ПЕНСІЙНИЙ АДВОКАТ

Після спілкування з службовцями Пенсійного фонду багато громадян залишаються вкрай незадоволеними вирішеннями своїх пенсійних питань та шукають пенсійного адвоката для вирішення своїх пенсійної справи. Постійний дефіцит коштів Пенсійного фонду змушує Державу приймати заходи по економії бюджетних коштів що тягне більш жорсткі та ускладненні умови отримання пенсійних виплат. Найчастіше громадяни звертаються до пенсійного адвоката для вирішення наступних проблем:
Відмови в призначенні пенсії (в т.ч. за віком, пенсії за списком1 та 2, вислуги років), нарахування пенсії в неправильному заниженому розмірі, зменшення розміру пенсії, припинення пенсії.
Як правило більшість відмов в призначенні пенсії не мають нічого спільного із законністю, Пенсійний фонд часто нехтує записами в трудовій книжці заявника, нарахування пенсії здійснюється штучно в заниженому розмірі.
ПОСЛУГИ ПЕНСІЙНОГО АДВОКАТА:
-Визначення пенсійним адвокатом права на отримання пенсії за віком –
наявності необхідного стажу, перевірка внесків Роботодавця до
Пенсійного фонду, визначення необхідності отримання додаткових
уточнюючих довідок щодо стажу та заробітку;
-Визначення розміру пенсії згідно стажу та заробітку;
-Перевірка законності відмови в призначенні пенсі – за віком, за списком
1 та 2 шкідливих професій, вислуги років та в разі незаконності рішень
Пенсійного фонду допомога в скасуванні таких рішень в суді;
-Перевірка виконання судових рішень Пенсійним фондом;
-Перевірка пенсійним адвокатом обґрунтованості призначених пенсій, в
тому числі шляхом ознайомлення з матеріалами пенсійної справи
клієнта;
-Перевірка обґрунтованості розміру пенсій працюючих пенсіонерів;
-Надання правової допомоги громадян по призначенню та перерахунку
пенсій згідно спеціального пенсійного законодавства, що мають свої
особливості призначення та перерахунку – Чорнобильці, державні
службовці, військовослужбовці, шахтарі, льотний склад
При оформленні пенсії слід врахувати, що недоліки записів трудової книжки не є підставою для неврахування такого стажу, адже головне є сам факт роботи за певний період часу, і формальні недоліки не є підставою для позбавлення особи права на пенсію. Навіть несплата (чи не повна сплата) роботодавцем страхових внесків за час роботи, підлягає повному врахуванню в страховий стаж, так як працівник не несе відповідальності за несплату страхових внесків роботодавцем.
Порядок нарахування заробітків для призначення пенсії передбачений ст. 40 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», фактично який передбачає розрахування середнього заробітку за весь час трудової діяльності особи. При цьому важливо врахувати, що ця норма закону також передбачає здійснення виключення невигідних періодів заробітку (а також додатково виключається строкова військова служба, догляд за дитиною, навчання), що призводить до збільшення коефіцієнта заробітної плати – що є оптимізацією. Органи Пенсійного фонду не завжди вигідно здійснюють оптимізацію заробітків особи, що призводить до заниження розміру пенсії. Також часті випадки не врахування заробітків до 2000 року (часто з мотивів неможливості перевірити обгрунтованість видачі такої довідки). Однак судова практика доводить, що при наявності відповідних записів в трудовій книжці, така відмова є незаконною та суди зобов’язують врахувати відповідні заробітки.
Якщо Вам колись призначалася пенсія (за вислугу років, по інвалідності, на інших умовах), але згодом вона була припинена, але Ви призначаєте нову пенсію, будьте уважні, так як в таких випадках органи Пенсійного фонду застосовують середній показник як для старих пенсій, бо вважають що вони здійснюють поновлення пенсії. Однак судова практика доводить протилежне – що навіть при поновленні пенсії фактично відбувається її нове призначення і тому має застосовуватися саме новий показник середньої заробітної плати.
