Перейти до вмісту
Главная страница » ПЕНСІЯ ПО ВТРАТІ ГОДУВАЛЬНИКА

ПЕНСІЯ ПО ВТРАТІ ГОДУВАЛЬНИКА

.jpg

Велика кількість осіб, що досягли пенсійного віку, це як правило жінки, оформлюють пенсію по втраті годувальника чи здійснюють перехід зі своєї пенсії за віком на пенсію по втраті годувальника. Відповідне право передбачено законами «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», «Про пенсійне забезпечення», «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб», «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

При оформленні пенсії по втраті годувальника чи переходу на пенсію по втраті годувальника, заявників часто цікавить визначення права на пенсію та розмір пенсії по втраті годувальника. В яких випадках буде доцільно обрати пенсію по втраті годувальника ?

По- перше, це доцільно робити громадянам, у яких не вистачає стажу для призначення власної пенсії за віком. Потрібно звернути увагу, що вимоги органів Пенсійного фонду про те, що Заявник на пенсію по втраті годувальника зобов’язані самі мати стаж для оформлення пенсії за віком, не передбачено законом !

По друге, доцільно оформлювати пенсію по втраті годувальника, якщо розмір пенсії буде вище, ніж у Заявника розмір власної пенсії. Однак, при оформлені пенсії у такому випадку, потрібно бути дуже уважним, так як органи Пенсійного фонду можуть робити незаконні дії по заниженню розміру пенсії годувальника. Особливо це потрібно звернути увагу при оформленні пенсії по втраті годувальника військовослужбовців. Важливо пам’ятати, що важливою умовою є спільне проживання Заявника по пенсії годувальника та самого годувальника та має бути в документах зазначено спільне місце проживання.

Якщо годувальник не встиг оформити пенсію, чи має право Заявник про на призначення пенсії по втраті годувальника ? Так, якщо годувальник мав необхідний стаж, але пенсія не призначена, пенсія по втраті годувальника має бути призначена і відмови Пенсійного фонду у таких випадках безпідставні.

Наскільки незаконна відмова Пенсійного фонду у призначенні пенсії по втраті годувальника ? Який має бути її розмір ? Як визначити право та розрахувати розмір ? Всі ці питання допоможе вирішити адвокат по пенсіям по втраті годувальника.

ПОСЛУГИ АДВОКАТА ПО ПЕНСІЇ ПО ВТРАТІ ГОДУВАЛЬНИКА:

  1. Консультації по визначенню права на пенсію по втраті годувальника, визначення права та розрахунок розміру пенсії; перевірка законності рішень Пенсійного фонду про відмову в призначенні пенсії по втраті годувальника та відмов в перерахунку розміру пенсії;

2.Оскарження в суді незаконних відмов в призначенні пенсії по втраті годувальника, відмови в перерахунку;

3.Вирішення спорів при виконання судових рішень по втраті годувальника.

ПРАВОВІ ПОЗИЦІЇ ВЕРХОВНОГО СУДУ У СПРАВАХ ЗІ 

СПОРУ ПО ПЕНСІЇ ПО ВТРАТІ ГОДУВАЛЬНИКА

 

  1. Незалежно від того, отримувала особа пенсію за віком чи ні, усі пенсії, в тому числі і пенсія у зв`язку з втратою годувальника, обчислюються з однакової базової величини – пенсії за віком.

         Виплата довічного грошового утримання нерозривно пов`язана з конституційно визначеним статусом професійного судді, не є видом пенсії у розумінні законодавства, а відтак її розмір не може бути базовою величиною при розрахунку розміру пенсії у зв`язку з втратою годувальника, у випадку призначенні такої пенсійної виплати непрацездатним членам сім`ї судді.

         Заперечуючи можливість застосування як базової величини розміру щомісячного довічного грошового утримання судді, Верховний Суд вважає за можливе застосування на вибір утриманця розміру пенсії за віком, на яку суддя мав право на підставі статті  37 Закону № 3723-XII, або пенсії за віком, визначеної на підставі Закону № 1058-ІV.

