можливе виникнення таких неправомірних дій по відношенню до потенційних активних споживачів, як безпідставна відмова в укладенні договору купівлі-продажу електричної енергії за механізмом самовиробництва, невірне застосування тарифів при оплаті таких послуг, неправомірне позбавлення статусу активного споживача, заборгованість перед активними споживачами за продану електроенергію та багато інших спірних ситуацій, допомогу у вирішенні яких нададуть професійні адвокати АБ «Ткачук і партнери».
Таким чином, при виникненні конфліктних ситуацій у сфері виробництва та купівлі-продажу альтернативної електроенергії звертайтесь до професійних та досвідчених з цих питань адвокатів АБ «Ткачук і партнери», які проконсультують клієнта та, при необхідності, захистять його права в судовому порядку.