В особливому порядку здійснюється обрахунок пенсії для інвалідів-ліквідаторів наслідків аварії на ЧАЕС та ліквідаторів роботи в зоні ЧАЕС- вони можуть розраховувати пенсію виключно виходячи із заробітної плати в зоні ЧАЕС, при цьому інвалідам-ліквідаторам наслідків аварії на ЧАЕС додатково передбачено нарахування премії в розмірі 400 грн. до заробітку, що тягне нарахування високого коефіцієнта заробітної плати для пенсії. Також постановою уряду інвалідам-ліквідаторам наслідків аварії на ЧАЕС в разі відсутності довідки про заробітну плату в зоні ЧАЕС передбачено нарахування пенсії виходячи з 5 мінімальних заробітних плат. Відповідні права мають також вдови інвалідів-ліквідаторів наслідків аварії на ЧАЕС, але необхідною умовою для отримання відповідних пенсійних виплат є посвідчення вдови інваліда-ліквідатора наслідків аварії на ЧАЕС.
При відмові в призначенні пенсії на пільгових умовах органи Пенсійного фонду за списком 1 та списком 2, як правило, обгрунтовують свою відмову відсутністю атестації робочого місця, неточними або неправильними записами в трудовій книжці, відсутність пільгових довідок. Однак, слід врахувати, що такі підстави для відмови в призначенні пенсії є формальними та необгрунтованими. Як доводить судова практика, проведення атестації робочого місця є обов’язком роботодавця, тому її не проведення не може позбавити працівника соціальних гарантій. Теж стосується неточних або неправильних записів у трудовій книжці. А пільгові довідки органи Пенсійного фонду вимагають часто безпідставно, так трудова книжка містить всі необхідні дані для призначення пенсії на пільгових умовах за списком 1 та списком 2.
При перерахунку пенсії працюючому пенсіонеру необхідно пам’ятати, що при зростанні розміру заробітної плати зростає коефіціент заробітної плати та внаслідок цього має зростати розмір пенсії. Але що робить Пенсійний фонд – він не враховує збільшення розміру заробітної плати (просто безпідставно не враховує) та тільки збільшує страховий стаж !!! Різниця може сягати кілька тисяч гривень !!!
Наявність досвіду та знання існуючої судової практики щодо пенсійного забезпечення, можливість здійснення самостійного прорахунку та моделювання всіх існуючих видів пенсій дає АБ «Ткачук і партнери» можливість надання своїм клієнтам необхідних юридичних гарантій під час оформлення та перерахунку пенсій та виникненні будь-яких суперечностей з Пенсійним фондом.
В ЯКИХ ВИПАДКАХ НЕОБХІДНА ДОПОМОГА АДВОКАТА З ПЕНСІЙНИХ ПИТАНЬ ?
В процесі роботи нашого Бюро є випадки, що спеціалісти органів Пенсійного фонду безпідставно відмовляють громадянам у прийомі документів або заяв про перехід з одного виду пенсії на інший, в призначенні певного виду пенсії, тим самим, порушуючи Закон України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” та Закон України “Про звернення громадян”, Положення про організацію прийому та обслуговування осіб, які звертаються до органів Пенсійного фонду України. Слід зазначити, що при прийому документів для оформлення пенсії або документів для перерахунку пенсії, посадова особа Пенсійного фонду зобов’язана видати особі розписку, які документи були прийняти для опрацювання. Також у випадку недостатності документів для вирішення пенсійного питання особи, в цій розписці має бути чітко зазначено про необхідність донесення необхідних документів та зазначено строк, на протязі якого такі документи мають бути надані. Якщо такого застереження здійснено не було, але особі було відмовлено в вирішенні пенсійних питань з мотивів відсутності таких документів, суди тлумачать це як недобросовісна поведінка органу Пенсійного фонду !
Корисним буде знати, що Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” передбачено обов’язок працівників Пенсійного фонду здійснювати консультування майбутніх та існуючих пенсіонерів, визначення права на пенсію, надавати допомогу в отримуванні відсутніх документів для вирішення пенсійних питань.
Також поширеними є випадки в безпідставному зменшенні страхового стажу громадян та (або) розміру пенсії, так зване «повернення пенсії до норм чинного законодавства» (насправді незаконного зменшення розміру пенсії), незаконне надання старого середнього показника з метою зменшення пенсії.
Корисним буде допомога пенсійного адвоката в разі якщо у Вас виникне питання по призначенню або перерахунку пенсії військовослужбовця, Чорнобильця (1, 2, 3, 4 категорія – інвалід, ліквідатор, відселення особа, потерпілий), держслужбовець, їх вдів (втрати годувальника).
