Взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником та споживачем, а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, регулюються Законом України «Про ринок електричної енергії» та Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (ПРРЕЕ).
01.07.2024 набрала чинності постанова НКРЕКП від 19.06.2024 № 1142 «Про затвердження Змін до постанови НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 312», якою впорядковано певні процедури визначені ПРРЕЕ, зокрема встановлені дії учасників роздрібного ринку електричної енергії щодо споживання (використання) індивідуальними побутовими споживачами електричної енергії на об’єкті побутового споживача на непобутові потреби.
Так, відповідно до пункту 2.3.12 глави 2.3 розділу II ПРРЕЕ електрична енергія, яка використовується на об’єкті індивідуального побутового споживача на непобутові потреби, зокрема для підприємницької, господарської та незалежної професійної діяльності, надання платних послуг, здійснення нотаріальної діяльності, діяльності датацентрів, центрів обробки даних, діяльності зі створення віртуальних активів (майнінгу), надання інших платних послуг, у тому числі у сфері сільського зеленого туризму тощо, обліковується за умовною (віртуальною) точкою комерційного обліку окремо та оплачується за відповідними тарифами (цінами) для непобутових споживачів електропостачальника.
У разі зміни потреб споживання на об’єкті індивідуального побутового споживача, інформація щодо типу споживання (побутові/непобутові потреби) площадок вимірювання відображається в паспорті точки розподілу/передачі.
Зазначені зміни передбачають, зокрема доповнення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, який є додатком 3 до ПРРЕЕ, додатком 11 «Акт розподіленої електричної енергії на побутові та непобутові потреби».
Акт розподіленої електричної енергії – документ щодо алгоритму розподілення за зонами (годинами) доби та/або відповідними тарифами, у тому числі на побутові/непобутові потреби обсягу електричної енергії, облікованого за загальним засобом вимірювальної техніки (пункту 1.1.2 глави 1.1 розділу I ПРРЕЕ).
Таким чином, з метою приведення договірних відносин щодо розподілу/постачання електричної енергії на об’єкт побутового споживача на непобутові потреби у відповідність до ПРРЕЕ побутовий споживач зобов’язаний звернутися:
– до оператора системи розподілу із заявою про організацію окремого обліку споживання електричної енергії на непобутові потреби та оформлення акта розподіленої електричної енергії. Побутовий споживач зобов’язаний надати дані та документи для оформлення такого акта;
– до електропостачальника із заявою про оформлення договірних відносин щодо споживання електричної енергії на непобутові потреби.
У разі оформлення акта розподіленої електричної енергії на побутові та непобутові потреби розподіл обсягів індивідуального побутового споживача оператором системи розподілу здійснюється:
-на побутові потреби в межах обсягів соціальних нормативів для користування послугами з постачання та розподілу електричної енергії у житлових приміщеннях, встановлених постановою КМУ від 06.08.2014 № 409;
-на непобутові потреби у розмірі перевищення обсягів соціальних нормативів для користування послугами з постачання та розподілу електричної енергії у житлових приміщеннях, встановлених постановою КМУ від 06.08.2014 № 409.
Розподіл обсягів електричної енергії відповідно до акта розподіленої електричної енергії здійснюється з першого дня календарного місяця, наступного за місяцем, у якому підписано акт розподіленої електричної енергії.
Звертаємо особливу увагу! У разі виявлення оператором СР системи фактів споживання побутовим споживачем та іншими споживачами електричної енергії за фіксованою ціною для побутових споживачів на непобутові потреби оператор системи складає акт про порушення ПРРЕЕ, в якому зазначаються зобов’язання споживача здійснити заходи з усунення виявленого порушення шляхом негайного припинення споживання електричної енергії на непобутові потреби та протягом 30 днів з дня складення акта про порушення ПРРЕЕ організації комерційного обліку на непобутові потреби та укладення договору з електропостачальником за відповідним тарифом.
У разі наявності підтверджених фактів (перелік яких наведено у п. 2.3.12) такого споживання та у разі недопуску представників ОСР/ОСП на об’єкт для обстеження внутрішніх електричних мереж, увесь обсяг використаної електричної енергії на такому об’єкті споживача вважається таким, що використаний на непобутові потреби.
У протоколі комісії з розгляду акта про порушення зазначаються зобов’язання споживачу здійснити заходи з усунення виявленого порушення.
Електропостачальник, на підставі рішення комісії з розгляду акта про порушення ПРРЕЕ, проводить перерахунок вартості за фактично спожиту електричну енергію на об’єкті споживача за відповідним тарифом (ціною) з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку чи технічної перевірки до дня виявлення порушення, але не більше ніж за 6 місяців та за період з дня виявлення порушення до дня його усунення, та надає споживачу коригуючий платіжний документ для оплати.
У разі не сплати коригуючого платіжного документу у тридцятиденний строк з дня його отримання, постачання електричної енергії такому споживачу припиняється.
Якщо Оператор РС при відключенні споживачу електропостачання не дотримався порядку, передбаченому у Розділі VІІ, це є підставою для оскарження таких дій та заходів в судовому порядку.