         Працівник сервісного центру органів ПФУ повинен  роз`яснити Особі можливість оформлення пенсії у зв`язку із втратою годувальника, розрахованої з розміру пенсії за віком годувальника як за Законом №1058-ІV, так і за Законом № 3723-ХІІ та проінформувати заявника про їх розміри.

 

         Суть спору в тому, що Особа 1 проживала у шлюбі з 1964 року з чоловіком (Особа 2) та отримуючи з 2000 року пенсію за віком була на його утриманні. Чоловік з 2004 року був суддею у відставці Апеляційного суду і отримував щомісячне довічне грошове утримання судді відповідно до Закону «Про судоустрій і статус суддів». Після смерті чоловіка розпорядженням  ОУ ПФУ від   20.05.2016 Особа 1 призначено пенсію у зв`язку з втратою годувальника відповідно до Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» № 1058-ІV. Однак, пенсію Особа 1 нараховано в розмірі 50 % не від щомісячного довічного грошового утримання, а 50% від пенсії за віком, яку її чоловік отримував би, якщо б пішов на пенсію у 2004 році. У результаті розмір пенсії Особа 2 склав 3 230 грн., 50 % від якої – 1 615  грн. призначили Особа 1.

         У зв’язку із цим Особа 1 звернулась в суд із позовом про визнання протиправним та скасування рішення ГУ ПФУ від 30.08.2021 (у вигляді иста) про відмову у переході позивачки на пенсію у зв`язку з втратою годувальника; зобов’язання провести перерахунок та виплатити Позивачці пенсію по втраті годувальника з 01.02.2021 в розмірі 50 % від суми щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці Особа 2.

         Верховим Судом 16.05.2024 скасовані судові рішення попередніх інстанцій про відмову у задоволенні позову з огляду на те, що Верховний Суд уже неодноразово розглядав подібні справи, у яких сформував правові висновки щодо застосування норм права. Зокрема, в постанові від  21.12.2021 ВС зазначив, що Законом № 1058-ІV передбачено загальний підхід для обчислення усіх видів пенсій з базової величини – пенсії за віком, порядок обчислення якої унормовано у ст. 27 цього Закону. Так само від розміру пенсії за віком визначається розмір пенсії у зв`язку з втратою годувальника (ч. 1 ст.37 Закону № 1058-ІV).

Верховний Суд виснував, що незалежно від того, отримувала особа пенсію за віком чи ні, усі пенсії, в тому числі і пенсія у зв`язку з втратою годувальника, обчислюються з однакової базової величини – пенсії за віком.

З огляду на викладене, та обставина, що суддя у відставці Особа 2 пенсії за віком не отримував (а отримував щомісячне грошове утримання судді у відставці), не є перешкодою для застосування пенсії за віком як базової величини для обчислення розміру пенсії у зв`язку з втратою годувальника.

         Такий же висновок зробив Верховний Суд в постанові від 21.12.2021, стверджуючи про відстуність підстав для відступу від висновку про те, що виплата довічного грошового утримання нерозривно пов`язана з конституційно визначеним статусом професійного судді, не є видом пенсії у розумінні законодавства, а відтак її розмір не може бути базовою величиною при розрахунку розміру пенсії у зв`язку з втратою годувальника, у випадку призначенні такої пенсійної виплати непрацездатним членам сім`ї судді.

         Підсумовуючи викладене, відмова позивачці у призначенні пенсії у зв`язку з втратою годувальника у розмірі 50 % щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці Особа 2 є правомірною.

         Разом з тим, чоловік Особа 1 на час виходу у відставку мав також право на пенсію за віком відповідно до Закону «Про державну службу» № 3723-ХІІ, отже ч. 1 ст. 37 Закону № 1058-ІV слід застосовувати з урахуванням того, що розмір пенсії у зв`язку із втратою годувальника – судді у відставці, що отримував щомісячне довічне грошове утримання і на час смерті мав право на пенсію за віком на підставі ст. 37 Закону № 3723-ХІІ,  визначається на вибір заявника, що звернувся за призначенням пенсії у зв`язку із втратою годувальника у розмірі: 70% від розміру пенсії за віком, обчисленої на підставі статті 37 Закону № 3723-XII, або 50% від розміру пенсії за віком, обчисленої на підставі Закону № 1058-ІV.