Законодавство в сфері пенсійного забезпечення постійно змінюється. Розрахунок пенсії за віком, пенсії по інвалідності, пенсії по втраті годувальника регулюється Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», пенсії військовослужбовців – Законом України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців», а порядок і умови перерахунку регламентується постановами Кабінету Міністрів України та Правління Пенсійного фонду. Дуже часто, як показує практика, людині важко розібратися в цій сфері самостійно.
Перелік документів, необхідних для визначення Вашого права на призначення пенсії (в т.ч. дострокового) – список 1 та 2, вислуга років:
- Документ про очну освіту (середньо-спеціальну або вищу) при наявності;
- Військовий квиток (при наявності);
- Трудова книжка;
- Довідки, що підтверджують спеціальний характер і (або) умови роботи (при їх наявності).
- Індивідуальні відомості про застраховану особу ( довідка форма ОК-5).
Перелік документів, необхідних для прорахунку Вашої пенсії за віком:
- Документ про очну освіту (середньо-спеціальну або вищу) при наявності;
- Військовий квиток (при наявності);
- Трудова книжка;
- Документи підтверджують спеціальні умови роботи, що дають право обчисления стажу в кратності (список № 1, шкідливі умови для медичних працівників (лепрозорних і протичумні установи, установи (відділення) по лікуванню осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях лікувальних установ) (при наявності);
- Довідку про заробітну плату до 07.2000 року (при наявності);
- Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5).
Перелік документів, необхідних для перевірки вже призначеної Вашої пенсії за віком:
- Розпорядження про призначену пенсію з алгоритмом розрахунку і заробітком для обчислення;
- Документ про очну освіту (середньо-спеціальну або вищу) при наявності;
- Військовий квиток (при наявності);
- Трудова книжка;
- Документи підтверджують спеціальні умови роботи, що дають право обчисления стажу в кратності (список № 1, шкідливі умови для медичних працівників (лепрозорних і протичумні установи, установи (відділення) по лікуванню осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях лікувальних установ) (при наявності);
- Довідку про заробітну плату до 07.2000 року (при наявності);
- Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5).
Перелік документів, необхідних для розрахунку пенсії Чорнобильця 1 категорії (інваліда):
- Посвідчення Чорнобильця 1 категорії;
- Висновок медико-соціальної експертної комісії про відсоток втрати працездатності;
- Довідка про заробітну плату під час роботи в зоні відчуження.
- Копія трудової книжки.
Перелік документів, необхідних для перевірки пенсії Чорнобильця 1 категорії (інваліда):
- Розпорядження про призначену пенсію з алгоритмом розрахунку і заробітком для нарахування;
- Посвідчення Чорнобильця 1 категорії;
- Висновок медико-соціальної експертної комісії про відсоток втрати працездатності;
- Довідка про заробітну плату під час роботи в зоні відчуження.
- Копія трудової книжки.
Перелік документів, необхідних для розрахунку пенсії Чорнобильця 2 категорії (ліквідатора аварії на ЧАЕС):
- Посвідчення Чорнобильця 2 категорії;
- Документ про очну освіту (середньо-спеціальну або вищу) при наявності;
- Військовий квиток (при наявності);
- Трудова книжка;
- Документи підтверджують спеціальні умови роботи, що дають право обчислення стажу в кратності (список № 1, шкідливі умови для медичних працівників (лепрозорних і протичумні установи, установи (відділення) по лікуванню осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях лікувальних установ) (при наявності);
- Довідку про заробітну плату в зоні відчуження;
- Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5).
Перелік документів, необхідних для перевірки пенсії Чорнобильця 2 категорії (ліквідатора аварії на ЧАЕС):
- Розпорядження про призначену пенсію з алгоритмом розрахунку і заробітком для нарахування;
- Посвідчення Чорнобильця 2 категорії;
- Документ про очну освіту (середньо-спеціальну або вищу) при наявності;
- Військовий квиток (при наявності);
- Трудова книжка;
- Документи підтверджують спеціальні умови роботи, що дають право обчисления стажу в кратності (список № 1, шкідливі умови для медичних працівників (лепрозорних і протичумні установи, установи (відділення) по лікуванню осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях лікувальних установ) (при наявності);
- Довідку про заробітну плату в зоні відчуження;
- Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5).
Перелік документів, необхідних для розрахунку пенсії державного службовця:
- Документ про очну освіту (середньо-спеціальну або вищу) при наявності;
- Військовий квиток (при наявності);
- Трудова книжка;
- Довідка для нарахування пенсії державного службовця.
