Главная страница » АДВОКАТ СПОРИ ПО ВАНТАЖОПЕРЕВЕЗЕННЯМ

АДВОКАТ СПОРИ ПО ВАНТАЖОПЕРЕВЕЗЕННЯМ

Постійне зростання ділової активності супроводжується постійно зростаючим потоком вантажних перевезень. У цьому виникнення різних спірних ситуацій неминуче.
Типові спірні ситуації, що виникають при перевезеннях вантажу:
• Вантаж не привезений у строки, передбачені договором;
• Вантаж втрачений або пошкоджений;
• Вантаж помилково виданий сторонній особі;
• Вантаж передано відправником для перевезення із затримкою за часом і це спричинило простий транспорт;
• У процесі виконання міжнародного перевезення, наприклад, вантаж «застряг» на митниці при оформленні митних процедур на період часу більший, ніж узгоджено сторонами у договорі. За такий простий автомобільний транспорт логістична компанія виставляє рахунок за кожен день вимушеного простою;
• Перевізник незаконно утримує вантаж;
• Нестача вантажу;
• Перевізник повністю виконав послугу з перевезення вантажу, але не отримав оплату.
Перелік перерахованих вище спірних ситуацій не є вичерпним. Адвокат по спорах вантажоперевезень може надати такі послуги:
• Аналіз проектів договорів перевезення вантажів (з метою виключення ризиків);
• Проаналізувати спірну ситуацію з вантажоперевезення та запропонувати найбільш сприятливий вихід з неї для клієнта;
• Підготовка та подання претензії контрагенту, досудове врегулювання спору, підготовка позовної заяви, звернення до суду, супровід справи на всіх етапах судового розгляду;
• Підготовка відповіді на претензію контрагента;
• Допомога при розгляді спорів при перевезенні великогабаритних та (або) небезпечних вантажів;
• Підготовка інших процесуальних документів під час розгляду справи в суді;
• Представництво інтересів у суді.
У разі укладення договору транспортного екпедирування за доставку вантажу, контроль при завантаженні, відповідність вантажу товаро – транспортних документів несе відповідальність експедитор. Експедитор оформляє страховку вантажу та своєї відповідальності згідно закону і договору експедування.
Якщо перевезення вантажу здійснювалася залізницею, в такому випадку умови перевезення вантажів і відповідальність перевізника визначені Статутом залізних дорого України. За незбереження, втрату, псування вантажу залізничний перевізник несе відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що нестача, пошкодження, втрата сталися з незалежних від нього причин.
Умови перевезення вантажу автомобільним транспортом визначаються Цивільним Кодексом, транспортними Статутами, Правилами перевезення вантажів автомобільним транспортом вУкраїні і договорами.
Як правило, замовник послуги перевезення підписує договір на перевезення вантажу в редакції, наданій контрагентом – транспортною компанією. Як правило, такі договори містять багато пунктів про відповідальності за неналежне виконання зобов’язань за договором саме Замовником, включаючи штрафи, пеню, стислі терміни на завантаження і розвантаження вантажу. А ось відповідальність перевізника в подібних договорах може бути або не прописана взагалі, або вказана мінімальна, в порівнянні з розміром в грошовому еквівалетне відповідальності заказника. Тому варто уважно вивчити наданий проект договору і внести свої корективи. У потенційного замовника вантажоперевезення, який зайнятий, може просто не вистачити часу вивчати транспортний договір, тому він підписує угоду таку, яку надає перевізник. І тільки в разі виникнення спірних ситуацій перевізник замовник починає вивчати підписаний договір. Умова договору є обов’язковими до виконання сторонами. Якщо сторони підписали договір, це свідчить про те, що вони досягли згоди з усіх істотних умов договору вантажоперевезення. А ось тут наші адвокати можуть Вам допомогти, перевірити проект договору на ризики. У договір можна включити обязательст контрагента сплатити штрафи і компенсувати збиток, якщо не будуть виконані умови договору.
 
Перевізник має право утримати довірений йому товар для забезпечення виконання оплати за перевезення вантажу, якщо інше не міститься в договорі. Така норма передбачена статтею 916 Цивільного Кодексу. Оскаржити таке дії можливо шляхом направлення претензії і тільки при наявності досягнутих в договорі умов про не застосування вищевказаної статті в даних правовідносинах.
Нещодавно Верховний Суд прийняв постанову № 907/746/17 від 5 жовтня 2021р., Розглянувши спір вантажоперевезення. Перевізник доставив пошкоджений вантаж замовнику. Замовник відмовився сплатити за перевезення вантажу, мотивуючи тим, що він отримав збитки і звернувся з позовом до суду про стягнення збитків. Перевізник заявив зустрічний позов про стягнення вартості перевезення вантажу. Справа розглядалася судами неодноразово. Так от, цікавий момент, як встановив Верховний Суд, відповідальність перевізника врегульована положенням договору перевезення, згідно якого, в разі знищення або пошкодження вантажу відповідальність перевізника становить суму наданих замовнику збитків, але не більше суми вартості послуги з перевезення даного вантажу. Фактично сума збитків (пошкодженого товару склала більше 300 тисяч гривень, а вартість перевезення вантажу становила 58 тисяч гривень. Таким чином, сума збитків не може перевищувати раз заходів відповідальності експедитора по даній умові договору. За результатами судом прийнято рішення: зустрічний позов задоволено, стягнуто з замовника вартість перевезення вантажу, а з перевізника стягнуто лише суму в якості компенсації збитків 58 тисяч, що в п’ять разів менше, ніж понесені замовником збитки в зв’язку з пошкодженням вантажу під час перевезення. Хоча, якби вантаж був застрахований, в такому випадку, замовник міг отримати компенсацію від страхової компанії.
Деякі вантажі перевозять за участю експедитора – суб’єкта господарювання, який від клієнта і виконує транспортно-експедиторські послуги. Експедитор за роботу отримує винагороду від клієнта. Експедитор всі свої послуги погоджує з клієнтом, але в разі виникнення ризиків втрати вантажу, експедитор може на власний розсуд приймати рішення з метою збереження довіреного йому вантажу, про що він повідомляє клієнта.
А ось перевезення небезпечних вантажів регулюється спеціальним Законом України. Підприємства, організації, які виконують перевезення небезпечних вантажів, а також відправники та одержувачі цих вантажів зобов’язані забезпечити безпеку перевезення такого вантажу і Кметь кошти і мобільні підрозділи, які при необхідності зможуть запобігти виникненню аварійної ситуації під час перевезення такого вантажу або ліквідувати наслідки аварії.
У договорах про перевезення вантажів обов’язково враховуються Правила Інкотермс. Ці правила регулюють умови поставки товарів, такі, як момент переходу зобов’язань, де відбувається передача товару та інші. Це загально прийняті правила, які використовуються у всьому світі при перевезенні вантажів.
Основним міжнародним законом є Конвенція про договір міжнародного перевезення вантажів. Відповідно до даної конвенції визначено порядок оформлення вантажу до перевезення, перевезення здійснюється за накладною CMR.

Перевезення при застосуванні умов даної конвенції несе відповідальність не тільки за свої дії і недоробки, але і за дії своїх агентів і осіб, послугами яких перевізник користувався при виконанні перевезення вантажу