         Вибір заявника (там, де він є) є вирішальним і тоді, коли йдеться про обчислення розміру пенсії. Однак цей вибір є ілюзорним, коли особа не обізнана про свої права та альтернативи.

         Саме органи ПФУ повинні забезпечити умови, за яких особа обізнана з умовами призначення різних пенсій і може робити усвідомлений вибір. Належне виконання цього обов`язку передбачає надання інформації про умови призначення усіх видів пенсії, на які заявник має право. З огляду на це, працівник сервісного центру відповідача повинен був роз`яснити позивачці можливість оформлення пенсії у зв`язку із втратою годувальника, розрахованої з розміру пенсії за віком годувальника як за Законом №1058-ІV, так і за Законом № 3723-ХІІ, якщо Особа 2 мав на неї право, проінформувати заявницю про їх розміри.

         Разом з тим, суди попередніх інстанцій не з`ясували, чи виконано вищезазначений обов`язок. Призначення відповідачем пенсії за Законом №1058-ІV, без з`ясування, чи мав позивач право на призначення пенсії з урахуванням Закону № 3723-ХІІ, та без усвідомленого вибору заявниці порушує її право на вибір пенсії. Суди попередніх інстанцій також не встановили, чи мав суддя у відставці Особа 2 право на пенсію за віком на підставі Закону № 3723-ХІІ, а якщо мав, то який її розмір і чому її не було взято відповідачем для розрахунку пенсії у зв`язку із втратою годувальника.

За результатами розгляду, судами попередніх інстанцій постановлено нове рішення про часткове задоволення позову: зобов’язано ГУ ПФУ надати Особа 1 інформацію-роз`яснення можливості оформлення пенсії у зв`язку із втратою годувальника, розрахованої з розміру пенсії за віком годувальника як за Законом №1058-ІV, так і за Законом № 3723-ХІІ, якщо померлий мав на неї право та їх розмір.

  1. Особа набуває статусу такої, що зникла безвісти за особливих обставин, з моменту внесення про неї відомостей, що містяться у заяві про факт зникнення, до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, у порядку, передбаченому цим Законом, та вважається такою, що зникла безвісти за особливих обставин, з моменту подання заявником заяви про факт зникнення особи. Особа вважається зниклою безвісти за особливих обставин до моменту припинення її розшуку у порядку, передбаченому цим Законом.

Для призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника непрацездатним членам сім`ї особи, якій  надано правовий статус особи, зниклої безвісти за особливих обставин встановлений вичерпний перелік умов, до яких відносяться: непрацездатність членів сім`ї особи, яка зникла безвісти; перебування на повному утриманні годувальника (за виключенням дітей); сплив одного місяця з дня внесення інформації про безвісне зникнення особи до Єдиного реєстру досудових розслідувань або до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.

Надання витягу до ГУ ПФУ з Єдиного реєстру досудових розслідувань (дя призначення пенсії за втратою годувальника), датованого числом через один місяць з дня внесення інформації про безвісне зникнення особи до ЄРДР законодавством не передбачено.

 

         Суть спору в тому, що  Особа 1 звернулася до суду з позовом про  визнання протиправним та скасуванн рішення ГУ ПФУ від 28.04.2024 про відмову у призначенні  пенсії по втраті годувальника; зобов`язати ГУ призначити Особа 1 пенсію по втраті годувальника відповідно ч. 1 ст. 36 Закону №1058-ІV з 21.08.2024 року.

         Постановою суду апеляційної інстанції скасовано рішення першої інстанції про задоволення позову та постановлено нове про відмову у задоволенні позову.

         Разом тим, Верховним Судом від 17.07.2025 рішення судів попередніх інстанцій скасовано, зазначивши, що згідно ч.ч. 1, 2 ст. 3 Закону «Про правовий статус осіб, зниклих безвісті за особливих обставин» № 2505-VІІІ Особа набуває статусу такої, що зникла безвісти за особливих обставин, з моменту внесення про неї відомостей, що містяться у заяві про факт зникнення, до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, у порядку, передбаченому цим Законом, та вважається такою, що зникла безвісти за особливих обставин, з моменту подання заявником заяви про факт зникнення особи. Особа вважається зниклою безвісти за особливих обставин до моменту припинення її розшуку у порядку, передбаченому цим Законом.