Перелік документів, необхідних для перевірки пенсії державного службовця:
- Розпорядження про призначену пенсію з алгоритмом розрахунку і заробітком для нарахування;
- Документ про очну освіту (середньо-спеціальну або вищу) при наявності;
- Військовий квиток (при наявності);
- Трудова книжка;
- Довідка для нарахування пенсії державного службовця.
ЯК АДВОКАТ ПО ПЕНСІЙНИМ СПРАВАМ ДОПОМОЖЕ У СПІЛКУВАННІ З ПЕНСІЙНИМ ФОНДОМ
Відповідно до норм Закону Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, в разі збільшення, пенсію можливо також обчислити з додаванням заробітної плати до липня 2000 року. На практиці, при подачі такої довідки до Пенсійного Фонду, заявники отримують відмови з посиланням на відсутність документів про нарахування заробітної плати. Дійсно, даною нормою також передбачено наявність підтвердження довідки про заробітну платі відповідними платіжними відомостями, а до повноважень Пенсійного Фонду входить перевірка таких документів та виявлення розбіжностей.
Однак, якщо в довідці про заробітну плату буде зазначено відомості про заробітну плату, що зазначена в довідці, то і така перевірка буде незаконною через відсутність підстав для такої перевірки. Також слід зазначити, що лише припущення Пенсійного Фонду про необґрунтованість довідки не є умовою для необчислення такої довідки із заробітною платою. Також це стосується, якщо є інформація про дійсно отриману заробітну плату та вона завірена печаткою підприємства.
ПРАВОВІ ПОЗИЦІЇ ВЕРХОВНОГО СУДУ У СПРАВАХ З ПЕНСІЙНИХ СПОРІВ
- Мінімальний розмір пенсії обрахований з розрахунку 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, є додатковою гарантією для шахтарів, які працювали на підземних роботах, зокрема, не менш як 15 років для чоловіків, за Списком № 1, яка встановлена на випадок, коли після розрахунку у встановленому Закону№ 1058-ІVпорядку відповідної пенсії за віком така пенсія буде менша ніж 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря або три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Під час перерахунку пенсії, який здійснюється з метою забезпечення її індексації, положення Порядку №124 підлягають застосуванню виключно в частині, яка не суперечить положенням Закону №1058-ІV, у зв`язку з чим під час такого перерахунку використовуватись має той показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який безпосередньо враховувався для обчислення такої пенсії в момент її призначення, у зв`язку з чим, індексація пенсій, зокрема, у 2023-2024 роках повинна проводитись відповідно до постанови №168, постанови №185, Порядку проведення перерахунку пенсій відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою КМУ від 20.02.2019 № 124, та з урахуванням приписів ч. 2 ст. 42 Закону №1058-ІV шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який безпосередньо враховувався для обчислення пенсії із застосуванням коефіцієнтів збільшення 1,197, 1,0796, відповідно.
Особа 1 звернувся до суду з позовом про визнання протиправними дії ГУ ПФУ щодо зменшення мінімального розміру його пенсії у зв`язку з втратою годувальника, обрахованої з урахуванням вимог ст. 8 Закону від 02.09.2008 № 345 –VІ «Про підвищення престижності шахтарської праці», після проведення її перерахунку у зв`язку з індексацією у 2023-2024 роках; зобов’язання ГУ ПФУ перерахувати та виплатити йому з 01.03.2023 пенсію у зв`язку з втратою годувальника, у розмірі 50 відсотків пенсії за віком померлого годувальника, розрахованої з дотриманням вимог вказаної норми права- 80 відсотків його заробітної плати (доходу), обчисленої відповідно до ст. 40 Закону від 09.07.2003 № 1058-ІV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії.
Верховний Суд 15.04.2025 скасував постанову суду апеляційної інстанції про відмову у задоволенні позову та рішення суду першої інстанції про часткове задоволення позовних вимог, а справу направив на новий розгляд, зазначивши, що Позивач отримує пенсію у зв`язку з втратою годувальника (батька), який відносився до кола осіб, на яких поширюється дія Закону № 345 –VІ.
Відповідно до ст. 8 Закону № 345-VІ мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків їх заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до ст. 40 Закону№ 1058-ІV, з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах до страхового стажу додатково зараховується по одному року.
Аналіз норм ст. 8 Закону № 345-VІ , ст. 28 Закону№ 1058-ІV свідчить про те, що мінімальний розмір пенсії обрахований з розрахунку 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, є додатковою гарантією для шахтарів, які працювали на підземних роботах, зокрема, не менш як 15 років для чоловіків, за Списком № 1, яка встановлена на випадок, коли після розрахунку у встановленому Закону № 1058-ІV порядку відповідної пенсії за віком така пенсія буде менша ніж 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря або три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Верховний Суд звернув увагу, що ст. 8 Колегія суддів враховує, щ ост. 8 Закону № 345-VІ передбачено не окремий вид пенсії, а додаткову соціальну гарантію. При цьому розмір пенсії обчислюється відповідно до Закону № 1058-ІV і під час такого обчислення враховуються відповідні доплати і підвищення, передбачені зазначеним Законом.
Отже, враховуючи положення ч. 1 ст. 37 Закону № 1058-ІV та ст. 8 Закону № 345-VІ , Верховний Суд колегія суддів констатує, що позивач як один з двох утриманців колишнього шахтаря має право на пенсію по втраті годувальника у розмірі 50 відсотків пенсії за віком померлого годувальника, яка має становити суму не менше 80 відсотків його заробітної плати (доходу), але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону №1058-ІV для забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.
Верховний Суд у своїй постанові від 28.01.2025 сформував правовий висновок відповідно до якого під час перерахунку пенсії, який здійснюється з метою забезпечення її індексації, положення Порядку №124 підлягають застосуванню виключно в частині, яка не суперечить положенням Закону №1058-ІV, у зв`язку з чим під час такого перерахунку використовуватись має той показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який безпосередньо враховувався для обчислення такої пенсії в момент її призначення, у зв`язку з чим, індексація пенсій, зокрема, у 2023-2024 роках повинна проводитись відповідно до постанови №168, постанови №185, Порядку проведення перерахунку пенсій відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою КМУ від 20.02.2019 № 124, та з урахуванням приписів ч. 2 ст. 42 Закону №1058-ІV шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який безпосередньо враховувався для обчислення пенсії із застосуванням коефіцієнтів збільшення 1,197, 1,0796, відповідно.
Отже, ВС зазначив висновок, що індексація пенсії по втраті годувальника, зокрема у 2023-2024 роках, має здійснюватись із застосуванням коефіцієнтів збільшення 1,197, 1,0796 до показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який безпосередньо враховувався для обчислення пенсії померлого годувальника. При цьому, особі, яка є одним з двох утриманців померлого годувальника, на якого поширюються положення ст. 8 Закону № 345-VІ , така пенсія після здійснення відповідного перерахунку має виплачуватись в розмірі 50 відсотків розміру пенсії за віком померлого годувальника, яка в свою чергу має становити не менше як 80 відсотків заробітної плати (доходу) померлого годувальника, визначеної відповідно до ст. 40 Закону №1058-ІV, з якої обчислювалась пенсія, або не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
ВС не погодився із рішенням суду апеляційної інстанції про відмову у задоволенні позову, а також і не погодився із висновком суду першої інстанції про те, що ГУ ПФУ протиправно призначило позивачеві до виплати пенсію в розмірі меншому ніж встановлено ст. 8 Закону № 345-VІ, оскільки суд першої інстанції не встановив, якою була сума заробітку померлого годувальника, з якої обчислювалась його пенсія, чи не буде сума, яка становить 80 відсотків такого заробітку меншою за три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність і так само судом першої інстанції не досліджувалось питання того, який показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески був безпосередньо врахований для обчислення пенсії померлого годувальника, до якого мають бути застосовані відповідні коефіцієнти збільшення під час індексації пенсії, у зв`язку з чим висновки суду першої інстанції по суті позовних вимог є передчасними, а тому справа підлягає направленню на новий розгляд.
- За загальним правилом, визначеним ч. 3 ст. 45 Закону №1058-ІV, показник середньої заробітної плати при переведенні з одного виду пенсії, призначеної саме за цим Законом, на інший вид пенсії має бути незмінним, тобто таким, яким він був на час призначення пенсії, передбаченої зазначеним нормативно-правовим актом.