ВС дійшов  висновку, що для призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника непрацездатним членам сім`ї особи, якій відповідно до Закону № 2505-VІІІ  надано правовий статус особи, зниклої безвісти за особливих обставин встановлений вичерпний перелік умов, до яких відносяться: непрацездатність членів сім`ї особи, яка зникла безвісти; перебування на повному утриманні годувальника (за виключенням дітей); сплив одного місяця з дня внесення інформації про безвісне зникнення особи до Єдиного реєстру досудових розслідувань або до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.

         Закон № 1058-ІV   визначає необхідність підтвердження заявником умов спливу одного місяця з дня внесення інформації про безвісне зникнення особи до Єдиного реєстру досудових розслідувань або до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.

         Тобто ВС не погодився  з висновком суду апеляційної інстанції, який підтримав позицію ГУ ПФУ, про те, що в даному випадку – витяг з ЄРДР має бути датований 11 липня 2024 року або пізнішою датою, і зауважив, що надання витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань, датованого числом через один місяць з дня внесення інформації про безвісне зникнення особи до ЄРДР законодавством не передбачено.

         Таким чином, витяг з  ЄРДР від 21 червня 2024 року був наданий позивачкою разом із заявою про призначення пенсії – 21 серпня 2024 року, тобто більше ніж через один місяць з дня внесення інформації про безвісне зникнення особи до ЄРДР. Таким чином, позивачкою дотримано вимоги закону в частині необхідності підтвердження умов спливу одного місяця з дня внесення інформації про безвісне зникнення особи до ЄРДР.

          Проте, суди попередніх інстанцій, вирішуючи цей спір, взагалі не дослідили питання чи є Особа 1 непрацездатним членом сім`ї особи, яка зникла безвісти, та чи перебувала позивачка на повному утриманні годувальника, без дослідження яких висновки судів  передчасними.

  1. Отримання Особою (суддею у відставці) щомісячного грошового утримання не позбавляє дружину після йог смерті права на призначення пенсії по втраті годувальника відповідно до статті 37 Закону №  3723-ХІІ.

            Не є перешкодою для застосування пенсії за віком як базової величини для обчислення розміру пенсії у зв`язку з втратою годувальника та обставина, що суддя у відставці не отримував пенсії за віком, а отримував щомісячне грошове утримання судді у відставці.

         Розмір пенсії у зв`язку із втратою годувальника – судді у відставці, що отримував щомісячне довічне грошове утримання, і на час смерті мав право на пенсію за віком на підставі статті 37 Закону № 3723-XII визначається, зокрема, у розмірі 70% від розміру пенсії за віком, обчисленої на підставі статті 37 Закону № 3723-XII.

        

 

         Суть спору в тому, що Особа 1 перебувала на утриманні свого чоловіка,  досягла пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону №1058-IV   та є пенсіонером за віком, тобто є непрацездатною, а тому має право на отримання пенсії по втраті годувальника у зв`язку зі смертю чоловіка, який був суддею у відставці.

         Відмов мотивована тим, що оскільки Особа 2 був звільнений з посади судді та отримував довічне грошове забезпечення, Особа 1 (його дружина) не має права на призначення пенсії по втраті годувальника відповідно до ст. 37 Закону №3723-ХІІ, оскільки довічне грошове забезпечення судді  не є видом пенсії, з якого може бути обчислена пенсія по втраті годувальника.

         Особа 1 звернулась в суд із позовом про визнання протиправним та скасування рішення ГУ ПФУ  від 23.03.2021 про відмову в переведенні пенсії та зобов’язання ГУ ПФУ призначити та виплатити Особа 1 пенсію у зв`язку з втратою годувальника відповідно до статті 37 Закону № 3723-XII  з 25.06.2020  в розмірі 70% від суми суддівської винагороди для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці Особа 2 згідно з довідкою від 17.03.2021,  виданої апеляційним судом з урахуванням вже отриманих сум пенсій.