Однак, абз. 3 ч. 3 ст. 45 №1058-ІV встановлено виняток із зазначеного правила, відповідно до якого, якщо особа після призначення пенсії по інвалідності продовжувала працювати та набула не менш як 24 місяці страхового стажу, то при першому переведенні її на пенсію за віком середня заробітна плата (дохід) визначається за правилами, передбаченими ч. 2 ст. 40 цього Закону, тобто з урахуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні за три календарні роки, що передують зверненню за призначенням пенсії за віком.
Особа 1 звернулась до суду з позовною заявою про визнання протиправними дії ГУ ПФУ щодо відмови в перерахунку та виплаті їй пенсії за віком відповідно до 40 Закону №1058-ІV, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески за три календарні роки, що передують року звернення за її призначенням за 2021-2023 роки при переведенні її з пенсії по інвалідності на пенсію за віком; зобов`язати ГУ ПФУ з 15.10.2024 перерахувати та виплатити їй пенсію відповідно до ст. 40 Закону №1058-ІV із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески за три календарні роки, що передують року звернення за її призначенням за 2021-2023 роки при переведенні її з пенсії по інвалідності на пенсію за віком.
Рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій у задоволенні позову відмовлено з мотивів того, що при переведенні позивачки з пенсії по інвалідності на пенсію за віком відповідно до Закону №1058-ІV не відбулося призначення іншої (нової) пенсії за іншим законом, у зв`язку з чим відсутні підстави для врахування при обчисленні розміру її пенсії за віком показника середньої заробітної плати в Україні, з якої сплачені страхові внески за 2021-2023 роки.
Верховний Суд, скасовуючи 09.09.2025 вказані судові рішення, зазначив, що відповідно до ч.1 ст.10 Закону №1058-ІV особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.
Частиною третьою ст. 45 цього Закону визначено, що переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.
При переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в ч. 1 ст. 40 Закону №1058-ІV, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.
Якщо особа після призначення пенсії по інвалідності продовжувала працювати і набула не менш як 24 місяці страхового стажу після призначення пенсії (попереднього перерахунку пенсії без урахування перерахунку, передбаченого абз. 5 ч. 4 ст. 42 цього Закону незалежно від перерв у роботі, під час переведення вперше з пенсії по інвалідності на пенсію за віком застосовується середня заробітна плата (дохід), визначена (визначений) ч. 2 ст. 40 цього Закону для призначення пенсії.
Отже, ВС звернув увагу, що за загальним правилом, визначеним ч. 3 ст. 45 Закону №1058-ІV, показник середньої заробітної плати при переведенні з одного виду пенсії, призначеної саме за цим Законом, на інший вид пенсії має бути незмінним, тобто таким, яким він був на час призначення пенсії, передбаченої зазначеним нормативно-правовим актом.
Однак, ВС зазначив, що абз. 3 ч. 3 ст. 45 Закону №1058-ІV встановлено виняток із зазначеного правила, відповідно до якого, якщо особа після призначення пенсії по інвалідності продовжувала працювати та набула не менш як 24 місяці страхового стажу, то при першому переведенні її на пенсію за віком середня заробітна плата (дохід) визначається за правилами, передбаченими ч. 2 ст. 40 цього Закону, тобто з урахуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні за три календарні роки, що передують зверненню за призначенням пенсії за віком.
Встановлено, що після призначення пенсії по інвалідності (з 17.08.2006) Особа 1 продовжувала працювати щонайменше по 11.12.2024, тобто набула більше 24 місяців страхового стажу після призначення пенсії по інвалідності. При цьому, суди попередніх інстанцій вважали обґрунтованими доводи ГУ ПФУ про те, що позивачка після проведеного перерахунку (у зв`язку з додатково набутим страховим стажем), здійсненого з 13.05.2024, не набула 24 місяці страхового стажу.
Разом з тим, поза увагою судів попередніх інстанцій залишився той факт, що ГУ ПФУ рішення про переведення позивачки з пенсії по інвалідності на пенсію за віком прийняло 21.05.2024, а рішення про перерахунок пенсії у зв`язку з додатково набутим страховим стажем було прийнято пенсійним органом 26.08.2024.
Також суди не встановили з якої дати здійснено Позивачці перерахунок пенсії у зв`язку з додатково набутим стажем і чи змінився розмір її пенсії в результаті такого перерахунку та чи був такий перерахунок здійснений до призначення пенсії за віком, що свідчить про неповне з`ясування судами обставин справи, у зв’язку із чим справа підлягає направленню на новий розгляд.
- Частиною 3 ст. 45 Закону №1058-ІVвизначено три обов`язкові умови, за одночасного дотримання яких під час переведення з пенсії по інвалідності на пенсію за віком може застосовуватися показник середньої заробітної плати в Україні за три календарні роки, що передують зверненню за переведенням на пенсію за віком, а саме: 1) особа після призначення пенсії по інвалідності продовжувала працювати; 2) особа набула не менш як 24 місяці страхового стажу після призначення пенсії (попереднього перерахунку пенсії без урахування перерахунку, передбаченого абз. 5 ч. 4 ст. 42 цього Закону) незалежно від перерв у роботі; 3) переведення з пенсії по інвалідності на пенсію за віком здійснюється вперше.
Особа 1 звернулася в суд з позовом про визнання протиправними дії ГУ ПФУ щодо відмови здійснити перерахунок та виплату пенсії відповідно до ст. 40 Закону №1058-ІV із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески за 2021, 2022 та 2023 роки, починаючи з 26.08.2024; зобов’язання ГУ ПФУ здійснити їй перерахунок та виплату пенсії відповідно до цієї норми Закону із застосування показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески за 2021, 2022 та 2023 роки, починаючи з 26.08.2024.
Рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій у задоволенні позову відмовлено з мотивів того, що в обставинах цієї справи має місце саме переведення з одного виду пенсії на інший згідно з ч. 3 ст. 45 Закону №1058-ІV, а не призначення пенсії вперше, оскільки позивачку було переведено з пенсії по інвалідності на пенсію по віку відповідно до цього Закону, а докази того, що позивачці була призначена пенсія за Законом «Про пенсійне забезпечення» № 1788-ХІІ відсутні. Крім того, суди виходили з того, що розрахунком стажу (форма РС-право) та протоколом про перерахунок пенсії підтверджено, що позивачка набула менше ніж 24 місяці страхового стажу (а саме, 1 рік 11 місяців 29 днів), а отже при переході з пенсії по інвалідності на пенсію за віком, позивачка не набула права на перерахунок її із застосуванням середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії ( абз. 3 ч. 3 ст. 45 Закону №1058-ІV).
Верховний Суд, скасовуючи 23.09.2025 вказані судові рішення, зазначив, що у випадку призначення пенсії на підставі Закону №1058-ІV, при обчисленні пенсії враховується середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Відповідно до ч. 1 ст. 10 цього Закону особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.
При переведенні з одного виду пенсії на інший, за бажанням особи, може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в ч. 1 ст. 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.
При розгляді справи суди не надали оцінки доводам Позивачки про те, що з 01.10.2012 нею було відпрацьовано 2 роки 10 місяців 27 днів (що є більше ніж 24 місяці), та належним чином не дослідили докази, наявні у матеріалах справи, в тому числі, розпорядження про перерахунок пенсії та розрахунок заробітної плати, яку було враховано при обчисленні пенсії із зазначенням періодів, які взято до розрахунку, які були надіслані ГУ ПФУ Позивачці листом від 18.10.2024. При цьому, при встановленні тривалості страхового стажу Позивачки, судами попередніх інстанцій не наведено детальний розрахунок такого стажу.
Крім того, суди попередніх інстанцій виходили з того, що страховий стаж позивачки слід обчислювати «з моменту попереднього перерахунку пенсії», водночас, при вирішенні справи судами, в оскаржуваних судових рішеннях, не встановлено факту проведення раніше якого-небудь перерахунку позивачці пенсії по інвалідності.
Таким чином, ВС зазначив, що зі змісту оскаржуваних судових рішень не вбачається за можливе однозначно встановити достовірність обрахунку страхового стажу позивачки після призначення їй пенсії по інвалідності (або ж, після її попереднього перерахунку), а отже, встановити правомірність дій відповідача щодо відмови позивачці здійснити перерахунок та виплату пенсії із застосування показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески за 2021, 2022 та 2023 роки, починаючи з 26.08.2024, у зв’язку із чим справа пдлягає направленню на новий розгляд.
- Законодавець надав право пенсіонеру при здійсненні перерахунку пенсії самостійно обирати заробітну плату (дохід), зокрема, той з якого була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в ч. 1 ст. 40 Закону №1058-ІV, з урахуванням заробітної плати (коефіцієнту), з якої була призначена пенсія.