         Верховним Судом 07.11.2023 скасовано частково судові рішення попередніх інстанцій про задоволення позову та зобов`язано ГУ ПФУ призначити та виплатити Особа 1 пенсію у зв`язку з втратою годувальника відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ з 25.06.2020 в розмірі 70% розміру пенсії Особа 2 за віком, обчисленої на підставі статті 37  цього Закону.

         Постанова ВС мотивована тим, що  ВС  09.11.2018 наголосив на наявності права утриманців судді, що перебував у відставці та отримував щомісячне довічне грошове утримання, на отримання пенсії у зв`язку із втратою годувальника на підставі статті 37 Закону № 3723-ХІІ та вказав, що право на призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника на умовах, передбачених ч. 10 ст. 37 Закону № 3723-ХІІ мають також непрацездатні члени сім`ї померлої особи, яка отримувала або мала право на пенсію за цим Законом. Дотримання принципу правової визначеності як складової принципу верховенства права полягає у тому, що, приймаючи нові умови пенсійного забезпечення згідно Закону № 889-VIII, Верховна Рада України закріпила право певних осіб на конкретні умови призначення пенсії, зокрема, пенсії державного службовця шляхом відсилання до норм Закону, який, серед іншого, передбачає такий вид пенсійного забезпечення, як призначення пенсії по втраті годувальника. За таких умов, розповсюдивши право на особу, законодавець шляхом прийняття закону поширив і право членів сім`ї цієї особи при призначенні пенсії на випадок втрати годувальника у разі її смерті, тобто позивача, відповідно до статті 37 Закону № 3723-XII.

         Таким чином, враховуючи передбачену Законом №  2453-VI наявність у Особа 2 права на отримання пенсії на умовах, передбачених статтею 37 Закону № 3723-XII, ВС погодився з висновками судів попередньої інстанції про наявність обґрунтованих підстав для призначення позивачу пенсії у зв`язку з втратою годувальника на підставі статті 37 Закону № 3723-ХІІ за її вибором та відхилив доводи скаржника про те, що отримання Особа 2 щомісячного грошового утримання позбавляє Особа 1 права на призначення пенсії по втраті годувальника відповідно до статті 37 Закону №  3723-ХІІ.

          Разом з тим, ВС зазначив, що розмір пенсії у зв`язку з втратою годувальника визначається в залежності від розміру пенсії померлого годувальника. Отже, незалежно від того, отримувала особа пенсію за віком чи ні, усі пенсії, в тому числі і пенсія у зв`язку з втратою годувальника, обчислюються з однакової базової величини – пенсії за віком.

          При цьому ВС вказав, що не є перешкодою для застосування пенсії за віком як базової величини для обчислення розміру пенсії у зв`язку з втратою годувальника та обставина, що суддя у відставці не отримував пенсії за віком, а отримував щомісячне грошове утримання судді у відставці.

         Частину 1 ст. 37 Закону №1058-IV слід застосовувати з урахуванням того, що розмір пенсії у зв`язку із втратою годувальника – судді у відставці, що отримував щомісячне довічне грошове утримання, і на час смерті мав право на пенсію за віком на підставі статті 37 Закону № 3723-XII визначається, зокрема, у розмірі 70% від розміру пенсії за віком, обчисленої на підставі статті 37 № Закону 3723-XII.

         З огляду на це, Верховний Суд дійшов висновку, що базовою величиною для визначення розміру пенсії у зв`язку з втратою годувальника є саме розмір пенсії за віком померлого годувальника, а тому дійшов висновку, що судові рішення попередніх інстанцій в частині визначення базовою величиною Особа 1 пенсії у зв`язку з втратою годувальника 70% суми суддівської винагороди для обчислення щомісячного довічного грошового утримання є помилковими та необґрунтованими, а тому підлягають скасуванню з ухваленням у цій частині нового рішення :встановити базовою величиною для призначення Особа 1 пенсії у зв`язку з втратою годувальника 70% розміру пенсії за віком, обчисленої на підставі статті 37 Закону № 3723-XII.