Чинне законодавство не наділяє пенсійний орган правом самостійно змінювати періоди страхового стажу, за які взято заробітну плату для обчислення розміру пенсії при її призначенні або останньому перерахунку.
Особа 1 звернулась в суд із позовом про визнання протиправними дії ГУ ПФУ щодо відмови Особа 1 у перерахунку та виплаті пенсії за віком виходячи із заробітної плати за період роботи з 01.03.1991 по 28.02.1993 та з розрахунку коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи 1,23912; зобов`язання ГУ ПФУ здійснити Особа 1 з 10.04.2024 перерахунок та виплату пенсії за віком виходячи із заробітної плати за період роботи з 01.03.1991 по 28.02.1993 та з розрахунку коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи 1.23912.
Верховним Судом 18.03.2025 скасовано постанову суду апеляційної інстанції про відмову в задоволенні позову та залишено в силі рішення першої інстанції про задоволення позову, з огляду на наступне.
У разі відсутності на день призначення пенсії даних про середню заробітну плату (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону №1058-ІV враховується для обчислення пенсії, за попередній рік для визначенні середньої заробітної плати (доходу) враховується наявна середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за місяці попереднього року з наступним перерахунком заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії після отримання даних про середню заробітну плату (дохід) в Україні, з якої сплачені страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії.
Коефіцієнт заробітної плати (доходу) застрахованої особи за кожний місяць страхового стажу, який враховується при обчисленні пенсії, визначається за формулою: Кз = Зв : Зс, де: Кз – коефіцієнт заробітної плати (доходу) застрахованої особи; Зв – сума заробітної плати (доходу) застрахованої особи, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за місяць, за який розраховується коефіцієнт заробітної плати (доходу); Зс – середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за місяць, за який розраховується коефіцієнт заробітної плати (доходу), а в разі одноразової сплати єдиного внеску відповідно до ч. 5 ст. 10 Закону «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» № 2464-VІ – за місяць, в якому укладено договір про добровільну участь.
Сума заробітної плати (доходу) застрахованої особи, яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за місяць, за який розраховується коефіцієнт заробітної плати (доходу), визначається за формулою: Зв = З + Зд, де: Зв – сума заробітної плати (доходу) застрахованої особи, яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за місяць, за який розраховується коефіцієнт заробітної плати (доходу); З – сума заробітної плати (доходу) застрахованої особи, з якої фактично сплачено страхові внески згідно з цим Законом за місяць, за який розраховується коефіцієнт заробітної плати (доходу); Зд – сума заробітної плати (доходу) застрахованої особи, розрахована виходячи із передбаченої ч. 3 ст. 24 цього Закону доплати, за місяць, за який визначається коефіцієнт заробітної плати (доходу), і яка визначається за формулою: Зд = Д/Тх-100%, де Д – сума доплати, здійснена відповідно до ч. 3 ст. 24 цього Закону; Т – розмір страхового внеску до солідарної системи у відповідному місяці.
ВС звернув увагу, що наведеними нормами законодавець надав право пенсіонеру при здійсненні перерахунку пенсії самостійно обирати заробітну плату (дохід), зокрема, той з якого була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в ч. 1 ст. 40 Закону №1058-ІV, з урахуванням заробітної плати (коефіцієнту), з якої була призначена пенсія.
Ураховуючи, що позивачка продовжувала працювати після призначення їй пенсії за віком у 1993 році, відповідно до ст. 42 Закону №1058-ІV вона має право на перерахунок пенсії, у зв`язку із збільшенням страхового стажу. Позивачка, реалізуючи своє право на обрання заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія, правомірно розраховує на обчислення їй пенсії, виходячи із заробітної плати за період роботи з 01.03.1991 по 28.02.1993, з урахуванням коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи 1,23912.
ВС звернув увагу, що чинне законодавство не наділяє пенсійний орган правом самостійно змінювати періоди страхового стажу, за які взято заробітну плату для обчислення розміру пенсії при її призначенні або останньому перерахунку.
Таким чином, Верховний Суд погодився із судом першої інстанції, який дійшов вірного висновку про наявність у позивачки права на перерахунок пенсії за віком відповідно до ст. 42 Закону №1058-ІV , виходячи із заробітної плати за період роботи з 01.03.1991 по 28.02.1993, з урахуванням коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи 1,23912.
